سوبسید دولت به نانوایان سنتی فضای رقابتی در صنعت نان را از بین برده است

بنیانگذار گروه صنعتی نان سحر سوبسید دولت به نانوایان سنتی فضای رقابتی در صنعت نان را از بین برده است گروه بازرگانی و تجارت- بنیانگذار گروه صنعتی نان سحر با بیان این‌که خدا را برای خودکفایی در تولید گندم شکر می‌کنیم، گفت: این یک دستاورد بزرگی در اقتصاد ماست که باید آن را مدیریت کرد. […]

بنیانگذار گروه صنعتی نان سحر

سوبسید دولت به نانوایان سنتی فضای رقابتی در صنعت نان را از بین برده است

گروه بازرگانی و تجارت- بنیانگذار گروه صنعتی نان سحر با بیان این‌که خدا را برای خودکفایی در تولید گندم شکر می‌کنیم، گفت: این یک دستاورد بزرگی در اقتصاد ماست که باید آن را مدیریت کرد. تنوع کیفی گندم در ایران ایجاب می‌کند که انواع گندم را باهم مخلوط کنیم تا به آرد خوب برسیم و آرد خوب به نانوا بفروشیم تا به نان خوب و با کیفیت تولید کنیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌خان‌محمدی تصریح ‌کرد: این ایجاب از سوی آسیابانان مورد تردید است و تدبیر پیشنهادی آنان اجازه واردات گندم خارجی و صادرات گندم ایرانی است. براساس این طرح می‌توانیم گندم موردنیاز و مناسب دیگر کشور‌‌‌ها را به آنها صادر کنیم؛ برای مثال گندمی که برای تولید بیسکوییت و کیک مناسب است را در بازار جهانی عرضه کنیم، یا اگر گندم را نمی‌فروشیم؛ آرد این گندم را بفروشیم و با وارد کردن گندم به آرد یکنواخت برای تولید نان برسیم.

وی با بیان این‌که مشکل بزرگ اما عدم یکنواختی آرد و کیفیت آن نیست، افزود: مسأله سوبسیدی است که دولت به کشاورز و پس از آن به نان می‌دهد.

خان‌محمدی یادآور شد: مسأله سوبسید دولت به نانوایان سنتی فضای رقابتی در صنعت نان را از بین برده است. دولت گندم را با نرخ ۶۵۰ تومان به نانوای سنتی می‌دهد درحالی‌که نرخ فروش به نانوای صنعتی ۹۵۰ تومان است. این سوبسید ۳۰۰ تومانی رقابت را کشته است و این در حالی است که گندم خارجی با نرخ ۶۵۰ تومان قیمت دارد.

وی افزود: سوبسید‌‌‌ها درنهایت دولت را از پا درمی‌آورد و با از بین بردن فضای رقابتی در صنعت، ظرفیت‌ها را معلق نگاه می‌دارد. بنیانگذار گروه صنعتی نان سحر با بیان این‌که انگیزه اصلی دولت در پرداخت سوبسید کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه و کنترل نرخ نان است، گفت: اما در جهان امروز باید از شیوه‌های دیگری برای حمایت در عین حفظ فرصت رقابت در پیش گرفت. امید بخش خصوصی به این است که دولت درنهایت در مذاکره با بخش خصوصی به راه‌حل مناسبی برای حذف سوبسید برسد.

خان‌محمدی سیاست‌های دولت یازدهم و در ادامه دولت دوازدهم درمورد صنعت نان و آرد ضعیف دانست و افزود: در دوره تصدی‌گری دولت یازدهم گندم گران شد و دولت برای پرداخت سوبسید بیش‌تر به کشاورزان نرخ متفاوتی برای نانوایان صنعتی و سنتی در نظر گرفت.

بنیانگذار گروه صنعتی نان سحر گفت: دولت حرکت‌هایی برای هم‌اندیشی با فعالان بخش خصوصی و رفع دغدغه‌های آنان انجام داده است، دغدغه‌هایی که شکل دیگری از آن در دولت در جریان است.

 

وی ادامه‌داد: با اجرای همین سیاست به ۴۰ سال پیش بازگشتیم، سیاستی که درنهایت به دلیل پرداخت سوبسید بیش‌تر به ضرر دولت تمام خواهد شد. دولت حرکت‌هایی برای هم‌اندیشی با فعالان بخش خصوصی و رفع دغدغه‌های آنان انجام داده است، دغدغه‌هایی که شکل دیگری از آن در دولت در جریان است. دولت‌‌‌‌ها می‌خواهند از مردم و کشاورزان حمایت کنند اما درمورد شیوه عمل به این هدف باهم اختلاف‌نظر داریم، اختلاف‌نظرهایی که امیدواریم به‌زودی آن را حل کنیم و به بهترین نتیجه برسیم.