قیمت واقعی ارز، نرخ بازار آزاد است نه قیمت اعلامی دولت

رییس سابق سازمان توسعه تجارت قیمت واقعی ارز، نرخ بازار آزاد است نه قیمت اعلامی دولت ارز مبادله‌ای مناسب اقتصاد کشور نیست رییس سابق سازمان توسعه تجارت گفت: دیدگاهی در دولت وجود دارد که معتقد است بازار ارز باید خودش را با دولت هماهنگ کند و ارز آزاد باید به ارز مبادله‌ای برسد. تا زمانی […]

رییس سابق سازمان توسعه تجارت

قیمت واقعی ارز، نرخ بازار آزاد است نه قیمت اعلامی دولت

ارز مبادله‌ای مناسب اقتصاد کشور نیست

رییس سابق سازمان توسعه تجارت گفت: دیدگاهی در دولت وجود دارد که معتقد است بازار ارز باید خودش را با دولت هماهنگ کند و ارز آزاد باید به ارز مبادله‌ای برسد. تا زمانی که چنین دیدگاهی در دولت جریان دارد، ارز تک‌نرخی نخواهد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران ولی‌ا…‌افخمی‌راد تصریح‌کرد: نرخ ارز در بودجه سال ۹۷، ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است در حالی‌که در بازار آزاد، امروز ارز با قیمت بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان معامله می‌شود. متأسفانه دیدگاهی در دولت وجود دارد که معتقد است بازار ارز باید خودش را با دولت هماهنگ کند و ارز آزاد باید به ارز مبادله‌ای برسد در حالی‌که عکس این درست است. این دولت است که باید با نظام عرضه و تقاضا هماهنگ شود نه این‌که بازار خودش را به نرخ مورد نظر دولت برساند.

وی افزود: تا زمانی که چنین دیدگاهی در دولت جریان دارد، ارز تک‌نرخی نخواهد شد. ارز مبادله‌ای ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و با ارز آزاد بیش از ۷۰۰ تومان اختلاف قیمت دارد. شکاف بین این دو نرخ روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود و این برای اقتصاد کشور خوب نیست.

رییس سابق سازمان توسعه تجارت ادامه‌داد: از سوی دیگر باید در نظر داشت که قیمت واقعی ارز، نرخی است که در بازار آزاد وجود دارد نه آنی که دولت می‌گوید. در این شرایط هم بهترین راه این است که دولت ارز را تک‌نرخی کند و از محل منابعی که حاصل می‌شود، بخشی از هزینه‌ها را پوشش بدهد.

افخمی‌راد بیان‌کرد: ۴ سال است که دولت وعده تک‌نرخی شدن ارز را می‌دهد اما هر سال بنا به دلایل مختلف انجام این مهم را به تعویق می‌اندازد. یکی از دلایلی که دولت برای عدم یکسان‌سازی نرخ ارز اعلام کرده، برقرار نشدن روابط بین بانکی با شبکه بانکی دنیاست در حالی‌که این مسأله هیچ ارتباطی با قیمت ارز ندارد.

وی با بیان این‌که حذف برخی کالا‌ها از اقلام وارداتی با ارز مبادله‌ای هر چند به عنوان یکی از گام‌های دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز معرفی می‌شود اما به بروز اثر افزایشی در بازار منجر شده است، گفت: زمانی‌که در سازمان توسعه تجارت حضور داشتم، آرام‌آرام واردات را با ارز آزاد نسبت به مبادله‌ای افزایش می‌دادیم که تأثیر زیادی هم در نرخ آزاد ارز ایجاد نمی‌کرد با این وجود اکنون بخش قابل توجهی از ارز کشور با نرخ مبادله‌ای عرضه می‌شود در حالی‌که واردات کالا با ارز ارزان‌قیمت، به معنی کمک به تولیدکننده خارجی و عمل به زیان تولیدکننده است.

رییس سابق سازمان توسعه تجارت افزود: یک فرض این است که با ارز ارزان ماشین‌آلاتی که در کشور ساخته نمی‌شود را وارد کنیم. یک نتیجه این کار ارزان تمام شدن سرمایه‌گذاری است اما از سوی دیگر، امکان ماشین‌ساز شدن تولیدکننده داخلی در آن رشته را برای همیشه سلب می‌کنیم.

 

افخمی‌راد گفت: روزی که ارز تک‌نرخی شود و دولت به‌طور مطلوب این فرایند را مدیریت کند، در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت خواهیم کرد و نتیجه این حرکت، کمک به تولیدکننده داخلی است. باید پذیرفت که ارز مبادله‌ای مناسب اقتصاد کشور نیست.