بزرگ‌‌ترین چالش اقتصاد ایران بی‌سامانی نظام تدبیر است

نایب رییس اتاق شیراز بزرگ‌‌ترین چالش اقتصاد ایران بی‌سامانی نظام تدبیر است نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی شیراز گفت: در شرایط کنونی مسأله آب، موضوعی مهم در کشور است که حل این بحران در کشور نیازمند عزم ملی است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، محمدصادق‌حمیدیان در جمع […]

نایب رییس اتاق شیراز

بزرگ‌‌ترین چالش اقتصاد ایران بی‌سامانی نظام تدبیر است

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی شیراز گفت: در شرایط کنونی مسأله آب، موضوعی مهم در کشور است که حل این بحران در کشور نیازمند عزم ملی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، محمدصادق‌حمیدیان در جمع فعالان و کارشناسان حوزه کشاورزی و آب، مدیر کل منابع طبیعی، مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای و فعالان بخش خصوصی استان فارس بیان‌کرد: بی‌سامانی نظام تدبیر، بزرگ‌‌ترین چالش اقتصاد ایران است. این موضوع در حوزه آب موجب ایجاد پیامدهایی از جمله کاهش اضافه برداشت منابع آب و برخورد جزیره‌ای با مقوله آب جهت اهداف سازمانی شده است.

وی با بیان این‌که وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو، محیطزیست ‌و کار و رفاه اجتماعی برنامه‌های مختلفی با رویکرد سازمانی خود در حوزه آب دنبال می‌کنند، افزود: متأسفانه تاکنون حتی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه کشور نیز نتوانست به کاهش اضافه برداشت آب در کشور منجر شود، در نتیجه امروز مسأله آب به یک بحران تبدیل‌ شده است. با توجه به عملکرد وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط در شرایط کنونی درمان چالش بحران آب در کشور امکان‌پذیر نیست و مدیریت این چالش باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اختلاف‌‌ها در تصمیم‌گیری در حوزه آب اعلام کرد: حرکت‌های مقطعی در حوزه آب در کشور تأثیرگذار نیست لذا باید از اعمال آنها جلوگیری شود. آب در کشور ما با معیشت جمع کثیری از مردم ارتباط مستقیم دارد بنابراین هرگونه تغییر در معیشت مردم می‌تواند اثرات اجتماعی داشته باشد که می‌طلبد فعالیت‌ها در بخش آب با حساسیت و کار کارشناسی دقیق انجام شود.

حمیدیان با بیان این‌که نگاه ما به مقوله آب ملی است، ادامه‌داد: با توجه به مدیریت چالش آب در کشور، اتاق شیراز مأموریت دارد تا جلساتی با حضور تصمیم‌گیران، ذی‌نفعان، کارشناسان و مدیران کل با هدف ارایه راهکارهای عملی و اجرایی واحد در کشور برگزار ‌کند. تلاش ما بهره‌گیری از نظرات متخصصان و درگیر کردن همه تصمیم‌گیران و کارشناسان آب است تا بتوانیم راهکارهای اجرایی همراه با آینده‌‌پژوهی را ارایه کنیم.

مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای استان فارس نیز در این نشست گفت: در مسأله آب در کشور ما غفلت‌هایی صورت گرفته که موجب شده امروز آب به یک بحران و مشکل فراتر از دولت‌‌ها تبدیل شود. برنامه‌های مختلفی در دوره‌های مختلف با موضوع آب در کشور انجام‌شده که متأسفانه به نتیجه مطلوب نرسیده است.

حمیدرضادهقانی با بیان این‌که در بحث نحوه فعالیت و عدم فعالیت چاه‌ها، وزارت نیرو را حذف کرده‌اند، بیان‌کرد: هیچ سازمانی نمی‌تواند به‌ تنهایی مسأله آب را مدیریت کند، بلکه این مهم یک عزم ملی را می‌طلبد.

دهقانی ادامه‌داد: برای اراضی تولید، طرح اراضی شیب‌‌دار با هدف کاشت درخت‌های دیم در مکان‌های دارای بارندگی را اجرا کردند که انحراف این طرح‌ها از عوامل بروز بحران در حوزه آب است. متأسفانه طرح اراضی شیب‌‌دار در ۱۴ هزار هکتار زمین در استان فارس اجرا شده که به‌ جای هدف اصلی با اقدام سودجویانه افرادی خاص تبدیل به کشت سیب ‌و سیفی‌جات شده است.

وی با اشاره به طرح تعادل‌بخشی نیز افزود: طرح تعادل‌بخشی سرعت افت سطح آب را کاهش داد اما به دلیل عدم تأمین منابع مالی برای این طرح در کشور، با شکست روبه‌رو شد.

 چالش عمده در حوزه آب علاوه بر مصرف، در بخش تولید آب است

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس نیز در این نشست گفت: عمده چالش در بخش آب علاوه بر مصرف، در بخش تولید آب است که باید مورد توجه قرار گیرد. مدیریت حوزه آب و آبخیزداری ویژه یک یا دو دستگاه خاص نیست بلکه همه ارگان‌‌ها و دستگاه‌ها باید در مسأله رفع بحران آب همکاری کنند.

مهرزادبوستانی افزود: جلوگیری از کاشت، موضوع غیرممکن در کشور است به‌طوری ‌که نمی‌توان مانع از کشت کشاورزان شد، بلکه باید الگوی تغییر کشت مناسب با توجه به بهره‌وری در مصرف آب را جایگزین کرد.

بوستانی با اشاره به طرح‌های ارایه ‌شده در حوزه آب در دستگاه‌های مختلف عنوان‌کرد: برخی از طرح‌ها در یک دستگاه دولتی تصویب و اجرایی می‌شود درحالی ‌که با اجرای آن طرح مشکل دیگری از جمله فرسایش خاک ایجاد می‌شود. طرح‌های قابل ‌اجرا در حوزه آب در کشور باید فراتر از تعصبات فکری و دستگاهی با دقت و تخصص کارشناسی شود تا بتواند در اجرا مشکلات را کاهش داده و راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب را هموار کند.

استاد دانشگاه شیراز نیز با ارایه گزارشی در خصوص وضعیت آب گفت: متأسفانه نظرات بیان‌ شده در مسأله آب بر پایه مطالعات علمی و کارشناسی نیست، این موضوع یکی از مشکلات ما در این بخش است.

عزت‌‌ا…رییسی‌اردکانی اظهار‌کرد: براساس مطالعات علمی، ایجاد چاه و برداشت آب از حجم ذخیره آب زیرزمینی در کشور از ۴۰ سال قبل آغاز شد. این روند در طول سال‌ها ادامه پیدا کرد تا در شرایط کنونی حجم آب به حداقل رسیده و بحران آب آشکار شده است.

رییسی‌اردکانی افزود: تنها راه مقابله با بحران آب در کشور جبران حجم آب ذخیره و برداشت به اندازه آب از حجم کل آب ورودی به آبخوان است، در غیر این صورت راهی وجود ندارد.

وی با بیان این‌که ۳ روش برای تشخیص ارزیابی صرفه‌جویی در آب وجود دارد، ادامه‌داد: کنتور، بیلان و هیدروگراف تنها روش‌های اجرایی و ارزیابی برای جبران بحران آب در کشور هستند که باید مورد توجه مسؤولان اجرایی قرار گیرد.

رییسی‌اردکانی عنوان‌کرد: کشورهای پیشرفته دنیا برای استفاده مطلوب از کشاورزی و بهره‌برداری صحیح از آب، طرحی همانند طرح تعادل بخشی کشور‌ها اجرا می‌کنند که تنها دلیل موفقیت آنها در اجرای این طرح نظارت و رعایت قوانین این طرح است.

وی افزود: ایجاد نا‌امیدی در زمینه آب در جامعه موجب عدم تلاش برای صرفه‌جویی و مصرف صحیح آب بین عموم مردم می‌شود. لذا نباید احساس بی‌انگیزگی در مردم ایجاد شود تا بتوانیم با فرهنگ‌سازی به حجم ذخیره آب کمک کنیم.

 

محمد‌حسن‌طلعتی، رییس دفتر مطالعات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هم گفت: با توجه به این‌که بیش‌ترین چاه‌ها در بخش کشاورزی در استان فارس وجود دارد، می‌توان طرح نصب کنتورهای هوشمند با استفاده از فاینانس توسط شرکت‌های خارجی به‌صورت پایلوت در فارس اجرا شود. استفاده از فاینانس یکی از راه‌های تأمین اعتبارات برای نصب کنتورهای هوشمند است. با انجام این مهم طی دو سال تمام استان مجهز به کنتورهای هوشمند می‌شود که تأثیر مهمی در جلوگیری از بحران آب و خشک‌سالی در استان دارد.