ایران به جای پرداخت ارزی بدهی‌ها، پروژه‌های فنی‌ و مهندسی اجرا کند

    رییس هیأت مدیره شرکت صادرات تجهیزات‌ و خدمات صنایع آب ‌و برق ایران (صانیر) گفت: جمهوری اسلامی ایران به جای پرداخت ارزی بدهی‌ها به کشورهای منطقه، پروژه‌های فنی‌ و مهندسی مورد نیازشان را با بهره‌گیری از شرکت‌های توانمند ایرانی به مورد اجرا گذارد. به گزارش ایرنا رضا بختیاری اظهارکرد: ترکمنستان از کشورهای صادرکننده […]

 

 

رییس هیأت مدیره شرکت صادرات تجهیزات‌ و خدمات صنایع آب ‌و برق ایران (صانیر) گفت: جمهوری اسلامی ایران به جای پرداخت ارزی بدهی‌ها به کشورهای منطقه، پروژه‌های فنی‌ و مهندسی مورد نیازشان را با بهره‌گیری از شرکت‌های توانمند ایرانی به مورد اجرا گذارد.

به گزارش ایرنا رضا بختیاری اظهارکرد: ترکمنستان از کشورهای صادرکننده گاز به ایران محسوب می‌شود و بهتر است در این کشور و دیگر کشورهایی که از ایران طلب دارند، صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی صورت گیرد و این امر می‌تواند مانع از خروج ارز شود.

وی موضوع بازار گسترده عراق را یادآور شد و اضافه‌کرد‌: میلیارد‌ها دلار پروژه در این کشور به دلیل بروز جنگ، حضور داعش و پایین آمدن قیمت نفت متوقف شده و شرکت‌های ایرانی نیز از این شرایط زیان دیده‌اند.

بختیاری افزود: شرکت صانیر به میزان ۵۰۰ میلیون دلار در این کشور پروژه در اختیار گرفته، اما به دلیل مشکل نقدینگی عراقی‌ها، این پروژه‌ها ابلاغ نشده و امروز این کشور پول برق به ایران بدهکار است، اما دولت عراق توانایی پرداخت ندارد.

وی تصریح کرد: اینک صانیر برای حضور در بازارهای آمریکای‌لاتین، آفریقا و کشورهای حوزه CIS (جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) برنامه‌ریزی کرده است .

بختیاری خواسته شرکت‌های فعال در عرصه صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی را شفافیت در نرخ ارز، حمایت دولت و وزارتخانه‌های ذی‌ربط از شرکت‌های فعال در خارج کشور و همراهی هر چه بیش‌تر بانک‌ها و برخی نهاد‌ها مانند سازمان امور مالیاتی در تأمین مالی، کاهش مالیات‌ها، عدم سخت‌گیری در وصول معوقات بانکی و حمایت از تولید و همچنین عملکرد مناسب در بحث سیاسی و حمایت لازم از شرکت‌ها در سطح بین‌الملل، را از انتظارات شرکت‌های پیمانکاری از مسؤولان کشور دانست.

وی تأکید‌کرد: ایران اسلامی با برخورداری از منابع سرشار نفتی و صادرات آن به بسیاری کشورهای جهان، به خوبی می‌تواند از این ابزار خود برای حمایت از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی کشور در سطح جهانی بهره‌گیری کند و همین موضوع می‌تواند به عنوان ضمانتی برای فعالیت بنگاه‌های مختلف کشور در خارج مطرح باشد.

بختیاری اضافه‌کرد: ظرفیت‌های خالی بسیاری در بنگاه‌های اقتصادی کشور وجود دارد و حمایت‌های همه جانبه می‌تواند به افزایش تولید و اشتغال و کاهش تورم در کشور منجر شود.

وی تصریح‌کرد: امروز نیازمند تغییر الگوی همکاری با سایر کشور‌ها به قرارداد پیمان به شرط تأمین مالی (ETCF) هستیم تا با برخورداری از فاینانس بتوانیم کار بیش‌تری در سطح بین‌الملل اجرا کنیم.

رییس هیأت مدیره شرکت صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب‌ و برق ایران (صانیر) گفت: آمادگی لازم وجود دارد تا امسال با همراهی سیاسیون و بانک‌ها نسبت به رفع موانع و مشکلات تولید تا میزان دو میلیارد دلار مگاپروژه (‌پروژه‌های کلان و یا ابر پروژه‌) در سطح بین‌الملل اجرایی سازیم.

وی یادآور‌شد‌: تحریم‌ها با ایجاد اشکال در نقل‌ و انتقال پول، عدم صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی و بروز مشکلات سیاسی، معضلات فراوانی برای این شرکت و سایر فعالان اقتصادی کشور کرد.

این مقام مسؤول، معوقات بانکی و فشار بانک‌ها، عدم صدور ضمانت‌نامه توسط آن‌‌ها را از جمله مسایل و مشکلات داخلی برشمرد که بر معضلات موجود افزوده‌، اما پس از به نتیجه رسیدن برجام، این مشکلات روند کاهشی یافته است.

به گفته وی، ایران اسلامی با برخورداری از منابع غنی انرژی و بهره‌مندی از فن‌آوری‌های مناسب به خصوص در صنایع آب‌ و برق، از توان بالایی برای صدور خدمات فنی‌ و مهندسی به اقصی نقاط جهان برخوردار است.

به گزارش ایرنا، قرارداد ساخت یک نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی و دو نیروگاه حرارتی ۲۵۰ مگاواتی به تازگی با حضور مدیرعامل شرکت «اوراسیا اینوست گروپ» قزاقستان و شرکت صانیر در تهران امضا شد.

ارزش این قرارداد ۶۰۰ میلیون دلار است که با توافق‌های انجام شده تا یک میلیارد دلار قابلیت افزایش دارد.

 

صانیر اینک در ۱۳ کشور جهان پروژه در دست اجرا دارد و تاکنون در ۲۵ کشور جهان هم طرح و پروژه اجرا کرده است.