بازگشت چند نرخی ارز در پی تعلل ثبت سفارش

رییس اتاق بازرگانی آبادان مطرح کرد بازگشت چند نرخی ارز در پی تعلل ثبت سفارش بزرگ‌‌ترین تصمیم اقتصادی دولت در سال جدید، یکسان‌سازی نرخ ارز است که نهادهای اقتصادی دولت را در حوزه اقتصاد به تکاپو واداشته است. اگرچه هنوز مسایلی وجود دارد که می‌تواند یکسان‌سازی نرخ ارز یا آینده آن را با چالش مواجه […]

رییس اتاق بازرگانی آبادان مطرح کرد

بازگشت چند نرخی ارز در پی تعلل ثبت سفارش

بزرگ‌‌ترین تصمیم اقتصادی دولت در سال جدید، یکسان‌سازی نرخ ارز است که نهادهای اقتصادی دولت را در حوزه اقتصاد به تکاپو واداشته است. اگرچه هنوز مسایلی وجود دارد که می‌تواند یکسان‌سازی نرخ ارز یا آینده آن را با چالش مواجه کند، اما آنچه در طی بیش از یک ماه گذشته بر بازار ارز گذشت، اتفاقی بی‌سابقه بود که بسیاری از فعالان و حتی سیاست‌گذاران اقتصادی کشور را نیز غافلگیر کرد. نتیجه افزایش قیمت ارز و حواشی سیاسی و اجتماعی که پس از آن رخ داد، ضرورت توجه به موضوع «تعیین تکلیف نرخ ارز» را مطرح کرد.

مسعودخیاط‌زاده، رییس اتاق بازرگانی آبادان به پایگاه خبری اتاق ایران از اثرات مثبت این تصمیم دولت گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز گامی مثبت در جهت بازگشت ثبات، اطمینان و امنیت به بازار است، اما نسبت به چالش‌های پیشِ‌ رو باید هشدار داد.

به‌گفته وی با مصوبات فعلی اگر نیاز متقاضیان با تخصیص‌های قانونی برآورده نشود، هیچ جایگزینی برای تأمین آن پیشنهاد نشده یا هنوز نحوه انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل کشور با وجود مشکلات موجود در مبادلات ارزی مشخص نیست.

رییس اتاق بازرگانی آبادان افزود: تک‌نرخی شدن دلار برای زمان مشخصی کار بسیار خوبی است و بازرگانی داخلی از این اقدام استقبال می‌کند. طغیان نرخ ارز و ثبت رکوردهای جدید و باورنکردنی، آن ‌هم به‌صورت لحظه‌به‌لحظه، یادآور شرایط بغرنج کشور در سال‌های نه‌چندان دور بود. تجربه ‌گرانی که آسیب‌های فراوانی را بر اقتصاد کشور وارد کرد.

خیاط‌زاده معتقد است: بدون توجه به‌ دلایل به ‌وجود آمدن این وضعیت، باید توجه داشت که این شرایط می‌توانست اقتصاد کشور را در یک مسیر بی ‌بازگشت قرارداده و میزان بی‌اعتمادی به واحد پول ملی را افزایش دهد. از این ‌رو دولت بهترین تصمیم را در این شرایط گرفته و بخش بازرگانی و کل بخش خصوصی از تثبیت شرایط استقبال می‌کند. هر کسی که به‌عنوان دولت مسؤولیتی در حوزه اقتصاد کلان دارد، باید راه‌حلی پیدا می‌کرد که ارز از کشور خارج نشود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران راز ماندگار سیاست تک‌نرخی شدن ارز را این می‌داند که نرخ ۴۲۰۰ تومان نرخ پایه‌ای ارز باشد و سالانه این نرخ براساس تورم داخلی و خارجی محاسبه ‌شده و تغییر کند؛ اگرچه ما هنوز نگران آینده همین وضعیت ثبات در بازار ارز هستیم.

وی درباره تأثیر افزایش قیمت دلار از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان بر روی نرخ تورم گفت: در تعیین نرخ جدید برای ارز، تفاضل نرخ پول داخلی به ارز خارجی محاسبه ‌شده است و حتماً همین مسأله در نرخ تورم هم تأثیرگذار است. اما بیش‌تر از این‌که نرخ تورم با نرخ ارز ارتباط داشته باشد، از وضعیت بی‌ثبات بازارهای داخل اثرپذیری دارد. برای همین دولت باید در امنیت و ثبات بازار داخلی تمام تلاش خود را انجام دهد.

خیاط‌زاده افزود: فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی دنبال تعیین و تکلیف نرخ ارز بودند؛ هم صادرکننده‌ها و هم واردکننده‌ها به دلایل متعدد، متقاضی تک‌نرخی شدن ارز بودند اما این‌که بر چه اساسی نرخ ارز تعیین شود، محل اختلاف‌نظر بود.

رییس اتاق بازرگانی آبادان ادامه‌ داد: البته مشکل اصلی بازار ارز در ایران این است که این بازار نسبت به همه مصرف‌کننده‌ها خوب عمل ‌نکرده است. در این بازار حتی برای هیچ گروهی، نه واردکننده‌ها و تولیدکننده‌ها و نه متقاضیان نرخ برای ارز مسافرتی گشایشی نشده است. دولت باید هر چه سریع‌تر بتواند جلوی این مسأله را بگیرد و راهکاری برای حل مسأله ارایه دهد.

وی چشم‌انداز اقتصاد سال ۹۷ را با توجه به بازگشت ثبات به بازار ارز مثبت ارزیابی کرد و گفت: معتقدم دولت باید هرچه سریع‌تر به ثبت سفارش، نحوه تخصیص ارز به واردات و صادرات و دیگر مصرف‌کننده راهکاری ارایه دهد‌ وگرنه ممکن است بار دیگر چند نرخی بودن به سیستم ارزی کشور بازگردد.