ضرورت ایجاد نهاد فرا‌قوه‌ای به منظور بهبود و اصلاح وضعیت موجود اقتصادی کشور

رییس اتاق ایران تأکیدکرد ضرورت ایجاد نهاد فرا‌قوه‌ای به منظور بهبود و اصلاح وضعیت موجود اقتصادی کشور رییس اتاق بازرگانی ایران پیرامون ایجاد نهاد فرا‌قوه‌ای گفت: این پیشنهاد به منظور بهبود و اصلاح وضعیت موجود در کشور که همه اقدامات بدون هماهنگی و انسجام به صورت منفصل انجام می‌شود، ارایه شده است. غلامحسین‌شافعی در گفت‌وگو […]

رییس اتاق ایران تأکیدکرد

ضرورت ایجاد نهاد فرا‌قوه‌ای به منظور بهبود و اصلاح وضعیت موجود اقتصادی کشور

رییس اتاق بازرگانی ایران پیرامون ایجاد نهاد فرا‌قوه‌ای گفت: این پیشنهاد به منظور بهبود و اصلاح وضعیت موجود در کشور که همه اقدامات بدون هماهنگی و انسجام به صورت منفصل انجام می‌شود، ارایه شده است.

غلامحسین‌شافعی در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق بازرگانی مشهد تصریح‌کرد: چراکه با این رویه اقدامات انجام شده به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و از سوی کشورهای که در دنیا به صورت جهشی رتبه کسب‌ و کار خود را ارتقا داده‌اند نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته‌اند و اکثر آنها این نهادهای فراقوه‌ای که از قدرت عمل کافی برخوردار است و تمامی سازمان‌های مسؤول در آن عضویت دارند را تشکیل دادند. در این نهاد تمام بخش‌های مؤثر خصوصی و نهادهای حاکمیتی حضور دارد و تصمیمات آن لازم‌الاجرا تلقی می‌شود و بسیاری از آنها توانستند با این راهکار به صورت جهشی رتبه کسب ‌و کار خود را افزایش دهند.

وی در پاسخ به سؤال که پیرامون تفاوت‌های این پیشنهاد با شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهارکرد: شورای گفت‌وگو براساس کمیته ماده ۱۲ قانون یکی از وظایفش شناسایی قوانین مخل کسب‌ و کار و مجوزهای زائد می‌باشد ولی مصوبات شورای گفت‌وگو لازم‌الاجرا نیست گرچه در برنامه ششم به شورا مقداری قدرت داده شده و باید مصوبات شورای گفت‌وگو ظرف مدت یک ماه در دولت مورد بررسی قرار گیرد.

شافعی در ادامه خاطرنشان‌ساخت: نهاد فراقوی، فراتر از اینها است و کشورهایی مثل کره‌، سنگاپور، چین، مالزی، ترکیه و گرجستان این روش را انجام دادند و خیلی سریع رتبه فضای کسب ‌و کار خود را افزایش دادند.

رییس اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی افزود: من فکر می‌کنم با وجود این دیدگاه منفصلانه و این‌که هر کس به‌طور منفرد کار خود را انجام می‌دهد اگر بخواهیم تأثیرپذیری مثبت در یک زمان مناسب داشته باشیم، ایجاد این نهاد فراقوی ضروری است.

وی در انتها پیرامون عدم اجرای کامل قانون فضای کسب‌ و کار گفت: دلیل آن مانند عدم اجرای صحیح و کامل بسیاری از قوانین در کشور عدم نظارت صحیح بر اجرای قوانین است.