طرح پیله‌ور شدن کولبر‌ها شکست‌خورده است

رییس اتاق بازرگانی سنندج طرح پیله‌ور شدن کولبر‌ها شکست‌خورده است مردادماه ۹۶بود که طرح ساماندهی مبادلات مرزی در دولت تصویب شد تا ضمن حفظ شأن مرزنشینان و کولبران، گامی هم در جهت ارتقای معیشت آنها برداشته شود. براساس این طرح که هیأت دولت به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور، اقتصاد، صنعت و ستادمرکزی مبارزه با قاچاق […]

رییس اتاق بازرگانی سنندج

طرح پیله‌ور شدن کولبر‌ها شکست‌خورده است

مردادماه ۹۶بود که طرح ساماندهی مبادلات مرزی در دولت تصویب شد تا ضمن حفظ شأن مرزنشینان و کولبران، گامی هم در جهت ارتقای معیشت آنها برداشته شود.

براساس این طرح که هیأت دولت به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور، اقتصاد، صنعت و ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا تصویب کرد، قرار بود برای معابر بازارچه‌های مرزی خدماتی در نظر گرفته ‌شود و با استقرار گمرک در این بازارچه‌ها، کالاهای وارد شده از نظر میزان و نوع آن مورد بررسی قرار گیرد تا ساکنان شعاع ۲۰کیلومتری مرز‌ها بتوانند طبق آیین‌نامه این طرح، کالاهایی را که در کشور نمایندگی ندارند و مشابه آنها نیز در داخل تولید نمی‌شود از آن‌ سوی مرز و البته به حقوق گمرکی پایین‌تر به کشور وارد کنند. در این فرایند قرار بود کولبران به پیله‌وران تبدیل شوند، جای مشخصی برای مبادله کالا داشته باشند و از مسیرهای امن و بی‌خطر تردد کنند.

طی هفته‌های اخیر اما تعطلی بازارچه‌های مرزی و توقف فعالیت‌های کولبران، موجب اعتراض مرزنشینان غرب کشور شده است.

سیدکمال‌حسینی، رییس اتاق سنندج درباره علت تعطیلی مرز‌ها به ‌پایگاه خبری اتاق ایران گفت: دستوری از طرف وزارت‌کشور برای ساماندهی مرز‌ها صادر شد تا کولبر‌ها به صورت فعلی کار نکنند. بسته شدن بازار‌ها روی زندگی تمام مردم مرزنشین خصوصاً افرادی مانند کولبران که به صورت مستقیم با مرز ارتباط دارند، تأثیر منفی گذاشته که به نارضایتی مردم مرزی منجر شده است.

وی با اشاره به طرح اخیر دولت در زمینه تبدیل کولبر به پیله‌ور ادامه‌داد: دولت تصمیم گرفت به مردم مناطق مرزی کارتی ارایه دهد که از طریق آن کولبران بتوانند تا سقف هفته‌ای ۵۰۰ هزار تومان واردات به کشور انجام دهند.

حسینی با انتقاد نسبت به این طرح اظهار‌کرد: روی این طرح کار کارشناسی صورت نگرفته بود. در این طرح تنها مسأله کولبر مطرح نیست و باید به گروه تاجران نیز توجه شود، چرا که باید برای تجار صرفه اقتصادی داشته باشد تا بار خود را تحویل کولبر دهد.

به گفته رییس اتاق سنندج اجرای این طرح برای تجار و کولبران صرفه اقتصادی نداشته و به همین دلیل با شکست مواجه شده است.

 حسینی تأکید‌کرد: باید با تجار، بازرگانان و ذی‌نفعان در این زمینه مشورت می‌شد اما دولت بدون هیچ مشورتی طرحی را اعمال کرد که نتیجه مطلوبی نداشته است.

وی معتقد است: اتاق به عنوان مشاور سه‌قوه بهترین انتخاب برای مشورت‌گیری در این زمینه بود چرا که مکان تجمع بازرگانان و تجار است.

رییس اتاق سنندج در این زمینه تصریح‌کرد: اگر نظر بخش‌خصوصی مهم بود باید تجار و نماینده کولبر‌ها مشورت می‌شد، در آن صورت چون تصمیم اتخاذشده طبق نظر خودشان بوده قطعاً همکاری بیش‌تری برای اجرای طرح می‌کردند.