آنفولانزای مرغی هنوز در ایران می‌چرخد

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران آنفولانزای مرغی هنوز در ایران می‌چرخد عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: سخت‌گیری در فضای سلامت ‌و قرنطینه‌ها اقدام زیربنایی است که برای تمام بیماری‌های واگیردار مؤثر است. البته این کار سختی است و به عزم ملی و تصمیم جمعی نیاز دارد، چراکه صرفاً مرغدار‌‌ها و سازمان دامپزشکی مسؤول نیست […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

آنفولانزای مرغی هنوز در ایران می‌چرخد

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: سخت‌گیری در فضای سلامت ‌و قرنطینه‌ها اقدام زیربنایی است که برای تمام بیماری‌های واگیردار مؤثر است. البته این کار سختی است و به عزم ملی و تصمیم جمعی نیاز دارد، چراکه صرفاً مرغدار‌‌ها و سازمان دامپزشکی مسؤول نیست بلکه تمام ارگان‌‌‌ها باید دست به دست هم بدهند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران، مهدی‌معصومی‌اصفهانی تصریح‌کرد: امحای ۲۷میلیون‌تن تنها مشکل ما نیست. مسأله این است که با وجود بروز آنفولانزای مرغی در مرغداری‌های کشور برای سال آینده چگونه باید برنامه‌ریزی کرد و آیا امکان جوجه‌ریزی وجود دارد یا خیر؟

وی افزود: مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها توسط سازمان دامپزشکی اعلام شده است و تنها واحدهایی می‌توانند جوجه‌ریزی کنند که این دستورالعمل‌ها را رعایت کرده باشند، که گرچه سخت است اما دلیل بر این نیست که گله‌ها دوباره درگیر آنفولانزا نشوند، چراکه ویروس آنفولانزا همچنان در کشور می‌چرخد.

معصومی ادامه‌داد: آنچه سال آینده را برای فعالان این صنعت نگران‌کننده می‌کند، عدم پایان دوره این بیماری است. ‌اگر دوره بیماری تمام شده بود، خیلی سریع جوجه‌ریزی انجام شده و تلفات مرغ در ۶‌ماه جبران می‌شد. متأسفانه تمرکز مرغداری‌ها در مناطق خاص هم به انتقال سریع بیماری کمک کرده است. در منطقه ورامین و دشت قزوین و کرج تعداد مرغداری‌ها زیاد است، برای همین ویروس متمرکز شده و خطر بیش‌تر است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که دو راهکار برای پایان دادن به دوره بیماری آنفولانزای مرغی وجود دارد، گفت: راهکار اول این است که به گله‌ها واکسن بزنند که البته راهکار سختی است چراکه آنفولانزا سویه‌های مختلف دارد و باید واکسن جدید تزریق کرد در نتیجه شاید خیلی جوابگو نباشد.

وی افزود: مسأله دوم حفاظت از فضای پرورش‌ و بهداشت کل کشور است که صنعت مرغداری هم شامل می‌شود. سخت‌گیری در فضای سلامت ‌و قرنطینه‌ها اقدام زیربنایی است که برای تمام بیماری‌های واگیردار مؤثر است. البته این کار سختی است و به عزم ملی و تصمیم جمعی نیاز دارد چراکه صرفاً مرغدار‌‌ها و سازمان دامپزشکی مسؤول نیست بلکه تمام ارگان‌‌‌ها باید دست به‌ دست هم بدهند.

معصومی تأکیدکرد: تخم‌مرغ و مرغ کالای استراتژیک است. این کالا مثل گندم است و حتی از آن مهم‌تر چراکه می‌توانید گندم را راحت وارد کنید اما این دو محصول را نمی‌توان به اندازه نیاز کشور وارد کرد و واردات این محصولات در حد دوتا ۳درصد است. عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران ادامه‌داد: در شرایط بحران می‌توانیم تخم‌مرغ را از کشورهای نزدیک مثل اوکراین و ترکیه و قزاقستان وارد کنیم اما مختصر است. ‌بنابراین باید در این مورد حساسیت بیش‌تری به خرج داد و بهداشت محیط را فراهم کند که دام و طیور هر دوره‌ای درگیر بیماری جدید نشوند.