هزینه تسعیر ارز به واردکنندگان تحمیل ‌می‌شود

رییس کنفدراسیون صادرات خبر داد هزینه تسعیر ارز به واردکنندگان تحمیل ‌می‌شود حدود یک هفته از رسانه‌ای شدن نامه رییس‌کل بانک مرکزی به وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش دلاری واردات سپری شده است و بازار ارز به دلیل محدودیت‌هایی که از هفته‌های گذشته در سمت عرضه متحمل شده بود، واکنشی […]

رییس کنفدراسیون صادرات خبر داد

هزینه تسعیر ارز به واردکنندگان تحمیل ‌می‌شود

حدود یک هفته از رسانه‌ای شدن نامه رییس‌کل بانک مرکزی به وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش دلاری واردات سپری شده است و بازار ارز به دلیل محدودیت‌هایی که از هفته‌های گذشته در سمت عرضه متحمل شده بود، واکنشی به این تصمیم نشان نداده است. اما ممنوعیت استفاده از دلار در ثبت سفارش کالا‌ها ممکن است فعالیت‌های تجاری را تا حدودی تحت تأثیر قرار دهد.

‌به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران محمدلاهوتی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به این‌که در اواسط بهمن، معاون اول رییس‌جمهور در بخشنامه‌ای انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره‌جنوبی و ترکیه را ممنوع اعلام کرد، گفت: اکنون نیز بانک مرکزی طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت از ممنوعیت ثبت سفارش کالا‌ها سخن گفته است؛ بانک مرکزی، امکان تسویه استناد خود از طریق دلار را ندارد و با این تصمیم درصدد کنترل تقاضای دلار برآمده است. از طرفی بانک مرکزی قصد دارد بازار ارز را بنا بر ارزهایی چون یورو، یوان و ین که از مشتریانش دریافت ‌می‌کند، مدیریت کند.

رییس کنفدراسیون صادرات با بیان این‌که حذف دلار از سیستم مالی کشور، سال‌هاست که در مجلس و دولت مطرح بوده است، افزود: سیاست‌گذار پولی با این تصمیمات جدید، حذف دلار از سیستم ارزی کشور را کلید زده است. اما با توجه به گستردگی گردش دلار در مبادلات جهانی، حذف دلار از مراودات تجاری کشور، مشکلات خود را خواهد داشت. البته، بدیهی است که بانک مرکزی تصمیم حذف دلار از ثبت سفارش کالا‌ها را براساس مقتضیات امروز اتخاذ کرده است.

وی سپس با اشاره به این‌که قیمت برخی کالا‌ها نظیر پتروشیمی و خودرو به ویژه در کشورهایی چون کره‌جنوبی و ژاپن بر مبنای دلار محاسبه ‌می‌شود، ادامه‌داد: اگر خریدار درخواست پروفرمایی از فروشنده کند که پول معامله شده در آن غیر از دلار باشد، ممکن است با مخالفت فروشنده مواجه شود یا پروفرمای درخواستی خریدار را به او ارایه کند اما هزینه تسعیر ارز را نیز به او تحمیل کند.

لاهوتی ادامه‌داد: در عین حال ریسک‌های ناشی از افزایش یا کاهش سایر واحد‌های پولی نسبت به دلار، طی زمانی که کالا سفارش داده ‌می‌شود تا به دست خریدار برسد، متوجه خریدار ایرانی خواهد بود. در واقع، نرخ برابری سایر ارز‌ها به دلار ممکن است گاه به نفع خریدار و گاه به ضرر او تمام شود. اما تسعیر واحدهای پولی نسبت به دلار، هزینه‌ای را به خریداران تحمیل خواهد کرد که در قیمت تمام شده کالا‌ها اثرگذار است.