بهبود فضای کسب‌ و کار «پول» نمی‌خواهد

رییس اتاق بازرگانی استان‌ کرمانشاه بهبود فضای کسب‌ و کار «پول» نمی‌خواهد رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان این‌که کرمانشاه طی چهارفصل گذشته همواره روند نزولی شاخص‌ فضای کسب‌و کار را داشته، گفت: در پاییز امسال بد‌ترین استان کشور از نظر فضای کسب ‌و کار بودیم. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق […]

رییس اتاق بازرگانی استان‌ کرمانشاه

بهبود فضای کسب‌ و کار «پول» نمی‌خواهد

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان این‌که کرمانشاه طی چهارفصل گذشته همواره روند نزولی شاخص‌ فضای کسب‌و کار را داشته، گفت: در پاییز امسال بد‌ترین استان کشور از نظر فضای کسب ‌و کار بودیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی کرمانشاه کیوان‌کاشفی، با بیان این‌که تا دو سال قبل رصد شاخص‌های فضای کسب‌ و کار کشور توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام می‌شد، اظهار‌کرد: از سال قبل این پایش به اتاق بازرگانی ایران واگذار شد که فضای کسب ‌و کار کشور را به صورت فصلی بررسی کرده و به تفکیک استان‌ها اعلام می‌کند.

وی ادامه‌داد: در این بررسی از فعالان اقتصادی درباره شاخص‌های مختلف نظرسنجی می‌شود.

عضو هیأت رییسه اتاق ایران خاطرنشان‌کرد: متأسفانه کرمانشاه در چهارفصل گذشته همواره سیر نزولی شاخص فضای و کسب ‌و کار را داشته و در پاییز امسال نیز شاخص فضای کسب‌و کار کرمانشاه ۶٫۳۸ اعلام شد و در آخرین جایگاه کشور بعد از خراسان‌شمالی (۶٫۳۴) و ایلام (۶٫۳۱) قرار گرفتیم.

کاشفی بهترین فضای کسب‌ و کار کشور را نیز مربوط به استان گیلان با شاخص۵٫۵۱ دانست.

وی اصلی‌‌ترین دلیل نامناسب بودن شاخص فضای کسب ‌و کار در استان کرمانشاه را براساس بررسی‌های انجام شده مربوط به دشواری تأمین منابع مالی از بانک‌ها با عدد۸٫۰۳ دانست و یادآوری‌ کرد: شاخص بی‌ثباتی و قابل پیش‌بینی نبودن قیمت مواداولیه و محصولات در استان عدد۸، ضعف دادرسی و رسیدگی به شکایات عدد۷٫۶، موانع اداری کسب‌و کار عدد ۷٫۵۵، مفاسد مالی و اداری در دستگاه‌های دولتی عدد۷٫۵۴ و رویه‌های غیرمنصفانه ممیزی و دریافت مالیات عدد۷٫۳۸ دارد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بی‌ثباتی سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر به کسب ‌و کار، برداشت سلیقه‌ای از قوانین ‌و مقررات و همچنین شفاف و یا کافی نبودن اطلاعات مورد نیاز برای فعالین اقتصادی از دیگر دلایل بدی فضای کسب ‌و کار در کرمانشاه است.

کاشفی به ارایه پیشنهاداتی برای بهبود فضای کسب ‌و کار استان پرداخت و عنوان‌کرد: این پیشنهادات باید به تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی برسد و به صورت احکام برای دستگاه‌ها قابل اجرا باشد.

وی معتقد است: با اجرای این پیشنهادات می‌توانیم ظرف دو تا ۳ فصل آینده از نظر شاخص فضای کسب‌ و کار به میانگین کشور برسیم.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از ۵ پیشنهاد برای امور مالیاتی به عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های مربوطه خبر داد و افزود: عودت مالیات بر ارزش افزوده صادرات در فرجه یک ماهه، اصلاح روند هیأت‌های حل اختلاف، بخشودگی صددرصدی جرایم مالیاتی براساس مصوبه اقتصاد مقاومتی و‌… از جمله اقداماتی است که باید توسط این بخش انجام شود.

کاشفی بیان‌کرد: برای بانک‌ها نیز ۶پیشنهاد داریم که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مسدود نکردن بخشی از تسهیلات بانکی، استفاده از روش‌های متنوع تأمین منابع مالی و… اشاره کرد.

وی یادآوری‌کرد: مشابه این پیشنهادات را برای سایر دستگاه‌ها مانند تأمین اجتماعی، دادگستری، ادارات آب، برق‌ و گاز و… اعلام شده است.

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران کاهش روند صدور مجوزهای لازم را نیز یک امر ضروری خواند که پیشنهاد شده دستگاه‌های متولی زمان جواب‌دهی به استعلامات را به ۴۰درصد زمان فعلی کاهش دهند.

وی مهم‌ترین عامل برای جذب سرمایه در یک منطقه را شاخص فضای کسب ‌و کار دانست و گفت: قطعاً سرمایه‌گذاران به دنبال جایی هستند که بهترین فضای کسب ‌و کار را دارد و ما هم اگر به دنبال رونق سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال هستیم باید فضای کسب‌ و کار کرمانشاه را بهتر کنیم.

کاشفی یادآوری‌کرد: اکثر مواردی که می‌تواند منجر به بهبود فضای کسب‌ و کار استان شود، نیازمند منابع مالی خاص و بودجه نیست و بعد نرم‌افزاری دارد.