بررسی مسدود شدن حساب ایرانیان در چین

رییس اتاق بازرگانی تهران خبر داد بررسی مسدود شدن حساب ایرانیان در چین چندی قبل، بانک‌های چینی حساب برخی دانشجویان ایرانی را مسدود کرده بودند اما اکنون برخی بازرگانان و فعالان اقتصادی با دریافت اخطارهایی از سوی برخی بانک‌های چینی مواجه شده‌اند که از مسدود کردن حساب‌های بانکی‌شان در چین و از تغییراتی در سیاست […]

رییس اتاق بازرگانی تهران خبر داد

بررسی مسدود شدن حساب ایرانیان در چین

چندی قبل، بانک‌های چینی حساب برخی دانشجویان ایرانی را مسدود کرده بودند اما اکنون برخی بازرگانان و فعالان اقتصادی با دریافت اخطارهایی از سوی برخی بانک‌های چینی مواجه شده‌اند که از مسدود کردن حساب‌های بانکی‌شان در چین و از تغییراتی در سیاست این کشور در مقابل ایران خبر می‌دهند که شاید آینده تجارت خارجی دو کشور را با مشکل مواجه کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران‌ و چین گفت: در سال ۲۰۱۷ بانک‌های چینی محدودیت‌های زیادی را براساس بخشنامه FATF برای تجار، دانشجویان و ایرانی‌های مقیم چین ایجاد کرده‌ و این محدودیت‌ها هنوز ادامه دارد.

مجیدرضاحریری در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت تجارت ایران‌ و چین گفت: براساس آمار گمرک چین در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۲۰۱۷ میزان تجارت دو کشور ۳۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ از نظر ارزشی ۲۰٫۴ درصد و از نظر وزنی ۷٫۳ درصد افزایش یافته است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: صادرات ایران به چین با احتساب نفت در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۱۷ رقم ۱۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۲۸٫۸ درصد رشد داشته است.

وی افزود: صادرات چین به ایران در مدت مذکور ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶، ۱۳٫۷ درصد رشد داشته است.

حریری گفت: تراز تجاری دو کشور ۹۰۰ میلیون مثبت به نفع ایران با احتساب نفت بوده است.

وی اضافه‌کرد: ارزش صادرات غیرنفتی ایران به چین در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۲۰۱۷ رقم ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده که ۲۷٫۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ رشد داشته است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین بیان‌کرد: بنابراین ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نفت به چین فروخته شده که این رقم در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶، ۲۸٫۵ درصد رشد داشته است.

وی در مورد روابط بانک ایران و چین گفت: بانک کونلون چین از بانک‌هایی است که روابط تجاری با ایران دارد و ۳ بانک توسعه، اگزیم بانک چین و سیتیک از سال ۲۰۱۷ برای فاینانس پروژه‌ها با ایران کار می‌کنند.

حریری با بیان این‌که در مورد روابط بانکی با چین مشکلاتی داریم، گفت: با کونلون بانک فقط با ارز مبادله‌ای می‌توان کارد کرد که ارز حاصل از فروش نفت است و برای ارز آزاد هنوز باید با صرافی‌‌ها کار کرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که بانک‌های چینی در سال ۲۰۱۷ برای تجار ایرانی، ایرانیان دارای شرکت در چین و دانشجویان و ساکنان ایرانی در چین محدودیت‌های بسیار زیادی ایجاد کرده‌اند، افزود: این محدودیت‌ها براساس همان بخشنامه FATF است که ایران را با ریسک بالا شناخته‌اند.

وی افزود: حتی مواردی مشاهده شده که مسافران ایران در چین برای تبدیل پولشان به یوان مراجعه کرده‌اند و بانک‌ها برای آنها این کار را انجام نداده‌اند.

حریری با بیان این‌که این موارد به سفارت، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی اطلاع داده شده است، گفت: آنها در پاسخ به ما اعلام کرده‌اند که موضوع پیگیری و رفع شده اما ارسال بخشنامه‌ به بانک‌ها زمان‌بر است.

وی با تأکید بر این‌که این محدودیت‌ها از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری بیش‌تر شده است، بیان‌کرد: بانک مرکزی اعلام کرده تا بخشنامه به همه بانک‌ها ابلاغ شود، زمان لازم است.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین در خصوص کاهش تجارت ایران و چین در ۳ سال گذشته گفت: اگرچه رقم تجارت ایران و چین در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۷ رقمی بیش از ۳۳ میلیارد دلار بوده، اما این رقم در ۳ سال گذشته کاهش یافته و پیش از این دو کشور تجارت ۵۱ میلیارد دلاری را تجربه کرده بودند.

وی افزود: علت کاهش تجارت دو کشور کاهش قیمت نفت است، زیرا حجم زیادی از مبادلات تجاری بین دو کشور را نفت تشکیل می‌دهد.

حریری گفت: در ۳ سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و چین از نظر وزنی کاهش نیافته اما از نظر ارزشی کاهش یافته است.

از این‌رو رییس اتاق بازرگانی تهران از برگزاری جلسه اتاق بازرگانی با وزارت امور خارجه به منظور بررسی بسته شدن حساب ایرانیان در چین خبر داد.

مسعودخوانساری در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما اظهارکرد: در این جلسه فعالان اقتصادی ایرانی حاضر در بازار چین و مسؤولان مربوط در وزارت امور خارجه حضور خواهند داشت تا ابعاد این مشکل و راهکارهای حل آن بررسی شود.

وی گفت: آنچه ما شنیدیم این است که چینی‌‌ها حساب‌هایی را که نگران پولشویی از طریق آن حساب‌ها هستند، مسدود کرده‌اند.

 

وی در تأیید این مطلب که فعالان ایرانی حاضر در بازار چین با این مشکل دست به دامان کارمندان چینی خود شده‌اند و به نام آنها حساب باز کرده و امور تجاری خود را پیش می‌برند، گفت: من هم این موضوع را شنیده‌ام اما خودم اطلاع کافی ندارم.