کالاهای مانده در گمرک ترخیص شود تا بازارIT خالی از کالا نماند

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران کالاهای مانده در گمرک ترخیص شود تا بازارIT خالی از کالا نماند رییس اتحادیه فناوران رایانه با بیان این‌که نوسانات نرخ ارز تأثیر زیادی را بر بازار رایانه و IT داشته است، گفت: حجم بسیار بالایی از کالاهای خریداری شده این صنف در گمرک مانده است و ترخیص نمی‌شود و […]

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران

کالاهای مانده در گمرک ترخیص شود تا بازارIT خالی از کالا نماند

رییس اتحادیه فناوران رایانه با بیان این‌که نوسانات نرخ ارز تأثیر زیادی را بر بازار رایانه و IT داشته است، گفت: حجم بسیار بالایی از کالاهای خریداری شده این صنف در گمرک مانده است و ترخیص نمی‌شود و همین موضوع باعث شده تا بازار خالی از کالا بماند.

سیدمهدی‌میرمهدی‌کمجانی در گفت‌وگو با ‌پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: از زمانی که اعلام تک‌نرخی شد، کالاهایی که واردکنندگان به صورت اعتباری و سیستمی از طریق بانک مرکزی خرید می‌کردند، متوقف شد و از سوی دیگر حجم بسیار بالایی از کالا‌ها در گمرگ مانده و ترخیص نشده و تنها هزینه بسیار بالایی را به وارد‌کننده تحمیل می‌کند که باید هزینه دپو کالا را نیز بپردازد.

وی تصریح‌کرد‌: ۹۸ درصد کالاهای موجود در این صنف وارداتی هستند و از تایوان، چین، سنگاپور، مالزی وارد می‌شود؛ به همین دلیل صنف فناوران رایانه بیش‌تر از صنوف دیگر از افزایش نرخ ارز تأثیر می‌گیرند.

میرمهدی‌کمجانی تأکید‌کرد: اگر دولت فکری را برای ترخیص کالاهای خریداری شده در گمرگ نکند، به یقین اعضای این صنف با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو خواهند شد که در مرحله نخست خالی شدن بازار از کالاهای IT خواهد بود.

وی در خصوص اختصاص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به تولیدکنندگان این صنف گفت: تعداد بسیار کمی از اعضا توانسته‌اند ارز را با نرخ ۴۲۰۰ تهیه کنند و بیش‌تر واردکنندگان در نوبت تأمین ارز هستند که تاکنون موفق به دریافت آن نشده‌اند.