جایزه امین‌الضرب تجلیل از تلاش بخش خصوصی است

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران‌ جایزه امین‌الضرب تجلیل از تلاش بخش خصوصی است عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در آستانه برگزاری دومین دوره جایزه امین‌الضرب در روز ۱۸ دی‌ماه از سوی اتاق تهران گفت: رسالت اتاق بازرگانی، صنایع معادن ‌و کشاورزی در اقتصاد کشور راه‌گشایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی است و اهدا جایزه امین‌الضرب و […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران‌

جایزه امین‌الضرب تجلیل از تلاش بخش خصوصی است

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در آستانه برگزاری دومین دوره جایزه امین‌الضرب در روز ۱۸ دی‌ماه از سوی اتاق تهران گفت: رسالت اتاق بازرگانی، صنایع معادن ‌و کشاورزی در اقتصاد کشور راه‌گشایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی است و اهدا جایزه امین‌الضرب و تجلیل از کارآفرینان هم می‌تواند قدمی در همین زمینه باشد.

امیرزاده با ارایه پیشنهاد اهدا جایزه ویژه در مراسم جایزه امین‌الضرب به نوآوری‌و کارآفرینی اظهارکرد: من فکر می‌کنم با توجه به نیازهای امروز کشور و چالش‌هایی که در حوزه‌های مانند آب، بهره‌وری و… داریم، مناسب است که از سال آینده یکی از جوایز ویژه امین‌الضرب با توجه به جایگاه این جایزه در سطح کشور به ‌کارآفرینانی داده شود که در زمینه حل چالش‌های مهم کنونی ایران، نوآوری و ابتکار خاصی را داشته‌اند؛ مثلاً در کشاورزی‌ و دامداری با توجه به خشکسالی‌های اخیر از روش خاصی بهره گرفته‌اند و باعث افزایش تولید و بهره‌وری شده‌اند.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به این‌که اهدا جایزه امین‌الضرب فرصتی برای معرفی افرادی است که در کشور با تلاش و پشتکار کارآفرینی می‌کنند، افزود: معرفی افراد کارآفرینان که ممکن است برخی از آنها هم اصلاً افراد شناخته‌شده‌ای نباشند این ظرفیت را برای آنها ایجاد می‌کند تا مشکلات و چالش‌هایشان را در کسب‌و کار اعلام کنند و گام‌هایی در جهت رفع آنها برداشته شود.

وی با بیان این‌که در شرایطی که ما در کشور شاهد یک فضای ناامیدی هستیم این جایزه می‌تواند بیان‌کننده یک امید باشد، گفت: اهدا جایزه امین‌الضرب‌ به جوانان کشور که می‌خواهند وارد فضای کسب ‌و کار شوند انگیزه می‌دهد و علاوه براین الگوهای موفق را هم به آنها معرفی می‌کند.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به این‌که یکی از کارهای مهم ریاست این دوره اتاق تهران اهدا جایزه امین‌الضرب بوده است، افزود: اتاق تهران با مدیریت جدید توانسته است فعال تر و تأثیرگذارتر از گذشته حرکت کند و با توجه به این پتانسیل‌‌ها من امیدوارم قدم‌های مهم‌تری هم‌‌ برداریم، زیرا اتاق به عنوان مهم‌ترین نهاد بخش خصوصی باید جلوتر از اینها باشد.

محمدامیرزاده با اشاره به این‌که وقتی گفته می‌شود اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی مشاوره ۳ قوه است، یعنی جایگاه بالایی در کشور دارد، گفت: اتاق با تعامل با قوا سه‌گانه کشور مشکلات اقتصادی و تأثیرات آن در بخش‌های دیگر کشور را حل و فصل کند؛ مثلاً نمایندگان اتاق با حضور در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی به دنبال راهکارهایی برای حل چالش‌های اقتصادی کشور باشند و یا نیازهای قانونی را برطرف کنند. همچنین نمایندگان اتاق با گفت‌وگوهایی مؤثری که با مقامات قضایی انجام می‌دهند می‌توانند، مشکلات قضایی که در حال حاضر برای فعالان اقتصادی و حتی کارآفرینان را شاهد هستیم حل ‌و فصل کنند. یکی از پیشنهادهای من این است که همچون دادگاه مطبوعات که با حضور هیأت منصفه برگزار می‌شود در دادگاه‌های قضایی هم ما چنین ظرفیتی را داشته باشیم. در قانون اتاق و در ماده ۱۷۴ به این موضوع اشاره شده است که اتاق می‌تواند به دادگاه مشاوره بدهد، به اعتقاد من اگر از این فرصت قانونی استفاده شود، خیلی از مشکلات قضایی کنونی فعالان اقتصادی حل خواهد شد، زیرا بخش مهمی از آن به دلیل عدم آشنایی کافی محاکم محترم قضایی با تنگاهای اقتصادی و شرایط نامساعد محیط کنونی کسب ‌و کار و کارآفرینی حاصل می‌شود، وقتی این اتفاق بیفتد ما دیگر شاهد حکم‌هایی مانند اخلال در فضای اقتصادی کشور نخواهیم بود.

امین‌الضرب، امید به مردم و سرمایه‌گذاران

مرتضوی، رییس خانه صنعت، معدن ‌و تجارت استان تهران گفت: شناسایی کسب‌وکارهای بزرگ و تقدیر از آنها امید دیگر کسب ‌و کارهایی که در آستانه توسعه‌ هستند را بیش‌تر می‌کند. قدمت برخی از شرکت‌های مورد تقدیر در مراسم امین‌الضرب به بیش از نیم قرن می‌رسد.

محمدرضا‌مرتضوی تصریح‌کرد: فعالان اقتصادی که سهم بزرگی بر توسعه فرصت‌های شغلی و در تأمین مایحتاج مورد نیاز مردم در کشور دارند خادمان ملت هستند که علی‌رغم تمام مشکلاتی که امروز صنعت و تجارت به آن دچار شده، با عملکرد موفقیت‌آمیزشان زندگی را برای همه راحت‌تر کرده‌اند. جشن امین‌الضرب اقدامی برای شناسایی این افراد و معرفی آنها به مردم است. به‌طور حتم جامعه به وجود چنین افرادی افتخار می‌کند و معرفی این افراد از طریق مراسم‌هایی مثل جشن امین‌الضرب به شکل‌گیری جریان اجتماعی که نتیجه آن احساس بهتر مردم نسبت به جامعه‌شان است کمک می‌کند. تقدیر از فعالان اقتصادی که در بطن بخش خصوصی حاضرند، از سوی دیگر این اطمینان را به سرمایه‌گذاران آینده در کشور می‌دهد که امنیت کافی برای به‌کار گرفتن سرمایه با وجود تمام مشکلات در اقتصاد ایران وجود دارد. معرفی این افراد و تشکر از آنها گویای این است که مؤسسات بزرگی در کشور هستند که تولید آن توانسته مردم کشور را اقناع کند، برای کارگر ایرانی شغل بسازد و کالای ایرانی صادر کند.

وی افزود: نتیجه دیگر جشن امین‌الضرب نشر روحیه و امید بیش‌تر به بخش خصوصی و مردم است. تقویت امید به آینده اصلی است که منجر به بروز کارهای بزرگ خواهد شد. شناسایی کسب و کارهای بزرگ و تقدیر از آنها امید دیگر کسب و کارهایی که در آستانه توسعه‌ هستند را بیش‌تر می‌کند. قدمت برخی از شرکت‌های مورد تقدیر در مراسم امین‌الضرب به بیش از نیم قرن می‌رسد. معرفی این شرکت‌ها به مردم مسجل می‌کند که در دوره‌ای افرادی در این کشور با پا گذاشتن در مسیر کارآفرینی درستکارانه عمل کردند.

موتضوی ادامه‌داد: امتیاز دیگر امین‌الضرب این است که اتاق تهران به عنوان بزرگ‌ترین اتاق بازرگانی کشور آن را برگزار می‌کند و در انتخاب برگزیدگان معیارهایی چون اشتغال، صادرات و توسعه فناورانه را هم در نظر می‌گیرد. بخش خصوصی با معرفی این بنگاه‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم گرفتاری‌ها و دشواری‌های نیم قرن گذشته کسانی به تعالی رسیدند و اهداف بزرگ را محقق کردند.

رییس خانه صنعت، معدن‌ و تجارت استان تهران یادآور شد: نکته مهم دیگر تقدیر از پیشکسوتانی چون مهندس‌خلیلی است که بخش زیادی از عمرشان را صرف خدمت‌رسانی به مردم کردند. هرچند یک کارآفرین از فعالیت اقتصادی خویش منتفع می‌شود، اما نگاه کنید که مهندس‌خلیلی، مؤسس شرکت بوتان چگونه گازی که در آسمان باعث آلودگی می‌شد را به خانه‌های مردم آورد و آنها را از سوخت‌های آلاینده‌ای مثل چوب و زغال‌‌سنگ نجات داد. از نظر من مهندس‌خلیلی فردی است که غولی را درون کپسولی کرد و آن را به خدمت مردم درآورد. هرچند او به عنوان صاحب بنگاه اقتصادی از این کار نفع برده است اما چنین سودرسانی و خدمتی به مردم کار انبیا و اولیاست. افرادی که همیشه در کار نیک پیشقدم بودند و معرفی آنها به نسل‌های بعدی ضامن حضور شخصیت‌هایی مثل آنها در اقتصاد آینده است.

 

۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰