هماهنگی سیاسیون و اقتصادیون، لازمه تحقق رشد ۸ درصدی

رییس کمیسیون کشاورزی‌ و صنایع غذایی اتاق ایران مطرح‌ کرد هماهنگی سیاسیون و اقتصادیون، لازمه تحقق رشد ۸ درصدی رییس کمیسیون کشاورزی ‌و صنایع‌غذایی اتاق ایران گفت: رشد ۸ درصد برای کشور ما دست‌نیافتنی نیست اما متأسفانه چون اقتصاد سیاسی کشور حاکم بر اقتصاد مالی و پولی است، در نتیجه نمی‌توانیم به این رشد دست […]

رییس کمیسیون کشاورزی‌ و صنایع غذایی اتاق ایران مطرح‌ کرد

هماهنگی سیاسیون و اقتصادیون، لازمه تحقق رشد ۸ درصدی

رییس کمیسیون کشاورزی ‌و صنایع‌غذایی اتاق ایران گفت: رشد ۸ درصد برای کشور ما دست‌نیافتنی نیست اما متأسفانه چون اقتصاد سیاسی کشور حاکم بر اقتصاد مالی و پولی است، در نتیجه نمی‌توانیم به این رشد دست یابیم.

غلامعلی‌فارغی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اظهارکرد: معتقدم رشد ۴ درصدی در سال ۹۶ محسوس و کارساز نبوده است.

وی افزود: اگر بخواهیم در اقتصاد نشاط ایجاد شده و بازارهای داخلی رونق بگیرند، باید به رشد بالای ۶ درصد دست یابیم.

فارغی با بیان این‌که خرید و فروش مغازه‌ها عید امسال نسبت به پارسال رونق کم‌تری داشت، ادامه‌داد: این امر حاکی از آن است که رشد اقتصادی ۴ درصدی اثرگذار نبوده است. اگر سال آینده همین رشد ۴ درصدی ثابت باشد جای شکر دارد، اما با اخبار منفی که از برجام و روابط بین‌المللی به گوش می‌رسد، احتمالاً با کاهش شدید رشد مواجه خواهیم بود.

رییس کمیسیون کشاورزی ‌و صنایع‌غذایی اتاق ایران با اشاره به پیش‌بینی تحقق رشد ۸ درصدی در سال جدید گفت: برنامه توسعه براساس آرزو‌‌ها نوشته می‌شود، اما رسیده به این آرزو‌‌ها الزاماتی دارد. یکی از الزامات رسیدن به ۸ درصد همسویی و هماهنگی بین سیاسیون و اقتصادیون است. رشد ۸ درصد برای کشور ما دست‌نیافتنی نیست اما متأسفانه چون اقتصاد سیاسی کشور حاکم بر اقتصاد مالی و پولی است، در نتیجه نمی‌توانیم به این رشد دست یابیم. شرط آن است که همسویی در کل عوامل نظام ایجاد شود.

وی ادامه‌داد: برای تحقق رشد ۸ درصدی نیاز به چندین میلیارد دلار سرمایه وجود دارد. سرمایه لازم را داخل کشور نداریم و لذا باید از کشورهای خارجی جذب شود. اگر بتوانیم در منطقه آرامش و ثبات سیاسی به وجود آوریم، امکان جذب این سرمایه فراهم می‌شود و با تزریق آن به بدنه اقتصاد، حتماً زمینه رشد اقتصادی فراهم خواهد شد.

شایان ذکر است غلامحسین‌شافعی، رییس اتاق ایران در دی‌ماه ۹۶ پیشنهاد کرد تا نهادی فراقوه‌ای و مقتدر برای برون‌رفت از بحران اقتصادی کشور در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله تشکیل شود.

فارغی با تأکید بر لزوم اجرایی شدن چنین تصمیمی بیان‌کرد: این نهاد باید بتواند تمام افکار را همسو با رشد اقتصادی کند.

‌رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با اشاره به وضعیت بنگاه‌های اقتصادی این بخش در سال ۹۶ گفت: کشاورزی توانست به رشد ۴٫۵ درصدی برسد، اما خشکسالی موجود ممکن است در این زمینه ما را دچار پسرفت کند. رشد کشاورزی در سال ۹۷ منوط به سیاست‌های پولی و مالی است؛ این‌که آیا نرخ ارز نرخ واقعی خواهد بود یا دستوری تعیین می‌شود. در صورتی‌که نرخ براساس عرضه و تقاضا و به قیمت واقعی باشد، صادرات محصولات رونق خواهد یافت در غیر این صورت رشد به اندازه امسال هم نخواهد بود.