تولیدکنندگان محصولات خود را دپو کرده بودند

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان اصفهان تولیدکنندگان محصولات خود را دپو کرده بودند نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان اصفهان گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی فروردین ماه از عرضه لوازم خانگی و تولیدات کارخانه‌های خود به بازار خودداری کردند تا قیمت کالا‌ها مشخص شود. حسین‌عبدلی در گفت‌وگو با ایمنا در مورد افزایش قیمت […]

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان اصفهان

تولیدکنندگان محصولات خود را دپو کرده بودند

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان اصفهان گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی فروردین ماه از عرضه لوازم خانگی و تولیدات کارخانه‌های خود به بازار خودداری کردند تا قیمت کالا‌ها مشخص شود.

حسین‌عبدلی در گفت‌وگو با ایمنا در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی و ارتباط آن با افزایش قیمت دلار یا عرضه کم دلار در بازار، اظهارکرد: زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم خانگی از شب عید به گوش می‌رسید که از سال ۹۷ با گرانی و افزایش قیمت لوازم خانگی روبه‌رو می‌شویم، علت آن هم صحبت‌های برخی از همکاران، دوستان، کارخانه‌داران و رییس اتحادیه کشوری بود که یا به بهانه یا هر مسأله‌ دیگری به مردم تفهیم کردند که گرانی در راه است.

وی افزود: موج افزایش قیمت لوازم خانگی صحبت من نبود و برخی افراد در صحبت‌‌ها یا سخنرانی‌هایی که در بعضی مجامع داشتند قبل از عید ۹۷ و شاید از بهمن ماه ۹۶ این موضوع را عنوان می‌کردند که مدت‌هاست قیمت لوازم خانگی افزایش آنچنانی نداشته و چون قیمت تولید بالا رفته است، در سال ۹۷ به افزایش قیمت کالای لوازم خانگی خواهیم رسید.

عبدلی ادامه‌داد: زمینه افزایش قیمت لوازم خانگی را همکارانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، فراهم و این موضوع را مطرح می‌کردند، در نتیجه چشم به راه این افزایش بودیم و تولیدکنندگان هم روی این صحبت‌‌ها و افزایش قیمت‌ کالا‌ها حساب می‌کردند و در نتیجه این انتظار می‌رفت که افزایش قیمت داشته باشیم که البته بالا رفتن قیمت دلار هم مزید بر علت شد.

حمایت اتحادیه‌ها از فروشندگان و مصرف‌کنندگان

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این‌که تا چه اندازه با گفته‌های آن افراد موافق بودید، تصریح‌کرد: اتحادیه‌ها توجه زیادی به تولیدکننده‌ها ندارند و با توجه به خط و مشی که دارند تمرکز آنها بیش‌تر روی مصرف‌کننده‌ها و فروشندگان لوازم خانگی است و کاری که می‌توانیم انجام دهیم حمایت از مصرف‌کننده است. طبق برنامه‌ریزی که در اتحادیه لوازم خانگی داشته‌ایم در جهت آسیب نرسیدن به مصرف‌کننده تلاش می‌کنیم اما روی کار تولیدکنندگان اشرافیت نداریم در نتیجه نمی‌توانیم حرف‌های دوستان را تصدیق یا رد کنیم.

وی در مورد میزان افزایش لوازم خانگی تولید داخل، خاطرنشان‌کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه افزایش قیمت لوازم خانگی قابل احساس است. البته در ابتدا در مجامع صحبت از افزایش ۲۰ درصدی بود. تولیدکنندگان هم تا آخر فروردین ماه سردرگم بودند که محصولات خود را وارد بازار کنند یا خیر و اکثراً هم محصولات خود را دپو کردند و گفته می‌شد تا قیمت‌ها مشخص نشود جنس نداریم.

عبدلی در پاسخ به این‌که آیا افزایش دلار به اجناس داخلی هم ارتباط دارد یا خیر، اظهارکرد: مواداولیه اکثر تولیدکنندگان به قیمت دلار ارتباط دارد. ولی در هر صورت قیمت تمام شده یک کالا برای تولیدکنندگان، حقوق کارگران آنها، حق بیمه، قیمت برق و… بر روی قیمت کالا تأثیرگذار است. تولیدکننده هم مشکلات زیادی دارد.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطرنشان‌کرد: تولید تا حدودی در حال انجام است البته کارخانه‌ها به‌طور کامل از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنند اما همان مقدار تولید شده را هم در فروردین‌ماه وارد بازار نکردند.

وی در مورد دلیل توقف عرضه کالای تولیدکنندگان به بازار در فروردین ماه، گفت: هنوز تکلیف قیمت کالا‌ها مشخص نشده بود. تمامی مواد اولیه تولید زنجیره‌وار به‌ هم متصل است و به همین دلیل قیمت دلار خواه ناخواه بر قیمت تولیدات داخلی نیز تأثیرگذار است و نمی‌توان گفت تولید کالای داخلی ربطی به قیمت دلار ندارد. همه این لوازم به ارز بستگی دارد.

عبدلی افزود: البته تولیدکنندگان هم تا حدودی توان نگهداری اجناس و عدم عرضه آن به بازار را دارند و در نهایت اگر مدت زمان طولانی اجناس خود را در انبار نگه دارند توان تولیدشان از دست می‌رود اما از ابتدای اردیبهشت ماه کم کم کالاهای خود را وارد بازار کردند اما نه با ۲۰ درصد افزایش قیمت که اواخر سال گذشته صحبت آن بود بلکه نسبت به سال گذشته اجناس ۱۰ درصد افزایش قیمت داشت.