شرکت‌ها بر مبنای توانایی‌های خود در مناقصات، رشد نمی‌کنند

شرکت‌ها بر مبنای توانایی‌های خود در مناقصات، رشد نمی‌کنند استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه امیرکبیر گفت: ساماندهی واگذاری طرح‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی دولت دوازدهم به شمار می‌رود، اما مهم‌ترین تغییر و تحول باید در امر رسانه رخ دهد.  محمدرضارزازی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: سالم‌سازی و ساماندهی بخش […]

شرکت‌ها بر مبنای توانایی‌های خود در مناقصات، رشد نمی‌کنند

استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه امیرکبیر گفت: ساماندهی واگذاری طرح‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی دولت دوازدهم به شمار می‌رود، اما مهم‌ترین تغییر و تحول باید در امر رسانه رخ دهد.

 محمدرضارزازی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: سالم‌سازی و ساماندهی بخش نرم‌افزاری کشور از نظر تعریف طرح‌ها و طی مراحل واگذاری، اجرا، ارزیابی و نظارت یکی از مسایل امروز اقتصاد ایران است.

رزازی افزود: استانداردهای روشنی در آمریکا برای همه مراحل برگزاری مناقصات، شرکت‌کنندگان آن، نوع انتخاب‌ها، ساخت، اجرا و نظارت وجود دارد، اما در ایران هیچ‌کدام از این موارد وجود ندارد.

«کارشناسان براین باورند در مناقصات، شرکت‌ها بر مبنای توانایی‌های خود رشد نمی‌کنند و گاهی با ارتباط و رانت طرح‌های عظیم را بر عهده می‌گیرند».

عضو مؤسس انجمن کامپیوتر ایران اضافه ‌کرد: توانمندی تولید نرم‌افزار در ایران وجود دارد، اما از نیروی انسانی کارآمد استفاده نمی‌شود و برای آنان کار کیفی تعریف نشده است.

رزازی تصریح ‌کرد: ساخت سیستم‌ها باید همه جانبه باشد، در ایران برای تولید نرم‌افزارهای مختلف بودجه‌های زیادی صرف می‌شود، اما بسیاری از آنها به سبب استفاده از روش‌های ناکارآمد کنونی، یا به مرحله تولید و بازده اقتصادی نمی‌رسند یا کاربردی نیستند.

وی تأکید کرد: چنانچه همه مراحل تولید تا اجرا و نظارت به درستی صورت گیرد، اتفاق‌هایی مشابه حادثه قطار تبریز- مشهد رخ نمی‌دهد که در آن اعلام شد سیستم هوشمند از کار افتاده است.

از سوی دیگر، قوانین مشکل دارد یا واردات صورت می‌گیرد.

** ۵ راهکار پیشنهادی برای ساماندهی واگذاری طرح ها

استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه امیرکبیر درباره راهکارهای پیشنهادی برای ساماندهی واگذاری طرح‌ها گفت: لازم است ساختارهای پایه برای پاک‌سازی در همه زمینه‌های نرم‌افزاری در نظر گرفته شود که این امر، اراده ملی نیاز دارد.

«اطلاعات موجود نشان می‌دهد افراد می‌توانند با بررسی درست پیشینه دست اندرکاران طرح‌ها نظارت خود را تقویت کنند، اما در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که یا مسؤولان به ابعاد طرح توجه ندارند و به سادگی به موضوع نگاه می‌کنند، یا تخصص لازم را نداشته و مشاور و متخصص خوبی نیز در اطراف خود ندارند.»

سومین لازمه این امر، اصلاح قوانین و نظارت دقیق بر مراحل اجرای طرح‌هاست. در این بخش نیز مشخصات مجریان طرح‌ها و بررسی پیشینه آنان به پیش‌بینی آینده کار کمک بسیاری می‌کند.

نویسنده مقاله «ارایه روشی برای تست نرم‌افزارهای ربات‌های پرنده»، راهکار بعدی برای ساماندهی واگذاری طرح‌ها را «توجه به توانایی مدیریت طرح‌ها و تیم راهبردی آن» اعلام کرد.

وی گفت: با وجود همه موارد بالا به نظر من، مهم‌ترین تغییر و تحول باید در امر رسانه رخ دهد. روزنامه‌نگاران باید متخصص طرح‌ها باشند و از دید مردم و کارشناسان اقدام‌ها را بررسی کنند و ایرادهای احتمالی آن را از مسؤولان جویا شوند.

رزازی ادامه ‌داد: پیش از این بار‌‌ها اتفاق افتاده که یک طرح ناتمام را افتتاح کرده‌اند. چنانچه این طرح در آلمان باشد روزنامه نگاران همه سیستم را به هم می‌ریزند و مانع چنین اشتباه‌هایی می‌شوند.

«نظارت رسانه‌ای دقیق بر طرح‌های اقتصادی همه مشکلات را حل می‌کند؛ زیرا روزنامه‌نگار توانمند می‌تواند مشکل انتخاب مجریان کم صلاحیت را برطرف کند».

 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: وزیران باید برای پاسخگویی به خبرنگاران دغدغه داشته باشند و این امر می‌تواند در اصلاح ساختارهای کشور به ویژه در زمینه اقتصادی بیش‌ترین تأثیر را داشته باشد.