واحدهای صنفی، در صدر زیان‌دیدگان تراکنش‌های بانکی

واحدهای صنفی، در صدر زیان‌دیدگان تراکنش‌های بانکی تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی، یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه دولت‌‌ها قرار گرفته است؛ به همین دلیل برای اجرای دقیق آن روش‌های مختلفی ارایه شده است. اما در این بین، موضوعاتی وجود دارد که بازدارنده این تأمین مالی است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه […]

واحدهای صنفی، در صدر زیان‌دیدگان تراکنش‌های بانکی

تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی، یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه دولت‌‌ها قرار گرفته است؛ به همین دلیل برای اجرای دقیق آن روش‌های مختلفی ارایه شده است. اما در این بین، موضوعاتی وجود دارد که بازدارنده این تأمین مالی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران در همین راستا، مالیات‌ستانی برای بنگاه‌ها به ویژه اصناف، از کلیدی‌‌ترین موضوعاتی است که از سال‌ها پیش مورد نارضایتی آنها شده و خواستار برطرف شدن مشکلات هستند. از سوی دیگر اقدام نامناسبی که به تازگی در این خصوص رخ داده، این است که تراکنش‌های بانکی بنگاه‌های صنفی از سال ۹۰ مورد پایش قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد کاهش درآمدهای نفتی باعث شده تا برای جبران آن به اصناف فشار آورده شود و به دنبال آن برگه تشخیص و دریافت مالیات سال‌های قبل‌تر صادر شود. این موضوع باعث نگرانی اصنافی‌‌ها شد که در نهایت علی‌فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران در نامه‌ای به رییس سازمان امور مالیاتی به این موضوع واکنش داد و اعلام‌کرد: همان‌گونه که مستحضرید هدف از مبارزه با پولشویی ضمن رصد و پایش فعالیت‌های اقتصادی پنهان و زیر‌زمینی، تشویق به فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر شفافیت است؛ لذا با عنایت به چنین مهمی صرفاً بررسی تراکنش‌های بانکی افراد با هویت مشخص صنفی توسط مدیران مالیاتی، فاقد وجاهت قانونی و عملی است.‌

حالا با وجود این‌که اصنافی‌ها نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان داده‌اند، باید منتظر سازمان امور مالیاتی ماند و دید برای حل این معضل چه تدابیری می‌اندیشند.

میرحبیب‌هاشمی، رییس اتاق اصناف تبریز معتقد است: صادر کردن برگه‌های تشخیص مالیاتی آن هم از سال ۹۰ یک کار اشتباه است؛ به این دلیل که ما در آن سال‌ها ملزم به پر کردن اظهارنامه مالیاتی نبودیم. حالا بعد از این صحبت‌‌ها ما نمی‌توانیم اعلام کنیم درآمدمان چقدر بوده که بتوانیم مالیات آن را بپردازیم.

این کار برای جلوگیری از احتمال وقوع فساد در شرکت‌ها قرار بود انجام شود که به دلیل اشتباه در انجام آن، فکر نمی‌کنم ایده خوبی باشد. بنابراین طبق این موضوع، اصناف باید برای سال‌هایی که اظهارنامه پر نکرده‌اند، جریمه پرداخت کنند که در هر صورت به زیان صنوف تمام می‌شود.

مسعودناصری‌راد، نماینده اتاق اصناف اردبیل نیز در این رابطه گفت: صدور برگه‌های تشخیص مالیاتی آن هم از سال ۹۰ که هیچ اطلاعاتی از اصناف در دست نیست، یک کار غیرکارشناسی است.

مشکلات مالیاتی که هم‌اکنون اصناف و اتحادیه‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، خیلی زیاد است؛ ما مدت‌‌ها پیش هم سر موضوعات مالیاتی، صحبت‌های زیادی با مسؤولان اتاق اصناف داشتیم که امیدواریم این مسایل هرچه زودتر حل شود.

 

یکی از بزرگ‌‌ترین مشکلات اصناف، مالیات‌هایی است که سالانه پرداخت می‌کنند. اگر اتاق اصناف ایران در ابتدا مشکلات مالیاتی را حل کند و سپس به دنبال مسایل دیگر باشد، فکر می‌کنم به نفع صنوف و اتحادیه‌ها باشد.