تخفیف‌های ۵۰ یا ۶۰ درصدی شگرد تبلیغاتی برای تشویق مردم به خرید است

تجارت پر رونق فروشگاه‌های اینترنتی تخفیف‌های ۵۰ یا ۶۰ درصدی شگرد تبلیغاتی برای تشویق مردم به خرید است فروشگاه‌های اینترنتی از کسب ‌و کارهای نو در دنیای امروزی محسوب می‌شوند که به علت تبلیغات گسترده و تخفیف‌های زیاد جذابیت خاصی را برای خریداران به همراه دارند. به گزارش ایسکانیوز؛ اینترنت یکی از شاهراه‌های کسب درآمد […]

تجارت پر رونق فروشگاه‌های اینترنتی

تخفیف‌های ۵۰ یا ۶۰ درصدی شگرد تبلیغاتی برای تشویق مردم به خرید است

فروشگاه‌های اینترنتی از کسب ‌و کارهای نو در دنیای امروزی محسوب می‌شوند که به علت تبلیغات گسترده و تخفیف‌های زیاد جذابیت خاصی را برای خریداران به همراه دارند.

به گزارش ایسکانیوز؛ اینترنت یکی از شاهراه‌های کسب درآمد است. از اینترنت می‌توان پول به دست آورد، کسب‌وکار راه‌اندازی کرد، خرید و فروش کرد و به نوعی اینترنت می‌تواند راهی برای امرار معاش باشد.

امروزه خرید اینترنتی به یک روش رایج برای خرید تبدیل شده است. افراد بسیاری هستند که به دنبال گزینه‌های شگفت‌انگیزی برای خرید هستند، طراحی فروشگاه اینترنتی برای چنین افرادی خلق شده است. خرید اینترنتی دارای مزایای بسیاری است و به همین دلیل طراحی فروشگاه‌های اینترنتی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و به یک تجارت پر رونق تبدیل شده است.

با وجود موفقیت‌هایی که در طراحی فروشگاه اینترنتی وجود دارد، هنوز هم وجود یک‌سری معایب موجب شکایت مشتریان می‌شود. یکی از مشکلاتی که در خرید اینترنتی افراد با آن مواجه هستند، عدم بررسی کالا و تماس نزدیک با محصول است. در فروشگاه‌های اینترنتی تنها شرح محصول و عکس آن نمایش داده می‌شود که این موجب بروز مشکل برای خریداران آنلاین می‌شود. همچنین برخلاف خرید در دنیای واقعی، کاربر بعد از خرید کالای مورد نظر خود از فروشگاه‌های اینترنتی قادر به استفاده بلافاصله از محصول که موجب ایجاد رضایت بیش‌تر می‌شود، نخواهد بود و در خرید آنلاین، مشتری باید مدتی برای دریافت محصول درب منزل خود صبر کند.

بحث دیگری که در فروشگاه‌های اینترنتی باید مورد توجه قرار گیرد توجه به سازوکار کیفیت و نحوه تخفیف‌های کلانی است که این فروشگاه‌ها می‌دهند که شبهات زیادی را به وجود آورده است. برخی فرارهای مالیاتی و عدم پرداخت مالیات را به این تخفیف‌‌ها ربط می‌دهند و برخی ورود کالاهای قاچاق به فروش‌های اینترنتی را مطرح می‌کنند.

در همین خصوص موسوی‌لارگانی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مورد فروشگاه‌های اینترنتی که عده‌ای از طریق اینترنت، کار بازاریابی می‌کنند و خرید و فروش انجام می‌دهند، بعضی از علما یک‌سری ایراد گرفته‌اند مبنی بر این‌که فروش‌های اینترنتی و بازاریابی، جایگزین شرکت‌های هرمی سابق می‌شود چون یک عده‌ای را برای خرید و فروش اجیر می‌کنند.

وی افزود: وقتی کسی بخواهد فروشنده اینترنتی و شبکه‌ای شود باید همراه خودش افراد دیگری را نیز ببرد، مانند همان شرکت‌های هرمی سابق که این موضوع اشکالاتی دارد.

موسوی‌لارگانی تصریح‌کرد: ولی اگر فروشگاهی که پایگاه مشخصی دارد، بخواهد اجناسش را از طریق اینترنت به فروش برساند و با تبلیغات تلویزیونی که انجام می‌دهد کالا را در اختیار مردم قرار دهد، اشکال خاصی ندارد تنها ایرادی که در اینجا وارد است این است که جنسی که تبلیغ می‌شود و چیزی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، تفاوت دارد.

نماینده فلاورجان در مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: بعضی از این فروشگاه‌های اینترنتی اجناسی که به معرض فروش می‌گذارند، کالایی است که از طریق قاچاق وارد کشور شده است و عوارض گمرکی این کالا‌ها پرداخت نشده است که برای نپرداختن مالیات ارزش افزوده و مالیات تکلیفی، از طریق اینترنت کالا‌ها را به فروش می‌گذارند که این کار می‌تواند جنبه فرار مالیاتی داشته باشد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: عدم نظارت بر فروشگاه‌ها، چه اینترنتی و چه فروشگاه حقیقی که جنس قاچاق می‌فروشند باعث می‌شود که این مشکلات به وجود بیاید، مثلاً در فروش‌های تلویزیونی بعضاً مشاهده می‌شود که تبلیغ می‌کنند اگر عدد یک را به فلان سامانه بفرستید، می‌توانید جزو اولین خریدکنندگان باشید و از ۲۰۰ هزار تومان تخفیف بهره‌مند شوید که در این فروش‌ها نیز جنسی که تبلیغ می‌شود و چیزی که در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد تفاوت زیادی دارد.

در همین رابطه نعمت‌اللهی، مدیر روابط‌عمومی سازمان حمایت گفت: فروشگاه‌های اینترنتی با توجه به موضوع‌شان اتحادیه صنفی دارند و سازمان حمایت ذاتاً روی این فروش‌ها نظارت دارد و تاکنون شکایتی در این مورد ثبت نشده است، البته ممکن است این مصداق یک مورد در کشور وجود داشته باشد ولی نه به عنوان یک داستان عمومی که وفور شکایت داشته باشد.

وی افزود: یک بخشی از کالاهای اینترنتی که با تخفیف و بی‌کیفیت به فروش می‌رسید کالاهای سلامت محور بودند که سازمان حمایت پیگیری‌هایی انجام داد و مانع از تبلیغات آنها از صدا و سیما شد. قسمتی از فروش‌های تلویزیونی هم لوازم آشپزخانه و قابلمه و از این دست محصولات است که قطعاً تولیدکننده ایرانی آنها را تولید می‌کند.

نعمت‌اللهی در خصوص تخفیف‌های زیاد فروشگاه‌های اینترنتی گفت: تولیدکننده‌ها باید یک سودی به بنکدار‌ها بدهند و بنکدار‌ها به عمده‌فروش و عمده‌فروش به خرده‌فروش، همچنین مبلغی هم باید هزینه تبلیغات کنند که به‌نظر می‌رسد به جای این زنجیره خرید، به صورت مستقیم کالا را با تخفیف مناسب می‌فروشند و ادعا دارند که به جای این‌که پول تبلیغ بدهیم و به هایپراستار‌ها تخفیف دهیم خودمان در فروش‌های اینترنتی قیمت‌ها را کاهش می‌دهیم تا زنجیره ‌خرید کوتاه شود و مشتری مستقیم جنس خود را بخرد.

مدیر روابط‌عمومی سازمان حمایت تصریح‌کرد: سازمان حمایت بدون گزارش مردمی موردی را پیگیری نمی‌کند و اگر شکایتی به این سازمان اعلام شود، بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی افزود: تخفیف‌های ۵۰ یا ۶۰ درصدی شگرد تبلیغاتی برای ترویج مردم به خرید است اما متأسفانه این تبلیغات در فروش‌های اینترنتی اشکالاتی را به همراه دارد.

 

در هر حال تجارت الکترونیکی به عقیده بسیاری از کارشناسان می‌تواند مشاغل جدید جایگزین را ایجاد کند و درواقع تسهیل روابط تجاری، افزایش فروش و درآمد، ایجاد اشتغال، افزایش سطح رفاه زندگی مردم، تسریع در دسترسی به اطلاعات جهانی، حذف واسطه‌های غیرضروری، ایجاد موقعیت‌های جدید تجاری برای کارآفرینان از جمله مزایای حاصل از تجارت الکترونیکی است که البته نیازمند نظارت ارگان‌های مربوطه است تا کالای قاچاق اقتصاد و تولید داخلی را منزوی نکند و البته سازمانی به نام سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده هم باید به هوش باشد تا در قواره نامش برای حقوقی که این فروشگاه‌ها ممکن است از مصرف‌کنندگان ضایع کنند، رگ غیرتش ورم کند.