مبلمان و منبت موفق‌‌ترین صنعت تولیدی سال ۹۶ کشور

رییس هیأت‌مدیره بازار مبل ملایر خبر داد مبلمان و منبت موفق‌‌ترین صنعت تولیدی سال ۹۶ کشور رییس هیأت‌مدیره بازار مبل ملایر از تولید بیش از ۶۲ درصد مبلمان منبتی ایران در ملایر خبر داد و گفت: ملایر پایتخت مبلمان منبتی در ایران است که در سال گذشته به عنوان یکی از موفق‌‌ترین صنایع تولیدی کشور […]

رییس هیأت‌مدیره بازار مبل ملایر خبر داد

مبلمان و منبت موفق‌‌ترین صنعت تولیدی سال ۹۶ کشور

رییس هیأت‌مدیره بازار مبل ملایر از تولید بیش از ۶۲ درصد مبلمان منبتی ایران در ملایر خبر داد و گفت: ملایر پایتخت مبلمان منبتی در ایران است که در سال گذشته به عنوان یکی از موفق‌‌ترین صنایع تولیدی کشور شناخته شده است.

یدا… کریمی، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران با بیان این‌که ملایر پایتخت منبت‌کاری و مبلمان ایران است، اظهارکرد: واحدهای طراحی و منبت‌کاری، واحدهای تولید‌کننده مبلمان خام و واحدهای تولید‌کننده مبلمان نهایی‌، بیش‌ترین سهم از کارگاه‌های تولیدی مبل و منبت شهرستان ملایر را دارند و محصولات تولیدی در این واحد‌ها به سه دسته اصلی مبلمان استیل، مبلمان راحتی و دکوراسیون تقسیم می‌شود که حدود ۸۵ درصد این کارگاه‌ها به تولید مبلمان استیل می‌پردازند.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صنفی مبلمان ملایر با بیان این‌که شهرستان ملایر بیش از هشت هزار نخبه منبت کار دارد، تصریح‌کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم شهرستان ملایر، تولید مبلمان با محوریت منبت‌کاری است و بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کارگاه تولید مبلمان در شهرستان ملایر به صورت ثبت شده فعال هستند ضمن این‌که بیش از ۲ هزار واحد ثبت نشده نیز فعالیت می‌کنند.

وی ادامه‌داد: ریشه منبت‌کاری در ایران به شهرستان ملایر باز می‌گردد و هنر منبت‌کاری قدمت دیرینه‌ای را در شهرستان ملایر دارد و در گذشته‌های دور این هنر بر روی در‌ها و پنجر‌ها نقش می‌بسته و اکنون ‌در تولید مبل، جایگاه ویژه‌ای به این صنعت در ملایر بخشیده و همین امر موجب منحصر به فرد بودن مبل‌های ساخت ملایر و برخورداری از ارزش هنری و اقتصاد ویژه در سطح کشور شده است.

کریمی خاطرنشان‌کرد: متأسفانه با وجود ظریفت بسیار بالای مبل‌سازی و منبت‌کاری در شهرستان ملایر، عمده مبل‌های ساخته شده این شهرستان به صورت خام به تهران منتقل شده و پس از روکش به نام مبل تهران به خریداران عرضه می‌شود.

رییس هیأت‌مدیره بازار مبل ملایر‌، تولید مبل و صنعت منبت‌کاری را یکی از ارکان اصلی اشتغال در ملایر دانست و تصریح ‌کرد: هم اکنون هشت هزار و ۴۰۰ منبت کار در ملایر به‌طور مستقیم مشغول به‌کار هستند و با توجه به فعالیت زیرمجموعه‌هایی نظیر رنگ کار، نجار، ماشین کار و پارچه کوب که در خارج از کارگاه‌های مبل فعالیت دارند، هر کارگاه بین ۳ تا ۱۵ نفر اشتغال‌زایی می‌کند‌. در این بخش‌ها برای بیش از‌ ۲۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده ضمن این‌که در ۶ماه دوم سال ۹۶ برای دو هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد شده است.

وی افزود: از بین ۸۵ هزار سرویس مبلمان منبت تولیدی در کشور بیش از ۶۲ درصد آن در شهرستان ملایر تولید می‌شود‌.

کریمی تصریح‌ کرد: ظرفیت بالای تولید مبلمان ملایر می‌تواند از صادرات نفتی کشور بیش‌تر باشد و این صنعت نیاز به حمایت و فراهم شدن زیرساخت‌ها برای صادرات به اروپا و همه کشورهای جهان را می‌طلبد که باید این اتفاق بیفتد.

وی با بیان این‌که صنعت مبلمان ملایر یکی از موفق‌‌ترین صنایع تولیدی کشور در سال‌های اخیر بوده است، گفت: با توجه به این‌که بازار کشور در شرایط رکود قرار دارد، خوشبختانه بازار مبل ملایر توانسته تولید و فروش خوبی داشته باشد‌.

کریمی افزود: در حاضر مبلمان ملایر به کشورهای گرجستان، ارمنستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کردستان عراق و بغداد صادر می‌شود و مبل ملایر در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های حمایتی و بستر‌های لازم برای حضور در بازارهای جهانی این ظرفیت را دارد که میزان تولید‌، صادرات و اشتغال‌زایی خود را افزایش دهد.

وی با بیان این‌که استفاده از چوب درختان راش، گردو و ممرز در صنعت مبل و منبت استفاده می‌شود، گفت: چوب درختان راش، گردو و ممرز که از اطراف ملایر و شهرهای شمالی کشور و گرجستان تهیه می‌شود، برای منبت‌کاری و ساخت مبل مناسب بوده که در صورت خشک و سالم بودن، باعث افزایش عمر مبل می‌شود.

کریمی در پایان از زحمات اتاق اصناف شهرستان ملایر برای همکاری با تولیدکنندگان مبلمان و منبت این شهرستان تشکر کرد.