درآمد‌های بودجه ۹۷ غیرواقعی است

مشاورعالی اتاق بازرگانی تهران درآمد‌های بودجه ۹۷ غیرواقعی است مشاورعالی اتاق بازرگانی تهران گفت: درآمد‌های لایحه بودجه ۹۷ غیرواقعی و تفاوت بودجه ارایه شده و تحقق یافته زیاد است. ابراهیم‌بهادرانی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان این‌که اصل تقدم درآمد بر هزینه در بودجه‌ریزی حاکم است، اظهارکرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته هر ساله بودجه […]

مشاورعالی اتاق بازرگانی تهران

درآمد‌های بودجه ۹۷ غیرواقعی است

مشاورعالی اتاق بازرگانی تهران گفت: درآمد‌های لایحه بودجه ۹۷ غیرواقعی و تفاوت بودجه ارایه شده و تحقق یافته زیاد است.

ابراهیم‌بهادرانی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان این‌که اصل تقدم درآمد بر هزینه در بودجه‌ریزی حاکم است، اظهارکرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته هر ساله بودجه نسبت به پیش‌بینی‌های سال قبل خود بسته می‌شود و این مسأله موجب می‌شود تا اصل تقدم درآمد بر هزینه رعایت نشود.

وی اضافه‌کرد: به‌طور مثال امسال ۳۶۸ هزار میلیارد تومان منابع و مصارف در بودجه دیده شده در حالی‌که سال گذشته این رقم ۶ درصد کم‌تر بوده است.

مشاورعالی اتاق بازرگانی تهران ادامه‌داد: آنچه که در این میان مهم بوده، اینست که چقدر از بودجه محقق خواهد شد بنابراین بیش‌تر به مبحث تحقق بودجه باید توجه داشت.

وی همچنین گفت: هنگامی که به اجزای بودجه نگریسته می‌شود می‌توان به تفاوت زیاد بودجه ارایه شده و بودجه تحقق یافته پی برد که این مسأله که غیرواقعی بودن بودجه را نشان می‌دهد.

بهادرانی افزود: بودجه در مقایسه با سال‌های گذشته منطقی‌تر شده اما اگر نسبت به پیش‌بینی بودجه سال گذشته رقم‌‌ها سنجیده شود و کاهش یابد در برابر آنچه که محقق شده و آنچه که تحقق خواهد یافت فاصله زیادی دارد.

وی با تأکید بر این‌که لایحه بودجه ۹۷ در مقایسه با بودجه سال‌های گذشته وضعیت بهتری دارد اما مورد قبول نیست، اظهار‌کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه ارایه شده به مجلس نزدیک به ۱۲۹ هزار میلیارد تومان است و این در حالیست که طبق اعلام بانک مرکزی طی ۶ ماهه نخست سال‌جاری درآمدهای مالیاتی ۴۳٫۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

مشاورعالی اتاق بازرگانی تهران ادامه‌داد: وضعیت درآمدهای مالیاتی در نیمه دوم سال بهتر می‌شود و می‌توان انتظار داشت امسال ۹۳ هزار میلیارد تومان از طریق درآمدهای مالیاتی درآمد عاید دولت شود که ضمن در نظر گرفتن رشد اقتصادی و تورم با رقم پیش‌بینی شده همخوانی ندارد و کم‌تر از آن است.

وی با اشاره به این‌که به‌طور قطع سال آینده در حوزه درآمد مالیاتی مسأله عدم تحقق بودجه به وجود می‌آید، گفت: با وجود این مسأله ابتدا بودجه بخش عمرانی کاهش می‌یابد و دولت نمی‌تواند هزینه‌های جاری را کاهش دهد.

بهادرانی افزود: براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس طی ۱۹ سال گذشته اعتبارات جاری ۹۷ درصد تخصیص داده شده در حالی‌که تنها ۶۹ درصد بودجه بخش عمرانی تخصیص داده شده است.

 

مشاورعالی اتاق بازرگانی تهران اظهار‌کرد: بر این اساس می‌توان گفت که عدم تحقق بودجه بالا‌ترین فشار را بر بخش عمرانی وارد می‌کند و این مسأله رویکرد بودجه را بیش‌تر هزینه‌ای می‌کند، به‌طوری دیگر بودجه نمی‌تواند برای کاهش رکود و یا افزایش رشد اقتصادی نقش مؤثرتری ایفا کند.