ضرورت ایجاد تشکل‌های قدرتمند در تعاملات بین‌المللی توسط بخش خصوصی

عضو هیأت رییسه اتاق ایران تأکید‌ کرد ضرورت ایجاد تشکل‌های قدرتمند در تعاملات بین‌المللی توسط بخش خصوصی مناقصه‌مزایده‌ـ عضو هیأت رییسه اتاق ایران با بیان این‌که اقتصاد ایران برای گام برداشتن در مسیر توسعه و سرعت بخشیدن به اهداف همیشگی‌اش شامل رشد پایدار، افزایش سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و بهبود سایر شاخص‌ها، راهی جز توسعه فعالیت بخش […]

عضو هیأت رییسه اتاق ایران تأکید‌ کرد

ضرورت ایجاد تشکل‌های قدرتمند در تعاملات بین‌المللی توسط بخش خصوصی

مناقصه‌مزایدهـ عضو هیأت رییسه اتاق ایران با بیان این‌که اقتصاد ایران برای گام برداشتن در مسیر توسعه و سرعت بخشیدن به اهداف همیشگی‌اش شامل رشد پایدار، افزایش سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و بهبود سایر شاخص‌ها، راهی جز توسعه فعالیت بخش خصوصی و کوچک شدن دولت ندارد، گفت: این گزاره تقریباً مورد تأیید تمامی دیدگاه‌ها و نظریه‌ها قرار دارد اما رسیدن به این هدف چگونه امکان‌پذیر است؟

به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین‌پیرمؤذن تصریح‌کرد: درست است که گام نخست آن به تصمیم و اراده دولت برای کوچک‌سازی بازمی‌گردد و دولت باید در جهت آزادسازی و کاهش سهم خود از اقتصاد حرکت کند. اما گام دوم آن به قدرتمندتر شدن بخش خصوصی مربوط است.

وی افزود: فعالیت‌های بخش خصوصی در بخش‌های مختلف نیاز به تحکیم و تقویت روحیه تشکل‌گرایی دارد.

این فعال اقتصادی ادامه‌داد: بخش خصوصی به‌طور انفرادی نمی‌تواند اهداف و جایگاه‌های بزرگ را فتح کند. زمانی که فعالیت اقتصادی با رفتار مدنی همراه می‌شود، پیشرفت‌های بیش‌تری حاصل می‌شود.

پیرموذن یادآورشد: در حال حاضر ۱۸۰تشکل وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی ایران فعالیت می‌کنند اما نیاز است این تشکل‌ها با ساماندهی جدید به فعالیت ادامه دهند تا از حرکت‌های موازی جلوگیری شود و تلاش‌ها در امتداد یکدیگر قرار گیرد.

به گفته وی اتاق ایران به عنوان تشکلِ تشکل‌ها، فرایند رتبه‌بندی تشکل‌ها را در دستور کار قرارداد تا با ساماندهی آنها به هدفمندسازی نیروی بخش خصوصی کمک کند.

عضو هیأت رییسه اتاق ایران گفت: طبق ماده ۵ قانون بهبود محیط کسب ‌و کار اتاق‌ها مکلفند فهرست ملی تشکل‌های اقتصادی را تهیه و تغییرات آن را اعلام کنند. بنابراین باید برای آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی که فاقد تشکل فعال هستند، تشکل ایجاد شود و در بخش‌هایی که تشکل‌های موازی وجود دارد، زمینه ادغام، شبکه‌سازی، یکپارچه‌سازی و انسجام آنها فراهم شود.

وی ادامه‌داد: برای عمل به این وظیفه قانونی نیاز به شناخت دقیق از وضعیت تشکل‌های اقتصادی بود بنابراین رتبه‌بندی آنها از سوی اتاق ایران انجام شد. این فرایند از طریق خوداظهاری صورت گرفت. پرسشنامه‌ای که معاونت تشکل‌های اتاق تهیه کرد از طریق انجمن‌ها و اتحادیه‌های وابسته به اتاق تکمیل شد و با پایش آن تصویری از جایگاه آنها برای اتاق ایجاد شد تا بتوان با نگاهی دقیق‌تر، مسؤولیت‌های آتی را بر دوش آنها قرارداد.

پیرمؤذن با بیان این‌که ساماندهی تشکل‌های موازی و رتبه‌بندی تشکل‌ها به تقویت بخش خصوصی می‌انجامد، تصریح‌کرد: بخش خصوصی قدرتمند برای پذیرش مسؤولیت‌های بیش‌تر آمادگی خواهد داشت. نیاز به تشکل‌های قدرتمند به ویژه در تعاملات بین‌المللی احساس می‌شود. در حال حاضر توانمندی افزایش صادرات در برخی زمینه‌ها از جمله موادغذایی در کشور وجود دارد اما جای خالی کنسرسیوم‌های قدرتمند که ایجاد آنها از طریق تشکل‌ها امکان‌پذیر است، احساس می‌شود.

پیرمؤذن تأکیدکرد: وجود تشکل‌های جریان‌ساز که بتوانند به انسجام‌بخشی در حوزه تخصصی بپردازند، شرایط را برای درون‌زایی و برون‌گرایی که مورد تأکید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، فراهم کنند، ضروری است.