رونق صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی در گرو توجه دولت است

نایب رییس اتاق ایران مطرح کرد رونق صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی در گرو توجه دولت است صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی ظرفیت فوق‌العاده بالایی دارد. ظرفیت ۳۴میلیارددلار در سال برای آن وجود دارد.  یکی از ظرفیت‌های صادراتی ایران که می‌تواند کشور را از صادرات تک‌محصولی و نفت ر‌‌ها کند، صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی […]

نایب رییس اتاق ایران مطرح کرد

رونق صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی در گرو توجه دولت است

صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی ظرفیت فوق‌العاده بالایی دارد. ظرفیت ۳۴میلیارددلار در سال برای آن وجود دارد.

 یکی از ظرفیت‌های صادراتی ایران که می‌تواند کشور را از صادرات تک‌محصولی و نفت ر‌‌ها کند، صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی است. صادراتی که ارزآوری بالا و ظرفیت زیادی دارد. اما طی دوره‌های مختلف، همیشه این بخش از صادرات آن‌طور که باید و شاید مورد توجه نبوده است. محمدرضاانصاری، نایب رییس اتاق ایران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران، مشکلات و مسایل پیشِ روی صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی را برشمرد. به اعتقاد انصاری باید توجه بیش‌تری به این عرصه شود. آنچه در ذیل می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگوست.

*وضعیت حمایت از صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی چگونه است‌؟

رونق صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی در گرو توجه است. این توجه هم باید در همه عرصه‌ها، اعم از مجلس و دولت باشد. البته همه درباره آن صحبت می‌کنند اما زمانی که برای حل مسایل صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی لایحه‌ای به مجلس می‌رود، همه چیز به یکباره دگرگون می‌شود. این ماجرا نشان می‌دهد، توجه یا شناخت یا علاقه‌ای برای حل مشکلات آن وجود ندارد.

*ظرفیت خدمات فنی ‌و مهندسی چه میزان است؟

صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی ظرفیت فوق‌العاده بالایی دارد. ظرفیت ۳۴میلیارددلار در سال برای آن وجود دارد. اما رسیدن به این مهم در گرو چند مسأله است. اولین موضوع بازسازی اعتماد صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی به دولت است. به این دلیل که جوایز صادراتی که از سال ۸۱ اعمال شده بود، تا سال ۹۰ ادامه پیدا کرد و از آن سال حذف شده و هنوز هم دیون جوایز صادراتی معوقه پرداخت نشده است. البته این رقم، رقم بزرگی هم نیست، اما تأثیر فوق‌العاده‌ای در صادرات دارد.

مسأله دیگر این است که با وجودی که برجام امضا شده و همه خوش‌بین هستند، اما قبول ضمانتنامه‌های بانک‌های ایران در خارج از کشور برای تسهیل کار خدمات فنی ‌و مهندسی همچنان بسته است. این مسأله اقدامات مدبرانه‌ای نیاز دارد و به ویژه از جهت دولت و بانک مرکزی باید اقداماتی صورت بگیرد تا این گره باز شود.

*وضعیت صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی در حال حاضر چه میزان است؟

در حال حاضر خدمات فنی ‌و مهندسی کشور بین یک تا دو میلیارد دلار در سال است. به عبارتی این میزان در برابر ترکیه که بیش از ۳۰ میلیارد دلار صادرات دارد؛ یعنی صفر. ترکیه همسایه ایران است، اما ظرفیت صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی ایران بالاتر از این کشور است. با این حال می‌بینیم که این کشور وضعیت بهتری نسبت به ما دارد.

*در حال حاضر صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی ایران به همسایگان چگونه است؟

در کشورهایی مانند عراق که شرکت‌های ایرانی چند سالی است کار کرده‌اند نیز توجه کافی برای حمایت و حل مسایل شرکت‌ها وجود ندارد. این وضع علی‌رغم کمال حسن نیتی است که در دولتمردان وجود دارد. بانک مرکزی، دیگر بانک‌ها، دولت و به ویژه مجلس باید در این مسیر همگام شوند. به‌طور مثال در حال حاضر برای جایزه صادراتی ۵۰۰میلیاردتومان به مجلس بودجه پیشنهاد شده است، ما امیدواریم که این رقم هم توسط مجلس تصویب شود. با این ۵۰۰میلیاردتومان می‌توان میلیارد‌‌ها دلار را احیا کرد.

*نسبت به سال آینده خوش‌بین هستید؟

امیدوارم اما خوش‌بین نیستم. به این دلیل که با وجود مسایل زیاد، دولتمردان و مجلسی‌‌‌ها توجهی به آن ندارند. جلسات متعددی با نمایندگان مجلس داشته‌ایم، همه توجه و علاقه نشان می‌دهند اما در نهایت محصول آن حمایت نیست.