مشکل صنعت نان، تک‌نرخی نبودن قیمت آرد است

رییس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه‌حجیم مشکل صنعت نان، تک‌نرخی نبودن قیمت آرد است رییس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه‌حجیم با رد افزایش احتمالی قیمت‌های نان تا پایان سال، گفت: ‌طبق مصوبه اتاق اصناف ایران و دستورالعملی که ابلاغ شده تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت. در واقع تا پایان فرودین‌ماه […]

رییس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه‌حجیم

مشکل صنعت نان، تک‌نرخی نبودن قیمت آرد است

رییس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه‌حجیم با رد افزایش احتمالی قیمت‌های نان تا پایان سال، گفت: ‌طبق مصوبه اتاق اصناف ایران و دستورالعملی که ابلاغ شده تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت. در واقع تا پایان فرودین‌ماه سال ۱۳۹۷ به هیچ‌وجه افزایش قیمت نخواهیم داشت.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق اصناف ایران محمدجواد‌کرمی با اشاره به افزایش قیمت مواداولیه و رایزنی با انجمن کارخانه‌داران آرد، گفت: ‌در بسیاری از مواداولیه افزایش قیمت داشته‌ایم. همچنین طی جلسه‌ای که با انجمن کارخانه‌داران آرد داشتیم، با تأکید بر ثابت نگه‌ داشتن قیمت نان تا پایان فروردین‌ماه، جلوی افزایش قیمت پیشنهادی را گرفتیم. در حالی‌که در این جلسه با پیشنهاد افزایش ۱۰درصدی قیمت آرد مواجه شدیم اما با رایزنی توانستیم قیمت را همچنان ثابت نگه داریم.

وی افزود: ‌ما به عنوان صنوف رایزنی‌های خود را برای جلوگیری از افزایش قیمت انجام داده‌ و تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌ایم چون به لحاظ روانی مردم همیشه آمادگی افزایش قیمت و تورم را در ابتدای هر سال دارند و اگر قرار است افزایشی صورت گیرد بهترین زمان ابتدای سال است. باید منتظر ماند و دید مواداولیه و مهم تولید چقدر افزایش پیدا خواهند کرد، اما پیش‌بینی ما افزایش ۱۰الی ۱۵درصدی در ابتدای سال آینده است.

رییس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه‌حجیم در مورد مشکلات اساسی پیشِ‌روی این اتحادیه هم گفت: ‌مهم‌ترین مشکل در صنعت نان، تک‌نرخی نبودن قیمت آرد است. امسال دولت گندم را با قیمت ۱۳۵۰تومان از کشاورزان می‌خرد و با قیمت ۶۰۰تومان به تولیدکنندگان دارای سهمیه آرد دولتی و ۹۰۰تومان به بخش آزاد می‌فروشد. این در حالی است که قیمت جهانی گندم ۸۰۰تومان است! این موضوع باعث رانت بزرگ و قابل توجه شده است.

وی گفت: ‌سال گذشته، ۱۳۹۵دولت در بحث گندم و آرد ۱۷هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است. در حالی که نه تولیدکنندگان نان از وضعیت راضی هستند، نه مردم و نه حتی دولت؛ این وضعیت نشان می‌دهد که قیمت گندم باید تک‌نرخی شود و همگام قیمت جهانی تغییر کند. دو نرخ در یک محصول قطعاً موجب می‌شود که رقابت سالم از بین برود و تولیدکنندگان سمت واحدهایی با قیمت‌های آزاد بروند. در این زمینه باید حتماً قیمت واحد در گندم داشته باشیم. برای مثال، پیش از تک‌نرخی شدن قیمت بنزین، جلوی هر جایگاه، چند دلال بنزین ایستاده بودند و فعالیت می‌کردند اما پس از تک‌نرخی شدن بنزین دیگر خبری از دلال‌‌ها هم نیست و این پدید از میان رفت.

رییس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه‌حجیم با اشاره به موضوع بیمه واحدهای تولیدی با سهمیه آرد آزاد هم گفت: ‌مشکل دیگر ما بحث بیمه است. در حالی‌که بیمه نانوایی‌های بخش سنتی معادل ۱۰درصد به ازای کارگرانش است، همین موضوع برای ما ۳۰درصد است. طبق تعریف آقایان نان حجیم، نان سفره‌ای نیست و تولیدی‌های نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم باید ۳۰درصد بیمه پرداخت کنند. این در حالی است که این نان‌‌ها طبق گفته متخصصان تغذیه، سالم‌‌ترین و مفید‌ترین نان است و کم‌ترین دورریز را دارد و دولت باید با تغییر نگاه خود، ما را یاری کند و از ما حمایت کند. ما نگران بیمه هستیم، چرا که باید کارگران را بیمه کنیم و بتوانیم از پس هزینه‌های‌شان برآییم اما متأسفانه در این زمینه عزم جدی وجود ندارد.

کرمی درمورد مالیات هم گفت: ‌تولیدی‌های نان حجیم به دلیل ساختار تولید، فروشگاه‌های متفاوت با طراحی زیبایی را دارد و هزینه‌های زیادی هم برای تهیه دستگاه‌های آن شده است. حالا در نظر بگیرید پس از هزینه‌های این‌چنینی و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و مسایل بهداشتی، مأموران مالیات پس از مراجعه به واحدهای ما می‌گویند مغازه شما قشنگ است و معلوم است درآمد خوبی دارید، پس مالیات بیش‌تری پرداخت کنید! ما هزینه زیادی کرده‌ایم تا ماشین‌آلات استاندارد وارد کنیم و محصول درجه‌ یک تولید کنیم اما مأموران مالیاتی، برای واحدهای ما معادل فروش روزانه ۵ میلیون تومان، برایمان مالیات رد می‌کنند.

رابطه اتاق با دولت بسیار دوستانه است

کرمی در ادامه درباره نقش اتاق و رایزنی با دولت برای بهبود وضع واحدهای صنفی گفت: ‌اتاق این روز‌ها سرگرم مسایل خاص خودش است. تاکنون در بحث بیمه و مالیات نتوانستیم به نقطه‌نظر مشترک برسیم و اتفاقی نیفتاده است. هرچند آنها پی‌گیر هستند و ما هم به شدت پی‌گیر هستیم. در حالی‌که رابطه اتاق با دولت بسیار دوستانه است و تعامل خوبی شکل گرفته و باید از این موقعیت به نفع تولید و اصناف استفاده کرد. موضوع نفع شخصی نیست و باید در راستای بهبود وضع تولید و رعایت حق کارگران بهره ببریم تا به تولید کمکی کرده باشیم.

 

رییس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه‌حجیم در انتها به موضوع کارخانه‌های تولید نان‌های حجیم با بسته‌بندیِ جهت ارسال به سوپرمارکت‌‌ها و تعامل آنها با اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه‌حجیم اشاره کرد و گفت: ‌کارخانه‌های تولیدی نان‌های حجیم و محصولاتی از این دست، زیرمجموعه بخش صنعت وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت هستند ولی وقتی در شهر‌ها شعبه دارند و به شعبه‌های‌شان روزبه‌روز افزوده می‌شود باید از ما پروانه کسب بگیرند. محصولات سوپرمارکتی این کارخانه‌ها به اتحادیه ارتباطی ندارد اما بحث همیشگی ما اینجاست که چرا نباید روی تولیدات مشابه با نانوایی‌های نان فانتزی نان حجیم و نیمه‌حجیم نظارتی توسط اتحادیه صورت بگیرد؟ کارخانه‌‌های تولید برای فروشگاه‌های بزرگ‌شان مجوز می‌گیرند اما خودشان برای شعبه‌های‌شان مجوز صادر می‌کنند. اگر تولید محصول مشابه باشد پس باید زیر نظر اتحادیه صورت بگیرد و اتفاقا اتاق اصناف باید در این زمینه جوابگو باشد که چرا این واحد‌ها را مجبور به همکاری و تعامل با اتحادیه نمی‌کنند.