هیچ مشکلی در خصوص کالاهای مورد نیاز مردم برای روزهای پایانی سال نداریم

رییس اتاق اصناف اصفهان هیچ مشکلی در خصوص کالاهای مورد نیاز مردم برای روزهای پایانی سال نداریم رییس اتاق اصناف اصفهان درمورد پیش‌بینی کالاهای مورد نیاز مردم در ایام عید گفت: در خصوص کالاهای مورد نیاز مردم برای روزهای پایانی سال هیچ مشکلی نداریم. جلسات منظمی ماهیانه و هفتگی توسط کمیسیون تنظیم بازار با مدیریت […]

رییس اتاق اصناف اصفهان

هیچ مشکلی در خصوص کالاهای مورد نیاز مردم برای روزهای پایانی سال نداریم

رییس اتاق اصناف اصفهان درمورد پیش‌بینی کالاهای مورد نیاز مردم در ایام عید گفت: در خصوص کالاهای مورد نیاز مردم برای روزهای پایانی سال هیچ مشکلی نداریم. جلسات منظمی ماهیانه و هفتگی توسط کمیسیون تنظیم بازار با مدیریت استاندار برگزار می‌شود که موجب شده در پیش‌بینی و تأمین کالاهای اساسی هیچ‌گونه کمبودی نداشته باشیم و آماده میزبانی از مردم باشیم.

رسول‌جهانگیری در گفت‌وگو با اتاق اصناف ایران با تأکید بر آمادگی اصناف برای میزبانی از مردم در روزهای شلوغ پایان سال اظهارکرد: دلیل مهم دیگر که موجب شده بازار به نحو احسن کنترل و مایحتاج موردنیاز مردم با ثبات قیمت آماده شود، جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و بازارهای موقت است که هر ساله محلی برای فروش کالاهای بی‌کیفیت به مردم بود و از طرفی باعث شده بود تا کسبه که تمام روزهای راکد بازار را گذرانده و مالیات و عوارض و… پرداخت کرده بودند، در روز‌ها پایانی سال هم فروش خوبی نداشته باشند. با توجه به رکود بازار، جلوی این اتفاق را گرفتیم و با تکیه به اصناف آماده میزبانی مردم در روزهای پایانی سال و عید سال آینده هستیم.

وی افزود: از طرفی سازوکاری تعریف شده که طبق آن، بازرسان ما آماده هستند تا از ۱۵‌اسفندماه تا ۲۰‌فروردین سال آینده به صورت شبانه‌روزی فعالیت کنند و این اتفاق موجب آرامش در بازار در روزهای شلوغ پیش‌رو خواهد بود.

جهانگیری افزایش قیمت ارز را هیجانی ‌دانست و گفت: شرایط به وجود آمده تحت تأثیر جو روانی و هیجانی است که موجب بالا رفتن ارز شده است اما همچنان طوری نیست که بتواند روی کالاهای اساسی و خرید مردم تأثیری بگذارد. در بازار اصفهان، چنین موضوعی به هیچ‌وجه اتفاق نیفتاده و افزایش قیمت ارز هیچ ‌تأثیر روی قیمت کالاهای اساسی نگذاشته است.

وی درمورد تبعات افزایش قیمت ارز و تأثیر آن روی واردات و صادرات افزود: افزایش قیمت ارز، مانند شمشیری دو لبه است؛ از طرفی برای صادرکننده ما خوب است. هرچند اگر صادرکننده مواد خام یا اولیه را از کشورهای دیگر وارد کند باید این هزینه اضافی را متحمل شود. از طرف دیگر بلای جان واردکننده و مصرف‌کننده خواهد بود. در مجموع این اتفاق خوبی نیست و اگر به ثبات برسد، موجب نگرانی خواهد شد، چرا که روی واردات اصلی تأثیرگذار خواهد بود. باز هم تأکید می‌کنم در اصفهان و با توجه به انبارهایی که در نظر گرفته شده، هیچ‌گونه کمبود کالا یا افزایش قیمت هیجانی نخواهیم داشت.

 

جهانگیری در انتها درمورد تأثیر اتفاق‌های مختلف بر قیمت ارز و مواجهه مردم با این پدیده گفت: ما عضوی از بدنه جامعه هستیم اما رسانه‌ها، متولیان امر و اتفاق‌هایی چون دستگیری‌های روزهای گذشته (دستگیر شدن دلال‌های دلار و تعطیلی چند صرافی) تأثیرگذار خواهند بود. پس از دستگیری‌هایی که شاهد بودیم، قیمت کاهش پیدا کرد و پس از آن چندبار دیگر قیمت ارز بالا و پایین رفت که نشان از هیجانی بودن فضا داشت. با سکون وضعیت می‌توان تحلیل درستی از ماجرا داشت و آن ‌وقت مشخص می‌شود چه تأثیری روی قیمت کالاهای اساسی خواهد گذاشت خوشبختانه مردم ما نشان داده‌اند دیگر مانند گذشته احساسی و هیجانی رفتار نمی‌کنند و کاملاً آگاهانه به مقابله با این اتفاق پرداخته‌اند. در واقع آنها منتظرند تا ببیند آیا افزایش قیمت ارز هیجانی و احساسی است یا به ریشه اقتصادی رسیده است.