استراتژی توسعه پایدار، تنها راه‌حل مشکلات مناطق مرزی است

رییس اتاق بندرعباس استراتژی توسعه پایدار، تنها راه‌حل مشکلات مناطق مرزی است رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی بندرعباس معتقد است: جهت ساماندهی توسعه مناطق مرزی، اجرای درست و سنجیده عدالت اجتماعی، توجه به مناطق عقب مانده و چاره‌جویی برای مسأله تمرکزگرایی، ایجاد فرصت‌های مناسب برای توسعه اقتصاد مرزنشینان است. به گزارش مناقصه‌مزایده به […]

رییس اتاق بندرعباس

استراتژی توسعه پایدار، تنها راه‌حل مشکلات مناطق مرزی است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی بندرعباس معتقد است: جهت ساماندهی توسعه مناطق مرزی، اجرای درست و سنجیده عدالت اجتماعی، توجه به مناطق عقب مانده و چاره‌جویی برای مسأله تمرکزگرایی، ایجاد فرصت‌های مناسب برای توسعه اقتصاد مرزنشینان است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران محمدامین‌صباغی‌زاده اظهار‌کرد: در رویکرد جدید که برخاسته از مطالعات و پژوهش‌ها در کشورهای مختلف است استراتژی توسعه پایدار مناطق مرزی به عنوان راه‌حل مشکل معرفی شده است. در این رویکرد امنیت مناطق مرزی تحت تأثیر بهبود شرایط کسب ‌و کار، درآمدزایی و رفع فقر تأمین می‌شود.

وی افزود: نگاهی به گذشته مردم ساکن در مناطق بندری استان نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد و ارتزاق مردم تجارت در سطحی محدود و با کشورهای همسایه بوده است.

این فعال اقتصادی ادامه‌داد: امروزه با وضع قوانین ‌و مقررات مختلف متأسفانه نحوه معشیت ساحل‌نشینان به صورت دقیق و روشن تعریف نشده است. مردمی که از گذشته بسیار دور کار و فعالیت خود را با بهره‌گیری از نعمت دریا انجام داده‌اند، امروز با وضع موانع متعدد قانونی با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند.

صباغی‌زاده یادآور‌شد: اگر محدودیت فصلی صید اجرا می‌شود که با توجه به سیاست‌های کلی شیلات باید اجرا شود در طرف مقابل چه کاری برای ساحل‌نشینان که مهم‌ترین و تنها‌ترین منبع کسب روزی آنها صید در ابعاد بسیار کوچک بوده است انجام داده‌ایم؟ همچنین در قبال وضع قوانین ‌و مقررات تجاری و ایجاد محدودیت‌های مختلف آیا برای ادامه زندگی پیله‌وران خرده پا در این مناطق فکری کرده‌ایم؟

وی بیان‌کرد: هدف اصلی تفکر حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی رعایت عدالت اجتماعی است. طی این سال‌ها علی‌رغم اجرای سیاست‌های اجرا شده از سوی مسؤولین در جهت توسعه و عمران مناطق محروم این سیاست‌ها به نتیجه مطلوب نرسید. بنابراین جهت ساماندهی توسعه این مناطق، اجرای درست و سنجیده عدالت اجتماعی، توجه به مناطق عقب مانده و چاره‌جویی برای مسأله تمرکزگرایی، ایجاد فرصت‌های مناسب برای توسعه اقتصاد مرزنشینان است.

رییس اتاق بندرعباس افزود: یکی از ظرفیت‌های بهبود معیشت مردم ساکن در مناطق مرزی تأسیس تعاونی‌های مرزنشینان بوده است که متأسفانه در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد. استان هرمزگان دارای ۵۳ تعاونی مرزنشین بوده که از این تعداد ۲۷تعاونی فعال و ۲۶۰ تعاونی غیرفعال است.