بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران بسیار پایین است

معاون اقتصادی ‌و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران بسیار پایین است معاون اقتصادی ‌و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران گفت: متأسفانه به دلیل رقابت‌ناپذیر بودن‌، بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران بسیار پایین است و حتی نمی‌توانند صادرات را انجام دهند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران‌ هوشیارفقیهی با بیان این‌که تعیین […]

معاون اقتصادی ‌و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران

بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران بسیار پایین است

معاون اقتصادی ‌و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران گفت: متأسفانه به دلیل رقابت‌ناپذیر بودن‌، بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران بسیار پایین است و حتی نمی‌توانند صادرات را انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران‌ هوشیارفقیهی با بیان این‌که تعیین استراتژی‌های یک کشور، هدف و رویکرد کشور را در آینده مشخص می‌کند، گفت: به عنوان مثال در کشوری مانند سنگاپور، سیاست‌گذاری بازرگانی را با توجه به جایگاهی که دارد، اتخاذ کرده است و سرمایه‌گذاری‌های در حوزه بازرگانی است. در کشورهایی مانند ژاپن و کره در حوزه‌های صنعتی و تولیدی سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

وی درباره ایران افزود: در کشور ما نیز شعار‌ها عموماً مبتنی بر حمایت از تولید بوده اما اتفاقی که در عمل افتاده است، با شعار‌ها متفاوت بوده و متأسفانه نتوانستیم حوزه تولید را رونق دهیم و این دو گانگی در سیاست‌گذاری و عملکرد، بخش بازرگانی غیررسمی به شدت توسعه پیدا کرده است اما در حوزه تولید غافل بوده‌ایم.

فقیهی افزود: حاکمیت دولت بر اقتصاد رویکردی است که عموماً در ۱۰۰ سال گذشته بر ایران حاکم بوده است. رویکرد دیگر، نظام بازار است که دیدگاه‌های نوینی در حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده ارایه می‌دهد. در ساختار سیاسی کشور به دلیل وجود منابعی تک‌محصولی نفت و عدم بهره‌برداری مناسب از آن و البته حاکمیت مطلق دولت نسبت به هزینه‌کرد این منابع بین نسلی، دچار مشکلات زیادی در حوزه اقتصاد هستیم.

معاون اتاق اصناف ایران با بیان این‌که ساختار اقتصادی ایران برخلاف ساختار سیاسی، بر مردم متکی نیست، عنوان‌کرد: ساختار دولتی ساختاری غیررقابتی است. این‌که بتوانیم محصولی ارایه دهیم که مصرف‌کننده براساس آزادی عمل آن را خریداری نکند در کشور وجود ندارد.

 وی تصریح‌کرد: متأسفانه بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران بسیار پایین است و حتی نمی‌توانند صادرات را انجام دهند زیرا قیمت تمام شده آنها بالا و کیفیت محصولاتشان پایین است و به همین دلیل رقابت‌پذیر نیستند.

فقیهی با بیان این‌که ایراد اصلی تولید نکردن کالای داخلی مناسب در ساختار حاکمیت نظام دولتی بر اقتصاد تولیدی کشور است، اظهارکرد: دولت خودش را در بخش اقتصاد، حاکم مطلق می‌بیند و تمامی نهادهای بررسی‌کننده براساس نظر دولت است.