عراق بازار بسیار خوب و آینده‌دار برای صادرات است

عضو هیأت رییسه اتاق ایران عراق بازار بسیار خوب و آینده‌دار برای صادرات است اقلیم کردستان عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال‌خواهی خود را که سوم مهرماه برگزار شد، تعلیق کرد. به نظر می‌رسد که وضعیت به حالت ثبات بازگردد؛ یکی از اولین نشانه‌های آن این است که خبر رسید مرز باشماق مریوان بار دیگر کار خود […]

عضو هیأت رییسه اتاق ایران

عراق بازار بسیار خوب و آینده‌دار برای صادرات است

اقلیم کردستان عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال‌خواهی خود را که سوم مهرماه برگزار شد، تعلیق کرد. به نظر می‌رسد که وضعیت به حالت ثبات بازگردد؛ یکی از اولین نشانه‌های آن این است که خبر رسید مرز باشماق مریوان بار دیگر کار خود را شروع کرد. مدتی است که مرز باشماق و پرویزخان بسته بود.

عضو هیأت رییسه اتاق ایران گفت: ‌بعد از چند روز توقف تجارت در مرزهای ایران با اقلیم کردستان مجدداً مبادلات از مرز مریوان آغازشده که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک دو مرز دیگر یعنی پرویزخان و پیرانشهر هم به حالت عادی برگردد.‌

کیوان کاشفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اظهارکرد: این ۳ مرز علی‌الخصوص پرویزخان بار صادرات دو میلیارد دلار صادرات به این اقلیم را به عهده‌ دارند.‌

رییس اتاق کرمانشاه درباره بسته شدن این مرز‌ها افزود: اقدامات این‌چنینی و بستن بی‌مقدمه مرزهای تجاری بدون شک لطمه بزرگی به مبادلات و اعتماد فی‌مابین وارد خواهد کرد، که ترمیم آن‌هم به‌آسانی ممکن نیست.

وی به رقیبی بزرگ در عراق اشاره کرد و گفت: ما با یک رقیب قوی به نام ترکیه در عراق سروکار داریم که به‌هیچ‌وجه حاضر نخواهد بود منافع اقتصادی خود را فدای مسایل سیاسی کند.

کاشفی ادامه‌داد: اگرچه اقلیم کردستان شامل ۳ تا ۴ استان از کل استان‌های عراق است اما فراموش نکنیم بسیاری از فعالان اقتصادی ما در این اقلیم دفاتر تجاری و جایگاه محکم اقتصادی ایجاد کرده‌اند و ما بایستی در هر حالت از فعالان اقتصادی خود حمایت کنیم.‌

عضو هیأت رییسه اتاق ایران گفت: ‌ما در چند سال گذشته معبرهای جدیدی در تبادل اقتصادی عراق بازکرده‌ایم که از قضا بعضی از آنان مانند سومار به‌رغم عدم رسمی بودن از حجم تبادل بالایی برخوردار هستند که بایستی در تقویت زیرساخت‌های آنان بیش‌تر بکوشیم.

به گفته کاشفی، عراق یک بازار بسیار خوب و آینده‌دار برای صادرات کشورمان خواهد بود و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب به رقم صادرات ۱۰ میلیارد دلاری با این کشور دست‌یابیم؛ علی‌الخصوص در شرایط جدید که داعش از این کشور رخت بربسته و به‌زودی ما شاهد سطح فراوان و متنوعی از درخواست‌های مختلف اعم از کالا و خدمات و خدمات فنی و مهندسی خواهیم بود.

 

وی معتقد است: ‌حفظ و گسترش مبادلات اقتصادی باید از اولویت‌های اقدامات ما در این کشور چه در بخش اقلیم و چه در بخش عرب‌نشین باشد.