برگزاری مناقصه نهال‌کاری برای مبارزه با ریزگردها

استاندار خوزستان مطرح کرد برگزاری مناقصه نهال‌کاری برای مبارزه با ریزگردها استاندار خوزستان گفت: بحث ریزگرد‌‌ها که این روز‌ها مشکل استان و منطقه است ما خودمان هم مدعی هستیم و در این زمینه از بالا‌تر استمداد طلبیدیم و تلاش کردیم صدای مردم را برسانیم.  به گزارش ایلنا غلامرضا شریعتی اظهارکرد: خوزستان مساحتی بالغ بر ۴٫۶ […]

استاندار خوزستان مطرح کرد

برگزاری مناقصه نهال‌کاری برای مبارزه با ریزگردها

استاندار خوزستان گفت: بحث ریزگرد‌‌ها که این روز‌ها مشکل استان و منطقه است ما خودمان هم مدعی هستیم و در این زمینه از بالا‌تر استمداد طلبیدیم و تلاش کردیم صدای مردم را برسانیم.

 به گزارش ایلنا غلامرضا شریعتی اظهارکرد: خوزستان مساحتی بالغ بر ۴٫۶ میلیون هکتار دارد که از این میزان ۹۷۰ هزار هکتار آن جنگل، ۲٫۲میلیون هکتار مرتع است. ما تقریباً ۲٫۱میلیون هکتار بیابان داریم و از این میزان هکتار بیابان ۳۵۰ هزار هکتار کانون‌های ماسه‌زار است که از سال ۱۳۴۷ شروع شده اقداماتی در جهت تثبیت این ماسه‌زار‌ها از طریق مالچ‌پاشی و بوته‌کاری و غیره که تا‌کنون ۱۲۷ هزار هکتار آن ساماندهی شده است.

وی افزود: در بحث ریزگرد‌‌ها ما در استان خوزستان دارای ۷ کانون ریزگرد هستیم که زمین این مناطق قبلاً بدین شکل نبوده و دارای رطوب بوده که این رطوبت خود بهترین مانع برای جلوگیری از تبدیل شدن این مناطق به کانون‌های ریزگرد بوده است.

شریعتی تصریح‌کرد: در هیچ جای کشور به اندازه خوزستان محیط‌زیست دست‌کاری نشده است و این کانون‌‌ها در گذشته به این نحو نبوده ولی چون ما در یک کشور گرم و نیمه‌خشک زندگی می‌کنیم باید آب‌های خود را ذخیره می‌کردیم بنابراین سد‌های عظیمی ساخته شد. در خوزستان بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب امکان ذخایر منابع آبی وجود دارد و بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد آب‌های کشور در خوزستان جاری است و آن سد‌های ساخته شده دارای کاربرد‌هایی چون تولید برق آبی‌و مشروب زمین‌های کشاورزی را دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: موقعی که انقلاب شد تنها ۱۶۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیر کشت آبی بوده است ولی الان به بیش از یک میلیون هکتار رسیده است. اما نکته مهمی که در این سد‌سازی‌‌ها نادیده گرفته شد بحث تالاب‌های فصلی و رطوبت زمین در این محل‌ها بود که به واقع با عدم توجه به حقابه‌ها این موضوع رطوبت زمین در این کار تأمین نشد.

استاندارخوزستان بیان‌کرد: در مورد سد‌سازی‌‌ها البته این به معنی آن نیست که این کار غلطی بوده است چون کشور گرم و نیمه‌خشکی هستیم و باید این کار‌ها انجام می‌شد ولی اشکال کار ما در این رابطه عدم توجه به بحث محیط‌زیست در این مناطق بوده که الان تازه به این فکر افتاده‌ایم.

شریعتی افزود: براساس مصوبه‌‌ای که دولت محترم در ۱۵ فروردین برای حل ۵ مشکل بزرگ استان خوزستان در زمینه‌های آب‌و فاضلاب، برق، ریزگردها، فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و احیای کارون گذراند ما شروع کردیم ابتدا در بحث کانون‌‌های ریزگرد از ۴۲ هزار هکتار کانون فوق بحرانی که طبق برنامه دولت باید تا پایان سال ساماندهی کنیم تا‌کنون توانسته‌ایم که ۱۰ هزار هکتار را نهال‌کاری کنیم و البته برنامه هم داریم که در یک برنامه ۵ ساله بقیه ۳۲۰ هزار هکتار را نیز پوشش دهیم.

وی ادامه‌داد: در حال حاضر قسمتی که بر عهده سپاه به عنوان پیمانکار بوده کار خود را آغاز کرده و بقیه آن را نیز به مناقصه سپرده‌ایم که مناقصات این مناطق مراحل پایانی خود را طی می‌کنند. در این کار استان به ۸ منطقه تقسیم شده است که برای هر منطقه نیز یک پیمانکار محلی نیز متولی انجام کار است. همچنین ۸ میلیون نهالی را هم که برای این کار سفارش داده‌ایم توسط روستاییان محلی در حال پرورش دادن آنها هستند.

 

در این کار سازمان‌های مردم نهاد استان همیاری کاملی با ما داشته‌‌اند و اگر از کشور هم دیگر سازمان‌های مردم نهاد متقاضی باشند با کمال میل از آنها استقبال می‌کنیم.