سرگردانی رانندگان خطوط بین‌المللی در مرزها

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایران مطرح‌ کرد سرگردانی رانندگان خطوط بین‌المللی در مرزها کمتر از ۱۵روز از تصمیم جدید ارزی دولت مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز می‌گذرد؛ تصمیمی که بر اساس آن به تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که […]

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایران مطرح‌ کرد

سرگردانی رانندگان خطوط بین‌المللی در مرزها

کمتر از ۱۵روز از تصمیم جدید ارزی دولت مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز می‌گذرد؛ تصمیمی که بر اساس آن به تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان ارایه می‌شود. بر اساس این تصمیم هرگونه خریدوفروش ارز خارج از فرایند تعریف شده و در حاشیه بازار قاچاق تلقی شده و ممنوع است و حتی صرافی‌‌ها نیز از خریدوفروش اسکناس ارز محروم شده‌اند.

لازم به ذکر است در این مدت بانک‌مرکزی فهرست ۳۳ گروه مجاز برای دریافت ارز را اعلام و مقررات مربوط به شرایط و نحوه تأمین ارز برای ۳۳ تقاضای ارزی را تنظیم و به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

اگر از گلایه‌هایی مبنی بر عدم مشورت دولت با بخش خصوصی برای تصمیم‌گیری ارزی و سردرگمی بخش‌های اقتصادی اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان صرف‌نظر کنیم، فعالیت برخی گروه‌ها طی این نه روز مختل شده و هیچ نهادی پاسخگوی وضعیت موجود نیست. یکی از این گروه‌ها رانندگان حمل‌و‌نقل بین‌المللی هستند که شرایط نابسامانی را در مرز‌ها سپری می‌کنند، چرا که پس از اعلام این تصمیم از یک‌سو صرافی‌‌ها از فروش دلار ممانعت کرده و از سوی دیگر دلار ۴۲۰۰ تومانی هنوز در بازار عرضه نشده است.

رانندگان بخش حمل‌و‌نقل بین‌المللی کشور پیش از این برای تأمین ارز بین‌راهی خود از طریق صرافی‌های مجاز یا بانک‌های ذی‌ربط نسبت به تهیه ارز برای سفر به کشورهای دیگر اقدام می‌کردند که میزان آن بسته به کشور مقصد متفاوت بود، این پول برای تأمین نیازهای بین‌راهی رانندگان از قبیل سوخت‌گیری، استراحت، عوارض و … تهیه می‌شده، اما رانندگان طی این یک هفته به دلیل شرایط جدید ارزی وضعیت بلاتکلیفی را تجربه می‌کنند.

محمدجواد عطرچیان، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایران درباره وضعیت این رانندگان به ‌پایگاه خبری اتاق ایران گفت: بعد از ابلاغ بخشنامه جدید بانک‌مرکزی هیچ‌گونه ارزی به شکل اسکناس وجود ندارد که رانندگان تهیه کنند. ‌از بانک‌مرکزی وزارت راه و اتاق بازرگانی درخواست کرده‌ایم ارزی به رانندگان تخصیص دهند تا بتوانند هزینه‌های بین‌راهی خود را تأمین کنند. راننده برای سفر به خارج از کشور نیاز به اسکناس دارد و ارز به شکل حواله و گشایش و اعتبار برای او کاربردی ندارد.

وی ضمن اعلام این‌که تا امروز هیچ‌گونه ارزی به رانندگان تخصیص نیافته و سیستم ارزی قفل شده است، ادامه‌ داد: حتی ارز با نرخ آزاد در بازار وجود ندارند که رانندگان تهیه کنند و اصلاً مشخص نیست برای تهیه ارز باید به چه بخشی مراجعه شود. با این اوضاع حتی اگر کسی هم اسکناس داشته باشد نمی‌فروشد، چون نرخ آن هنوز مشخص نیست.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران رانندگان حمل‌و‌نقل بین‌المللی جزو گروه‌های مجاز دریافت ارز اعلام شده‌اند، اما به گفته عطرچیان هنوز خبری از سازوکار مشخص برای پرداخت دلار وجود نیست.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایران با اشاره به بخشنامه بانک‌مرکزی اظهار‌کرد: در این بخشنامه اعلام شده ۲۰۰۰ یورو به متقاضیان ارایه می‌شود که اصلاً نمی‌دانیم مبنای این رقم چیست، قطعاً این عدد به صورت کارشناسی و با مشورت تشکل‌های صنفی اعلام نشده، چرا که برای کشورهای اروپای شمالی و مرکزی بسیار کم است و تنها ممکن است برای کشورهای همسایه کافی باشد.

عطرچیان تأکید‌ کرد: ارز ۲۰۰۰ یورو از جانب انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایران مورد تأیید نیست.

وی تصریح‌ کرد: رانندگان به امید این‌که با ابلاغ دستورالعمل تخصیص ارز وضعیت درست می‌شود بار زده‌اند و حالا پشت مرز‌ها مانده‌اند، تعداد کمی هم از پس‌انداز قبلی خودشان موفق به سفر شده‌اند. بار بسیاری از کامیون‌ها فاسدشدنی است و در این شرایط نیاز به تصمیم‌گیری لحظه‌ای درباره وضعیت آنها وجود دارد.