سازندگان از تسهیلات ساخت‌ و ساز استقبال نمی‌کنند

  عضو هیأت مدیره انبوه‌سازان گفت: تسهیلات گران‌قیمت برای ساخت‌، قیمت مسکن را افزایش می‌دهد. ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره افزایش ۲۰ میلیون تومانی وام ساخت مسکن اظهار کرد: هنوز در کشور اقدامی در جهت خروج مسکن از رکود صورت نگرفته است. وی گفت: یکی از دلایل اصلی رکود گران […]

 

عضو هیأت مدیره انبوه‌سازان گفت: تسهیلات گران‌قیمت برای ساخت‌، قیمت مسکن را افزایش می‌دهد.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره افزایش ۲۰ میلیون تومانی وام ساخت مسکن اظهار کرد: هنوز در کشور اقدامی در جهت خروج مسکن از رکود صورت نگرفته است.

وی گفت: یکی از دلایل اصلی رکود گران تمام شدن هزینه ساخت‌ و ساز و نبود قدرت خرید مردم است.

رهبر تأکید ‌کرد: وام ساخت قبلاً نیز به سازندگانی که در بانک مسکن حساب و کار کرد خوبی داشتند تعلق می‌گرفت اما مسأله مهم‌تر این است که این وام بسیار گران و با بهره بالا است.

عضو هیأت مدیره انبوه‌سازان تصریح ‌کرد: در طی ۳-۲ سال گذشته تسهیلات مختلفی برای رونق بازار مسکن اعلام شد از جمله وام‌های ۶۰-۸۰ و ۱۶۰ میلیون تومانی تا قدرت خرید مردم بالا برود و از طرفی باید به سازنده‌ها هم همزمان وام پرداخت کنند تا عرضه ‌و تقاضا به تعادل برسد.

رهبر تصریح‌ کرد: اگر بخواهیم منابع مالی گران‌قیمت با سود ۲۲ درصد در بخش مسکن تزریق کنیم قیمت مسکن بالا می‌رود در صورتی‌که هدف ما کاهش هزینه ساخت و تقویت قدرت خرید مردم است.

وی با اشاره به سود بالای تسهیلات وام ساخت مسکن گفت: در زمان مشارکت ساخت ۳-۲ سال طول می‌کشد تا تمام واحد‌ها به فروش برسد و سازنده با توجه به این‌که سود تسهیلات ۲۲ درصد باشد کم‌تر از سود تسهیلات بر روی یک واحد سود می‌کند.

 

وی افزود: در طرح جامع سالانه نیازمند یک میلیون واحد مسکونی هستیم اما با توجه به این‌که سالانه حدود ۸۵۰ هزار ازدواج در کشور داریم ما نیازمند یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی هستیم.