رییس‌جمهور به صورت مستقیم با بخش‌خصوصی نشست نداشت

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران رییس‌جمهور به صورت مستقیم با بخش‌خصوصی نشست نداشت حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق ایران عضو فعالی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است، اما در بیان نقد از عملکرد تیم اقتصادی دولت پروایی ندارد. هرچند که بسیاری از سیاست‌های دولت را نیز تأیید می‌کند. سلاح‌ورزی به نمایندگی از جمعی از اعضای […]

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران

رییس‌جمهور به صورت مستقیم با بخش‌خصوصی نشست نداشت

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق ایران عضو فعالی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است، اما در بیان نقد از عملکرد تیم اقتصادی دولت پروایی ندارد. هرچند که بسیاری از سیاست‌های دولت را نیز تأیید می‌کند. سلاح‌ورزی به نمایندگی از جمعی از اعضای اتاق ایران می‌خواهد رییس‌جمهور گفت‌وگوی بی‌واسطه‌ای با تجار و تولیدکننده‌ها داشته باشد. می‌گوید خیلی‌‌ها به اتاق ایران آمدند اما آقای روحانی در ۴سال گذشته با ما دیدار نکرده است. آن‌طور که سلاح‌ورزی می‌گوید، این گفت‌وگوی بی‌واسطه می‌تواند هم قوت قلبی برای تجار و تولیدکننده‌ها باشد و هم مفری برای طرح مشکلاتشان.

گفت‌وگو خبر آنلاین با حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران را که اخیراً برگزار شد، بخوانید.

 + یکی از گلایه‌های دائم بخش خصوصی بی‌توجهی دولت به این بخش است؛ هیأت‌های سیاسی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته هنگام سفرهای خارجی نمایندگان بخش خصوصی و بازرگانان خود را برای مذاکره و بستن قرارداد همراه خود می‌برند. اگرچه در دو سال بعد از توافق برجام رییس‌جمهور در برخی سفر‌ها بخش خصوصی را نیز با خود همراه کرد، اما به تدریج این نقش هم کمرنگ شد. چقدر این موضوع را تأثیر‌گذار می‌دانید؟

در این‌که آقای روحانی یا آقای جهانگیری اعتقاد زیادی به پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور دارند، تردیدی نیست. این موضوع هم در شعارهای دولت دوازدهم مطرح شده و هم در ارتباط کلامی بین دولت و بخش خصوصی شکل گرفته است. اما این‌که در عمل چه اتفاقی افتاده که بخش خصوصی در اقتصاد جایگاه خود را پیدا نکرده، موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

یکی از مسایل ما این است که رییس‌جمهور به صورت مستقیم با بخش‌خصوصی نشست نداشته است. تنها نشستی که با بخش خصوصی دارد، مراسم افطاری است که هر سال در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود. آن‌هم تعداد محدودی از نمایندگان بخش خصوصی حضور پیدا می‌کنند. به خاطر ندارم رییس‌جمهور محترم در ۴ سال گذشته یک بار بی‌واسطه با بخش خصوصی واقعی گفت‌وگوی مستقیم داشته است.

 +یعنی الان این موضوع مطالبه بخش خصوصی است؟

این موضوع را به صورت گلایه به معاون اول رییس‌جمهور هم مطرح کرده‌ایم. سال گذشته هیأت‌های خارجی بسیاری که به اتاق ایران آمدند و با نمایندگان اتاق ملاقات داشتند؛ از نخست‌وزیر کره‌جنوبی گرفته تا بلندپایه‌‌ترین مقامات سیاسی کشورهای دیگر. آنها به همراه هیأت‌های تجاری‌شان به اتاق آمدند و مذاکره کردند. حتی رییس محترم قوه‌قضاییه و رییس مجلس مجلس هم به اتاق آمده‌اند، اما رییس‌جمهور محترم ملاقات حضوری با اعضای اتاق نداشته است.

این مطالبه اعضای اتاق ایران است که گفت‌وگویی بدون واسطه با ایشان داشته باشد. زیرا ما در عمل ندیده‌ایم که اعتقاد و باور دولت به بخش خصوصی به صورت مستمر در وزارتخانه‌ها جاری باشد. دلایل متعددی هم می‌توان برای این موضوع متصور شد. معتقدم که امروز چالش اصلی دولت در حوزه اقتصاد عدم اعتقاد به بخش خصوصی است. اگر آن ۶ ابر چالشی که دکتر مسعودنیلی، مشاور رییس‌جمهور از آن یاد می‌کند را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم عدم تعامل دولت و بخش خصوصی ریشه این ابرچالش‌هاست. به همین دلیل هم هست که بخش خصوصی قوی هرگز در ایران نمی‌گیرد.

یک مثال می‌زنم؛ دلیل بحرانی که اخیراً برای صندوق‌های بازنشستگی به وجود آمده، این است که آنها علاوه بر این‌که مشکلات ساختاری با دولت دارند، در فرایند خصوصی‌سازی هم مانع ایجاد کردند. شرکت‌هایی که به نام خصوصی‌سازی قرار بود راندمان تولیدشان بالا برود، تحت عنوان رددیون در اختیار این صندوق‌‌ها قرار گرفت و این صندوق‌‌ها هم تجربه شرکت‌داری نداشتند، در نتیجه هم شرکت‌ها زیان‌ده شدند و هم صندوق‌‌ها بدهکار. چالش دیگری که آقای دکتر نیلی از آن یاد می‌کند، بیکاری است. در سال‌های گذشته متأسفانه دولت به جای آن‌که اشتغال را از طریق بخش خصوصی ایجاد کند، به این بخش بی‌توجه بوده است. درحالی که می‌توانست زمینه را برای سرمایه‌گذاری بیش‌تر و اشتغال در این حوزه فراهم کند.

 

 امروز بودجه دولت بحرانی شده است؛ علت این است که به جای واگذاری تصدی‌های دولتی به بخش خصوصی و لاغر کردن بدنه دولت بودجه دولت سال به سال بزرگ و بزرگ‌تر شده است. از طرفی بخش خصوصی هم کوچک نگه داشته شده است. همانطور که شما اشاره کردید، متأسفانه نه تنها دولت در مذاکرات خارجی از نظر مشورتی بخش خصوصی و تشکل‌های بخش خصوصی استفاده نمی‌کند، بلکه حتی مهمانان که به ایران می‌آیند را هم به سمت شرکت‌های دولتی و مذاکره با آنها هدایت می‌کند. در حالی که این موضوع زیبنده دولت تدبیر و امید نیست.