مشکلات بانکی و ضمانت‌نامه‌ها مانع ورود شرکت‌های ایرانی به مناقصات بین‌المللی

    سیامک دولتشاهی گفت: بزرگ‌‌‌ترین مشکلات ما در ورود به مناقصات مشکلات بانکی و ضمانت‌نامه‌های آن‌‌ها است. دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی‌ و مهندسی ایران در گفت‌وگو با صما اظهار کرد: تأمین مالی پروژه‌ها یکی از دغدغه‌های بزرگ شرکت‌های ایرانی برای صدور خدمات فنی و شرکت در مناقصات خارجی است که با پایان تحریم‌ها […]

 

 

سیامک دولتشاهی گفت: بزرگ‌‌‌ترین مشکلات ما در ورود به مناقصات مشکلات بانکی و ضمانت‌نامه‌های آن‌‌ها است.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی‌ و مهندسی ایران در گفت‌وگو با صما اظهار کرد: تأمین مالی پروژه‌ها یکی از دغدغه‌های بزرگ شرکت‌های ایرانی برای صدور خدمات فنی و شرکت در مناقصات خارجی است که با پایان تحریم‌ها و حمایت‌های دولتی رفع می‌شود.

وی با اشاره به توان بالای شرکت‌های خدمات فنی‌ و مهندسی ایران، گفت: این شرکت‌ها با داشتن فن‌آوری روز، نیروی متخصص توانمند و نیروی کار ماهر، بهترین موقعیت را در میان کشورهای منطقه دارند.

دولتشاهی با اشاره به فرصت‌‌‌ها و مشکلات صدور خدمات فنی‌ و مهندسی کشور، افزود: اکنون حمایت مالی دولت و ایجاد تسهیلات بانکی، از خواسته‌های مهم شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی‌ و مهندسی کشور است بنابراین باید ظرفیت بالقوه صدور ۲۵میلیارد دلار خدمات فنی ‌و مهندسی ما با پشتیبانی مالی دولت و بانک‌ها به ظرفیت به فعل برسد.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی‌و مهندسی ایران تصریح ‌کرد: هم‌اکنون ۲۶۰ شرکت دولتی و خصوصی فعال در زمینه صدور خدمات فنی‌ و مهندسی در ایران وجود دارند که در دوران تحریم این شرکت‌ها با وجود همه مشکلات مالی و سیاسی موفق شدند، صدور خدمات فنی ‌و مهندسی را ادامه دهند.

دولتشاهی در ادامه در مورد وضعیت کنونی شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی‌ و مهندسی گفت: ‌ما در شرایط عادی به ۳۹ کشور جهان صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی داشتیم که به دلیل شرایط تحریم‌ها به ۸ کشور محدود شد.

وی با ذکر مثالی ادامه‌ داد: در ماه‌های گذشته، یکی از مشکلات شرکت‌های ایرانی که در پروژه‌های مهندسی عراق مشغول به‌کار بودند، دریافت‌ نکردن دستمزد خدمات خود به دلیل جنگ بود که این شرکت‌ها را با مشکلات بزرگی روبه‌رو کرد البته با تلاش‌های صورت گرفته و کمک دولت و بانک توسعه صادرات و بانک مرکزی، ۲۰۰میلیون دلار بودجه برای پرداخت به پیمانکاران ایرانی تهیه شد که در حال پشت سر گذاردن مراحل پایانی است که امیدواریم از این پس، با کمک دولت، این حرفه جانی تازه بگیرد.

کشورهای همجوار، بازار هدف صدور خدمات فنی ‌و مهندسی ایران

دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی در ادامه در مورد این‌که پس از تحریم، بازارهای هدف برای صادرات خدمات فنی و مهندسی کدام کشورهای جهان است، گفت: بیش‌ترین بازار هدف ما کشورهای همجوارند چراکه کشورهای افغانستان، قزاقستان، آذربایجان، قرقیزستان و نیز سوریه و عراق که به دلیل جنگ، بیش‌ترین آسیب و تخریب را متحمل شده‌اند و به ساخت‌وساز و استفاده از فن‌آوری‌های روز جهان نیاز دارند و به دلیل همسایگی، بهترین روابط سنتی با این کشور‌‌ها ارتباط و حمل‌ونقل آسان کالا وجود دارد.

وی افزود: همچنین با کشور افغانستان به دلیل همزبانی و روابط سنتی و ترمیم آثار جنگ، بهترین شرایط و فرصت برای در دست گرفتن پروژه‌ها وجود دارد. کشور قطر هم به دلیل میزبانی بازی‌های جام‌جهانی فوتبال، فرصت بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی‌ و مهندسی است که متأسفانه تا امروز، به دلیل وجود تحریم‌ها، موفق به بهره‌برداری از این فرصت نشده‌ایم.

 

دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی‌ و مهندسی ایران در پایان با اشاره به کشورهای رقیب صدور خدمات فنی‌ و مهندسی ایران در منطقه خاورمیانه گفت: ‌کشورهایی مانند چین، ترکیه و کره، رقبای ما در منطقه هستند که نگرانی نسبت ‌به این شرکت‌ها نداریم؛ زیرا در ورود به مناقصات، قیمت‌های پیشنهادی از سوی شرکت‌های ایرانی به دلایل یادشده، قیمت‌های مناسبی است.