حذف ارایه عدم سوءپیشینه در ثبت شرکت به ارتقای فضای کسب‌ و کار می‌انجامد

رییس اتاق شیراز حذف ارایه عدم سوءپیشینه در ثبت شرکت به ارتقای فضای کسب‌ و کار می‌انجامد رییس اتاق شیراز گفت: زمان، هزینه، میزان سرمایه مورد نیاز و فرایند انجام کار، ۴ شاخصی است که در راه‌اندازی و شروع یک کسب ‌و کار حایز اهمیت است که توجه به این شاخص‌‌ها می‌تواند موجب سرعت بخشیدن […]

رییس اتاق شیراز

حذف ارایه عدم سوءپیشینه در ثبت شرکت به ارتقای فضای کسب‌ و کار می‌انجامد

رییس اتاق شیراز گفت: زمان، هزینه، میزان سرمایه مورد نیاز و فرایند انجام کار، ۴ شاخصی است که در راه‌اندازی و شروع یک کسب ‌و کار حایز اهمیت است که توجه به این شاخص‌‌ها می‌تواند موجب سرعت بخشیدن به شروع یک کسب‌ و کار شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران سمینار آموزشی آشنایی با فرایندهای ثبت شرکت‌ها و تشکل‌های اقتصادی با حضور مدیران ارشد ثبت شرکت‌ها و مؤسسات تجاری ‌و معاونت امور تشکل‌های اتاق ایران در محل اتاق شیراز برگزار شد.

جمال‌رازقی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی شیراز در این سمینار گفت: مطالعات وضعیت موجود کسب‌ و کار ایران و مقایسه آن با سایر کشور‌ها نشان می‌دهد، در صورت حذف «لزوم ارایه گواهی عدم سوءپیشینه و ایجاد مرکز واحد برای انجام تمام مراحل ثبت شرکت» امکان ارتقای حدود ۳۰رتبه فضای کسب‌ و کار ایران فراهم می‌شود.

وی بیان‌کرد: با توجه به بررسی‌های اتاق ایران زمان، هزینه، میزان سرمایه مورد نیاز و فرایند انجام کار، ۴ شاخصی است که در راه‌اندازی و شروع یک کسب ‌و کار حایز اهمیت است و توجه به این شاخص‌‌ها می‌تواند شروع یک کسب ‌و کار را تسریع بخشد.

رییس اتاق شیراز افزود: فرایند شروع کسب ‌و کار در ایران حدود ۱۵روز برآورد شده، در حالی‌که این میزان در کشوری مانند نیوزلند که در این شاخص پیش‌رو است، در نیم روز و در قالب یک مرحله کل فرایند شروع کسب ‌و کار انجام می‌شود.

رازقی اظهار‌کرد: وقت عمده این فرایند ۱۵روزه در ایران برای راه‌اندازی یک کسب ‌و کار به دریافت گواهی عدم سوءپیشینه مربوط می‌شود، درحالی‌که گواهی عدم سوءپیشینه در ثبت شرکت‌ها از قبل الزامی نبوده و به راحتی قابل حذف است. همچنین ایجاد پنجره واحد هم کار چندان سختی نیست، زیرا در چند سازمان دیگر همانند این کار انجام و نتایج مثبتی در پی داشته است.

رییس اتاق شیراز با بررسی آمار رتبه ایران در شاخص سهولت کسب‌ و کار بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ ادامه‌داد: این آمار حاکی از این است که با وجود افزایش امتیاز ایران در گزارش سهولت انجام کسب ‌و کار بانک جهانی، کشور ایران با چهار رتبه نزول، جایگاه‌۱۲۴ را در بین ۱۹۰‌کشور جهان به خود اختصاص داده است.

رازقی عنوان‌کرد: گزارش سهولت انجام کسب‌ و کار بانک جهانی سال‌۲۰۱۸ در ۱۰نماگر در حوزه‌های قانونی، اجرایی و قضایی بررسی شده است که بیان‌گر بهبود ۲۶درصدی امتیاز ایران دارد. این گزارش نشان می‌دهد علی‌رغم افزایش امتیاز، سرعت انجام اصلاحات کشور نسبت به سایر کشورهای جهان کم‌تر بوده و موجب شده جایگاه بین‌المللی ایران نسبت به سال گذشته ۴رتبه تنزل یابد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران افزود: آغاز کسب ‌و کار، دریافت مجوز ساخت ‌و ساز، هزینه دریافت اشتراک برق، ثبت دارایی‌ها، کسب اعتبارات یا دریافت وام، حمایت از سرمایه‌گذاران، پرداخت مالیات، تجارت کالا در جهان، سهولت اجرای قراردادها، ورشکستگی و تعطیلی مراحل مختلف کسب‌ و کار هستند.

رازقی با اشاره به وضعیت ارتباط اتاق شیراز با ثبت شرکت‌ها گفت: هم‌اکنون اتاق شیراز ارتباط خوبی با ثبت شرکت‌ها در استان دارد، به‌طوری‌که استقرار کارشناس ارشد ثبت، هر سه‌شنبه در محل اتاق برای مشاوره و راهنمایی به متقاضیان سرمایه‌گذاری و نمایندگان بنگاه‌ها، استقرار دفتر کارگزاری ثبت شرکت و تغییرات در محل اتاق، تعامل در صدور اسناد و استعلام‌های فعالان اقتصادی و حضور و شرکت مستمر در جلسات ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان را شاهد هستیم.

 

وی بیان‌کرد: انتظار فعالان اقتصادی استان فارس در حوزه ثبت شرکت‌ها، ساماندهی اعمال توقف‌های ثبت صورت جلسات توسط ادارات امور مالیاتی، اتخاذ روش مناسب برای انجام تبدیل شرکت‌های مسؤولیت محدود به سهامی، اتخاذ روش مناسب برای اخذ امضای الکترونیک، حذف مراجعه حضوری و بررسی دیجیتال صورت جلسات و اعلام اشتباهات قبل از ارسال مدارک به وسیله پست در راستای تسریع فرایند و کاهش هزینه‌ها است که در این صورت بسیاری از مشکلات بخش اقتصاد کشور حل ‌و فصل می‌شود.