رشد کند صادرات ناشی از یکسان نبودن نرخ ارز است

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران رشد کند صادرات ناشی از یکسان نبودن نرخ ارز است یک عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی‌ و صنایع ‌و معادن تهران گفت: یکی از دلایل رشد کند صادرات این است که نرخ ارز باید سالیانه معادل تورم داخلی منهای تورم خارجی تعدیل شود، اما متأسفانه چنین نشد. عوض‌محمد‌پارسا در […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

رشد کند صادرات ناشی از یکسان نبودن نرخ ارز است

یک عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی‌ و صنایع ‌و معادن تهران گفت: یکی از دلایل رشد کند صادرات این است که نرخ ارز باید سالیانه معادل تورم داخلی منهای تورم خارجی تعدیل شود، اما متأسفانه چنین نشد.

عوض‌محمد‌پارسا در گفت‌وگو با خبرآنلاین با تأکید بر این‌که رشد کند صنعت عدم اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز بوده است، اظهار‌کرد: بزرگ‌‌ترین دلیل، روزمرگی اقتصاد عدم اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز است، قرار بود نرخ ارز سالیانه معادل تورم داخلی منهای تورم خارجی تعدیل شود تا دچار مشکلات ناشی از پایین نگهداشتن نرخ ارز نشویم که متأسفانه چنین نشد.

وی افزود: بنگاه‌های ما در صنعت به جای این‌که پروژه‌های بزرگ‌تری را بگیرند به تدریج توان رقابتی خود را با شرکت‌های خارجی از دست داده‌اند و نمی‌توانند در میدان رقابت در سایر کشور‌ها هم موفق عمل کنند.

این فعال اقتصادی با بیان این‌که بسیاری از این شرکت‌ها در کشورهایی هم که پروژه‌های بزرگ را در حوزه‌های انرژی و راه و ساختمان انجام می‌دادند و روند رو به رشد آنها نوید حضور در پروژه‌های بزرگ‌تری را می‌داد، نتوانستند در میدان رقابت موفق شوند، تصریح‌کرد: نرخ پایین ارز سبب شد تا پروژه‌های برون‌مرزی هم به مشکل بربخورد و در نتیجه نه تنها صادرات در این حوزه‌ها شکل نگرفت، بلکه دست‌اندرکاران صنعت احداث در داخل کشور مواجه با مشکلات بسیار بزرگ‌تری روبه‌رو شدند.

وی افزود: بدون شک یکی از مهم‌ترین شروط موفقیت قوانین و برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت اقتصادی، پوشش منافع عمومی کشور و ایجاد تعادل در پارامترهای متقابل در قالب نگاه درازمدت براساس سیاست‌های کلان اقتصادی کشور است.

پارسا خاطرنشان‌کرد: این سیاست‌ها باید در خدمت تثبیت رشد اقتصادی باشد و عدم توجه به آنها حرکت اقتصادی کشور را دچار روزمرگی می‌کند.

 

وی با بیان این‌که مهم‌ترین عوامل مؤثر در تثبیت رشد اقتصادی و بهبود شاخص‌های اقتصادی ایجاد زمینه‌های امنیت سرمایه‌گذاری است، عنوان‌کرد: البته تجربه کشورهای دیگر می‌توان استفاده کرد و با ایجاد پوشش بیمه‌های تجاری از تأثیر ریسک‌های سرمایه‌گذاری از جمله عدم دریافت به موقع مطالبات و نوسانات نرخ ارز بر امنیت سرمایه‌گذاری جلوگیری کرد.