اختلافات در دیدگاه‌های سیاسی اقتصاد کشور را با مشکل و دغدغه همراه می‌کند

رییس کنفدراسیون صادرات ایران‌ اختلافات در دیدگاه‌های سیاسی اقتصاد کشور را با مشکل و دغدغه همراه می‌کند رییس کنفدراسیون صادرات ایران‌ گفت: تقویت اقتصاد مقاومتی و عبور از نفت‌زدگی ضامن امنیت و پیشرفت کشور است. محمدلاهوتی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به مشکلات معیشتی مردم اظهارکرد: اولین موضوعی که به نظر […]

رییس کنفدراسیون صادرات ایران‌

اختلافات در دیدگاه‌های سیاسی اقتصاد کشور را با مشکل و دغدغه همراه می‌کند

رییس کنفدراسیون صادرات ایران‌ گفت: تقویت اقتصاد مقاومتی و عبور از نفت‌زدگی ضامن امنیت و پیشرفت کشور است.

محمدلاهوتی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به مشکلات معیشتی مردم اظهارکرد: اولین موضوعی که به نظر می‌رسد در ایجاد این پدیده ‌می‌تواند مدنظر قرار گیرد، مقاومتی نبودن اقتصاد کشور و وابستگی آن به اقتصاد نفتی است. به این معنی که وقتی کشوری تمام منابع درآمدی خود را از فروش نفت که کالایی راهبردی است، کسب می‌کند و خریداران آن معمولاً قدرت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بزرگ و کشورهای صاحب نفوذ هستند، می‌تواند در مواقعی که اختلافاتی در دیدگاه‌های سیاسی به وجود می‌آید، اقتصاد کشور را با مشکل و دغدغه همراه کند و مسؤولان را دچار نگرانی کند.

وی اضافه‌کرد: تنها راه نجات اقتصاد کشور این است که از نفت فاصله بگیریم و اقتصاد را براساس اصول اقتصاد مقاومتی اجرایی کنیم که تحقق این امر نیازمند حضور بخش خصوصی و فعالان این عرصه است‌.

لاهوتی ادامه‌داد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که باید از اقتصاد دولتی فاصله بگیرد. زیرا نفت در اختیار دولت است و بقیه فعالیت‌ها را بخش خصوصی انجام می‌دهد ضمن این‌که بخش خصوصی نیز در راهی قدم می‌گذارد که امنیت اقتصادی آن تأمین باشد. به این معنی که اگر قرار است پیشرفتی در اقتصاد ایجاد شود، در وهله اول باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برای سرمایه‌گذار هم امنیت اقتصادی مهم است. ما شاهد بودیم که به دلیل نوسانات زیادی که در بسیاری از موضوعات اقتصادی مانند ارز پیش آمده، لطمات زیادی به سرمایه‌گذار وارد شده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران‌ گفت: این سرمایه‌گذار می‌تواند سرمایه‌گذار داخلی باشد که به دلیل علاقه‌ای که به کشور دارد، این موضوع را تا حدودی بپذیرد و تا حدودی خود را با شرایط هماهنگ کند، مانند تولیدکنندگان امروز ما که با تمام سختی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی که وجود دارد، همچنان به‌کار تولید مشغول هستند و سعی می‌کنند که در جهت ایجاد اشتغال نقش مثبتی داشته باشند.

لاهوتی ادامه‌داد: اما وقتی که ما موضوع رشد اقتصادی ۸ درصدی را در قانون برنامه ششم توسعه می‌بینیم و ابلاغیه اقتصاد مقاومتی را هم داریم، برای تحقق این اهداف نیازمند جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم. از آنجا که سرمایه‌گذار خارجی تعصبی به کشور ما ندارد، سرمایه‌گذاری می‌کند تا منافعی را کسب کند.

وی افزود: سرمایه نیز جایی می‌رود که امنیت اقتصادی وجود داشته باشد. چه سرمایه‌گذار داخلی و چه سرمایه‌گذار خارجی در وهله اول به دنبال جایی است که اصل سرمایه و سود آن در مدت‌زمان کوتاه‌تری قابل بازگشت باشد و در اثر تحولات سیاسی دچار مشکل نشود.

لاهوتی گفت: متأسفانه در شرایط کنونی کشور ما، شاهد این هستیم که چندنرخی بودن به یکی از معضلات اساسی و جدی اقتصاد در بخش سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شده است. همچنین نبود ارتباطات بانکی از مشکلات این حوزه است. بنابراین اگر به تمام موارد ذکرشده به صورت یک بسته جدانشدنی نگاه شود، امنیت اقتصادی نیز در صورت بهبود این شرایط حفظ خواهد شد. اگر ما سرمایه‌گذار خارجی و داخلی را به رسمیت بشناسیم، حقوق آنها را رعایت کنیم و به آنها تضمین دهیم، امنیت سرمایه‌گذاری بالا می‌رود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت‌: اگر بخواهیم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم، چاره‌ای نداریم جز این‌که امنیت سرمایه را در کشور حفظ کنیم و به رسمیت بشناسیم. امروز شرایط سرمایه‌گذاری در کشور ما براساس استانداردهای بین‌المللی رتبه خوشایند و خوبی ندارد. ما باید تلاش کنیم این رتبه را ارتقا دهیم و حداقل رتبه ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را به ۳ یا ۴ برسانیم. این در حالی است که امروز رتبه سرمایه‌گذاری ما ۶ است.

وی تصریح‌کرد: این موارد نه‌ تنها در سرمایه‌گذاری خارجی بلکه در سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خارج از کشور نیز تأثیرگذار است. از طرف دیگر باید محیط کسب ‌و کار را شفاف کنیم زیرا امنیت سرمایه‌گذاری زمانی اتفاق می‌افتد که رانت در اقتصاد وجود نداشته باشد.

 

لاهوتی افزود: اقتصاد شرایطی را می‌طلبد تا همه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بتوانند در عرصه اقتصاد کشور از یک شرایط برابر و مناسب برخوردار باشند و در یک محیط یکسان فعالیتشان را انجام دهند. اینها مواردی است که می‌تواند امنیت سرمایه‌گذاری را به وجود بیاورد و آن را حفظ کند.