گلایه از موانع تولید و اشتغال مشکل‌گشا نیست

رییس اتاق البرز؛ با ارایه راهکار دولت را یاری دهیم گلایه از موانع تولید و اشتغال مشکل‌گشا نیست رییس اتاق البرز گفت: تنها با گلایه و طرح مشکلات، موانع و چالش‌‌ها در مسیر تولید و اشتغال برطرف نخواهد شد، بلکه باید با ارایه راهکارهای مناسب و منطقی دولت را برای بهبود فضای کسب‌وکار یاری کنیم. […]

رییس اتاق البرز؛ با ارایه راهکار دولت را یاری دهیم

گلایه از موانع تولید و اشتغال مشکل‌گشا نیست

رییس اتاق البرز گفت: تنها با گلایه و طرح مشکلات، موانع و چالش‌‌ها در مسیر تولید و اشتغال برطرف نخواهد شد، بلکه باید با ارایه راهکارهای مناسب و منطقی دولت را برای بهبود فضای کسب‌وکار یاری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، رحیم بنا‌مولایی اظهار کرد: برخلاف دولت‌های گذشته، دولت یازدهم بستر را برای بهره‌گیری از نظرت و دیدگاه‌های بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی فراهم کرده است. اکنون موقع آن رسیده تا همراه و همگام با دولت دوازدهم همه دست‌اندازهای مسیری که کشورمان را به رونق اقتصادی هدایت می‌کند هموار کنیم.

وی افزود: تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال مستلزم آن است که همه تشکل‌های اقتصادی زیر چتر واحد و از یک بلند گوی مشترک استفاده کنند تا وحدت و انسجام جایگزین موازی‌کاری‌ها شود.

رییس اتاق البرز اظهار ‌کرد: برای رسیدن به این هدف باید همه بخش‌های اقتصادی شامل اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف با محوریت اتاق بازرگانی یک دبیرخانه مشترک داشته باشند و با تشکیل نشست‌های اتاق فکر مشترک برای رفع انبوه مشکلات و موانع کسب‌وکار راهکارهای لازم تهیه و جهت بررسی نهایی و اجرا به دولت ارایه دهیم.

بنامولایی دریافت مالیات و عوارض در مقابل تأمین زیرساخت‌های اقتصادی را حق مسلم دولت دانست و تصریح ‌کرد: اگر همه تشکل‌های اقتصادی در پوشش یک دبیرخانه مشترک فعالیت داشته باشند، این دبیرخانه برای پرداخت مالیات منطقی، هماهنگی‌های لازم را انجام خواهد داد و بسیاری از مشکلات کنونی در این زمینه برطرف می‌شود. متأسفانه هم‌اکنون در مواردی بخش خصوصی در مقابل پرداخت مالیات و عوارض از مزایای تأمین زیرساخت‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط محروم است.

رییس اتاق البرز از وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری به‌عنوان مشکل و مانع اصلی در بهبود فضای کسب‌وکار و رشد اقتصادی نام برد

وی افزود: برای رفع این مشکل که بعضاً زمینه رانت و فساد را در پی داشته باید راهکار مناسب تهیه و به دولت پیشنهاد دهیم.

بنا‌مولایی به انتظارات برخی افراد از دولت برای فعالیت‌های اقتصادی را غیرمنطقی عنوان ‌کرد و گفت: هستند کسانی که با دست‌خالی قصد فعالیت‌های تولیدی دارند و مرتب از دولت زمین، وام و سایر امکانات درخواست می‌کنند، درحالی‌که بخش خصوصی واقعی برای هرگونه فعالیت تولیدی باید آورده داشته باشد.

وی ایجاد وحدت و هماهنگی بین بخش‌های اقتصادی طی سال گذشته را موجب رفع دو مشکل اساسی عنوان‌ کرد و افزود: حسابرسی‌های ۱۰‌ساله تأمین اجتماعی و بازدیدهای ۱۰‌ساله اداره دارایی در مراجعه به‌کارخانه‌ها دو مشکل اساسی بود که در پوشش وحدت و هماهنگی بین تشکل‌های اقتصادی و در اجرای مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برطرف شد.

بنا‌مولایی با اشاره به نیاز مبرم بخش تولید به نیروهای ماهر و کاردان در رشته‌های مرتبط صنعتی گفت: در همه جای دنیا علم عامل پیشرفت و ثروت است، اما در کشور ما به دلیل نارسایی‌های حاکم در نظام آموزش عالی در مواردی علم مانع ایجاد ثروت شده است. مستند‌ترین شاهد این ادعا وجود هزاران نیروی بیکار تحصیل‌کرده است. دانشگاه‌ها باید بر اساس نیاز صنعت کشور نیرو تربیت کنند که متأسفانه ‌چنین نیست.

 

رییس اتاق البرز با اشاره به ۹۰هزار کارخانه و ۸۶۰ شهرک صنعتی در سطح کشور گفت: باید از وضعیت کارخانه‌های کشور ازجمله میزان کمی ‌و کیفی انواع محصولات تولیدی و عرضه و صادرات، اطلاعات کامل در دسترس باشد تا بستر برای رونق اقتصادی به‌ویژه در بحث صادرات مهیا شود. متأسفانه تاکنون یک اراده قوی برای ایجاد یک بانک اطلاعات صنعتی حاکم نشده است. اگر از بانک اطلاعات صنعتی جامع برخوردار شویم، تجارت الکترونیک کشور نیز تحول اساسی را تجربه خواهد کرد.