تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF فرصت نهایی برای ایران است

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح‌کرد تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF فرصت نهایی برای ایران است ۴ماه دیگر به ایران فرصت داده شده است تا نواقص قوانین خود در مورد مبارزه با پولشویی را کامل کند.  به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران تعلیق ایران از لیست سیاه FATF […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح‌کرد

تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF فرصت نهایی برای ایران است

۴ماه دیگر به ایران فرصت داده شده است تا نواقص قوانین خود در مورد مبارزه با پولشویی را کامل کند.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تا ۴ماه دیگر هم تمدید شده است. در بیانیه کارگروه ویژه اقدام مالی، آمده است این گروه تصمیم گرفته تعلیق ایران را تا ماه ژوئن ۲۰۱۸ تمدید کند.

این بیانیه‌ای FATF این طور آمده است: «در ژوئن ۲۰۱۶ FATF از تعهدات مقامات بلندپایه سیاسی ایران برای رسیدگی به نواقص قوانین خود در مورد مبارزه با پولشویی و حمایت از تروریسم و پذیرش کمک‌های فنی در اجرای طرح عملیاتی خود، استقبال کرد و با توجه به پای‌بندی ایران به تعهدات خود، این گروه در نوامبر۲۰۱۷ تصمیم گرفت تعلیق ایران از فهرست سیاه خود را تمدید کند. از ماه نوامبر۲۰۱۷ ایران یک رژیم اعلام اطلاعات جریانات نقدی را معرفی و پیش‌نویس قانون مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را آماده کرده است، با این حال هنوز بیش‌تر موارد مورد انتظار از این کشور به‌طور کامل برآورده نشده است.»

به این ترتیب ۴ ماه دیگر به ایران فرصت داده شده است تا نواقص قوانین خود در مورد مبارزه با پولشویی را کامل کند.

مهدی‌شریفی‌نیک‌نفس، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره تمدید ایران در لیست سیاه FATF بیان‌کرد: من فکر می‌کنم این تمدید، آخرین هشدار FATF است. چرا که قرار بود تصمیم نهایی گرفته شود، اما می‌بینیم که باز هم تمدید شده است.

به گفته وی این فرصت ۴ماهه، زمان مناسبی است تا بانک مرکزی سریع‌تر شفاف‌سازی‌های مطرح در FATF را به روز کند. بانک مرکزی باید هرچه زودتر کمیته‌های برقراری FATF را ایجاد کند تا شرایطی به وجود آید که شبکه بانکی ایران با شبکه بانکی بین‌المللی وصل شود.

نیک‌نفس ادامه‌داد: حتی متصل شدن با بانک‌های کشورهای همسایه ایران که به روز هستند نیز می‌تواند باعث شود که بانک‌های ایران خودشان را اصلاح کنند. چرا که بانک‌ها مانند موتور توسعه می‌مانند که تمام بخش‌های مالی‌ و پولی بین‌المللی را می‌توانند اصلاح کنند. وصل شدن به شبکه بانکی بین‌المللی باعث می‌شود که بانک‌ها در ساختار قرار بگیرند.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران همچنین درباره اقدامات انجام گرفته در ایران اشاره‌کرد: تا به الان چند بانک خصوصی تلاش‌های خوبی داشته و ارتباطات خوبی برقرار کرده‌اند. اما مسایل سیاسی و فشارهای بین‌المللی هنوز هم علیه ایران مطرح است. به هرحال در جهانی که همه چیز در ارتباطات شکل می‌گیرد، نمی‌توان به صورت جزیره‌ای و منفعل عمل کرد. به‌طور مثال می‌بینیم که کشور چین با آن همه بزرگی اقتصادش همچنان به شبکه بین‌المللی متصل شده است. بنابراین ایران هم باید در شبکه بانکی بین‌المللی به صورت فعال حضور داشته باشد.