تهدیدهای ناشیانه ترامپ فرصت‌هایی پیش روی اقتصاد ایران قرارداد

تحلیل فعالان اقتصادی به سخنان ترامپ تهدیدهای ناشیانه ترامپ فرصت‌هایی پیش روی اقتصاد ایران قرارداد روز جمعه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا استراتژی جدید خود را درباره برجام اعلام کرد: «پایبندی ایران به توافق برجام را تأیید نمی‌کنم.» سخنانی که حساب شده زده شد تا شاید بتواند پایه‌های اقتصادی کشور را به لرزه در آورد. البته […]

تحلیل فعالان اقتصادی به سخنان ترامپ

تهدیدهای ناشیانه ترامپ فرصت‌هایی پیش روی اقتصاد ایران قرارداد

روز جمعه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا استراتژی جدید خود را درباره برجام اعلام کرد: «پایبندی ایران به توافق برجام را تأیید نمی‌کنم.» سخنانی که حساب شده زده شد تا شاید بتواند پایه‌های اقتصادی کشور را به لرزه در آورد. البته با توجه به سخنان فدریکاموگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص پایبندی ایران به برجام که بعد از سخنان ترامپ ایراد شد. سخنان ترامپ نمی‌تواند هیچ خللی در خصوص روابط اقتصادی ایران با غرب و دیگر کشور‌ها ایجاد نماید.

به گزارش مناقصه‌مزایده پدرام‌سلطانی، نایب‌ رییس اتاق ایران دنیا با بیان این‌که دنیا به منطق و رفتار حرفه‌ای بها می‌دهد، تا جایی که در کنار رفتار حرفه‌ای ایران و در مقابل رفتار غیرحرفه‌ای آمریکا می‌ایستد، گفت: واکنش‌های عموم کشورهای مهم و تراز اول دنیا به سخنان ترامپ نشان داد که حرفه‌ای‌گری برتر از قلدرمآبی است. رفتار حرفه‌ای ایران با گروه ۱+۵ در مذاکرات، سرمایه‌ای برای ما فراهم آورد که از صد‌ها میلیارد دلار هزینه‌کرد رقبای ما برای بی‌اثر کردن آن بالاتر ایستاد.

سلطانی بر این باور است: تهدیدهای ناشیانه و غیرحرفه‌ای ترامپ علیه ایران موجب شد که فرصت‌هایی پیش روی ما قرار گیرد. فرصت نخست شکاف راهبردی اروپا با آمریکا در موضوع ایران است. ما از این شکاف باید به نفع منافع ملی خود بهره بگیریم.

این فعال اقتصادی شکاف راهبردی اروپا با آمریکا در موضوع ایران را فرصت نخست دانست و گفت: فرصت دوم بدبینی و بی‌اعتمادی جامعه مدنی و نخبگان آمریکا به رییس‌جمهورشان است.

سلطانی تأکیدکرد: ما نباید فرصت همراه کردن افکار عمومی اروپا و آمریکا را با خود از دست بدهیم.

وی ادامه‌داد: برقراری گفتمان بین جامعه مدنی ایران و آن کشور‌ها اکنون یک نیاز مبرم است. شاید بهترین کاری که در این ۶۰ روز پیش‌رو می‌توان انجام داد ایجاد ارتباط مردمی (اعم از بخش خصوصی و جامعه مدنی) با همتایان خود در آن کشورهاست. افکار عمومی این کشور‌ها مهروموم‌هاست که صرفاً شنونده اخبار منفی درباره ایران از رسانه‌های خود بوده‌اند. چرا باید انتظار داشته باشیم که آنها حس مثبتی به کشور ما داشته باشند؟ دیالوگ جامعه مدنی ما با غرب می‌تواند این تصویر را عوض کند.

تأثیرات آنی تا آتی

به گفته رضاپدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران سخنان رییس‌جمهوری امریکا با توجه به پیشینه و شخصیت و مواضع‌تند ترامپ، بیش‌تر اثرات آنی دارد تا پیامدهای آتی.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران درباره تأثیر گفته‌های ترامپ بر بازار جهانی نفت افزود: روند تفاهمی کشورهای اوپک و غیراوپک موقعیتی را فراهم کرده که مکانیزم عرضه و تقاضا انرژی حاکم بر فضای سیاسی مصنوعی شده و به نظر می‌رسد در آینده تلاطمی حاصل از این رفتار نخواهیم داشت.

وی درباره این‌که آیا ممکن است دامنه تحریم‌ها به صنعت نفت برسد؛ گفت: هرگونه تحریم جدید نیاز به همدلی و همگرایی با کشورهای اروپایی دارد که با اعلام رسمی نماینده اتحادیه اروپا مبنی بر تداوم تعهدات برجام این همگرایی به‌ هم‌‌خورده است. لذا در حال حاضر تحریم جدیدی به وقوع نخواهد پیوست و اگر هم اتفاق بیفتد، زمان‌بر خواهد بود.

پدیدار ادامه‌داد: ‌در حال حاضر ایران نزدیک به یک‌میلیون بشکه نفت خام و معادل آن میعانات گازی به اروپا صادر می‌کند که در چارچوب‌های قراردادی است که به این راحتی قابل‌ فسخ نیست و خریداران را در صورت لغو آن دچار خسارت‌های زیادی خواهد کرد.

به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران به‌هیچ‌وجه در حال حاضر اروپا با آمریکا در زمینه تحریم نفت برای ایران توافقی نکرده‌اند و شاهد مثال آن مطالب صریح مدیرعامل توتال بود که در مراسم امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با تأکید هر بیش‌تر اعلام نمود که ما به تعهدات خود در صورت بروز وقایع آینده پای بند خواهیم ماند.

پدیدار تأکید‌کرد: ‌آینده سرمایه‌گذاری و تکنولوژی با توجه به تفاهمنامه‌های مبادله شده فعلی که بالغ ‌بر ۲۰ میلیارد دلار است، می‌تواند در صورت لغو، بازار اروپا را دچار مخاطره اقتصادی جدی کند. تلاش مقامات مسؤول حوزه نفت ایران، اجرای تفاهمنامه‌ها در قالب قرارداد است که می‌تواند بنیه اقتصادی آنان را دوام بخشد. لغو این قرارداد‌ها بسیار دشوار است.

بی‌توجهی اقتصاد ایران به اظهارات ترامپ

سیدرضی‌حاجی‌آقامیری، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز بر این باور است که سخنان ترامپ در روزهای گذشته، اتفاق جدیدی را رقم نخواهد زد؛ تداوم ماجرای گذشته است. اروپایی‌‌ها نیز پای صحبت خود ایستاده‌اند و می‌خواهند با ایران همکاری کنند.

وی درباره تأثیر سخنان اخیر دونالدترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا روی اقتصادی ایران گفت: همان‌طور که دیدید حرف‌های اخیر ترامپ در رابطه با برجام تأثیر مستقیمی بر بازار داخلی نگذاشت.

آقامیری با بیان این‌که دولت آمریکا همواره در تلاش بوده که اقتصاد ما در انزوا قرار بگیرد، گفت: به همین دلیل بیش‌ترین تمرکز آن بر روابط بانکی، کندکردن رابطه بانک‌های ایرانی با بانک‌های آمریکایی و اروپایی بوده است؛ موضوعی که در گذشته نیز بوده در حال حاضر نیز تغییرات چندانی در آن به وجود نیامده است.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان‌کرد: ‌با این حال اقتصاد ایران مسیر خود را رفته و بنابراین صحبت‌های ترامپ به‌طور مستقیم این شرایط را تغییر نمی‌دهد.

این فعال اقتصادی یادآورشد: تمام پیش‌بینی‌‌ها هم حکایت از آن دارد که تغییر خاصی در بازارهای اصلی اقتصاد ایران روی نخواهد داد‌.