اعتراض فعالان صنعت برق به واگذاری ترک‌تشریفاتی یک نیروگاه به شرکت یونیت ترکیه

اعتراض فعالان صنعت برق به واگذاری ترک‌تشریفاتی یک نیروگاه به شرکت یونیت ترکیه صنعت برق با توانمندی‌های بومی و تخصص‌های بالا، توانایی اجرای طرح‌های مختلف را دارد اما به گفته فعالان این صنعت، فرصت بروز این توانایی‌‌ها ایجاد نشده است. به گزارش خبرگزاری صداو سیما ‌علی‌بخشی، رییس سندیکای صنعت برق در این باره مواردی از […]

اعتراض فعالان صنعت برق به واگذاری ترک‌تشریفاتی یک نیروگاه به شرکت یونیت ترکیه

صنعت برق با توانمندی‌های بومی و تخصص‌های بالا، توانایی اجرای طرح‌های مختلف را دارد اما به گفته فعالان این صنعت، فرصت بروز این توانایی‌‌ها ایجاد نشده است.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما ‌علی‌بخشی، رییس سندیکای صنعت برق در این باره مواردی از نادیده گرفتن توان داخلی گفت: درباره بحثی که با شرکت یونیت ترکیه وجود داشت و واگذاری نیروگاه به این شرکت‌، خیلی از وزارت نیرو تقاضا کردیم تا امتیازات و شرایطی که برای ترکیه و شرکت یونیت این کشور در نظر گرفته در اختیار ما قرار دهد.

وی افزود: مپنا بار‌ها به عنوان یکی از اعضای سندیکا اعلام کرده همان امتیازاتی را که به یونیت دادید به من بدهید خودم حاضرم با سرمایه‌گذاری، پروژه‌ها را احداث کنم اما متأسفانه با وجود پیگیری‌های متعدد، هیچ وقت به توافق یونیت ترکیه و وزارت نیرو دسترسی پیدا نکردیم و نمی‌دانیم این قرارداد چگونه با ترک تشریفات منعقد شده است.

بخشی ادامه‌داد: در موردی دیگر وزارت نیرو، برق تهران را متولی کرده که تجهیزات ۳۱۲ پست انتقال و فوق توزیع را به صورت پکیج یک‌جا خریداری کند‌. بار‌ها از طریق شرکت‌ها و سندیکا نظر کارشناسی خود را در این باره اعلام و اعتراض خود را مطرح کردیم.

وی گفت: اولین نقد وارده این است که ظرفیت مصرفی بازار را به مدت ۵ سال به صورت یک‌جا به فاینانس‌های خارجی واگذار می‌شود که براساس ادعای خودشان بیش از ۵۰ درصد تجهیزات و امکانات را باید از کشور خودشان تأمین کنند و شاید به روش‌هایی این درصد را بالا ببرند و ایران را به سمت مونتاژ کردن قطعات سوق دهند.

رییس سندیکای صنعت برق ادامه‌داد: مهم‌ترین آسیب این است که به مدت ۵ سال بازار تولیدکنندگان تجهیزات داخلی از دست می‌رود. تولیدکنندگانی که هم‌اکنون ۳ میلیارد دلار، توان صادرات کالا و خدمات دارند و با حمایت بیش‌تر می‌توانند این میزان را تا ۱۰ برابر در میان مدت افزایش دهند.

بخش گفت: از این‌رو ادامه روند استفاده از فاینانس خارجی یعنی این‌که هم کار را به خارجی سپرده‌ایم و هم منابع و توانمندی کشور کشور را تضعیف کردیم. چراکه کشور فاینانس کننده شرط می‌کند به ازای تأمین مالی، بیش از ۵۰ درصد و گا‌ها تا ۷۰ درصد امکانات و تجهیزات اجرای طرح را خود تأمین کند.

 

وی ادامه‌داد: حال گفته می‌شود در یک سال‌و نیم گذشته بیش از ۲۵ میلیارد دلار فاینانس خارجی جذب شده است که باید دید این میزان جذب فاینانس چقدر به رونق کار و اشتغال و استفاده از توانمندی داخلی منجر شده است.