رشد صادرات در بهار امسال ناشی از تعدیل نرخ ارز است

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران رشد صادرات در بهار امسال ناشی از تعدیل نرخ ارز است رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی ایران گفت: آمار بالای صادرات در دو ماهه نخست بهار، ارتباطی مستقیم با تعدیل نرخ ارز دارد زیرا انگیزه صادرکنندگان را برای فروش محصول و حضور در بازارهای […]

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران

رشد صادرات در بهار امسال ناشی از تعدیل نرخ ارز است

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی ایران گفت: آمار بالای صادرات در دو ماهه نخست بهار، ارتباطی مستقیم با تعدیل نرخ ارز دارد زیرا انگیزه صادرکنندگان را برای فروش محصول و حضور در بازارهای منطقه بیش‌تر کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ‌عدنان‌موسی‌پور‌ اضافه‌کرد: این افزایش صادرات یا انگیزه برای افزایش صادرات به حدی بود که صادرکننده‌ها حتی در تعطیلات نوروزی که به‌طور معمول مانعی برای صادرات است، ‌دست از کار نکشیدند و توانستند محصولات خود را صادر کنند.

وی ادعای ‌فرودعسگری،‌ رییس کل گمرک مبنی بر این‌که صادرات کالا با توجه به تصمیمات جدید دولت و راه‌اندازی سامانه نیما ۲۵ درصد افزایش داشته است را رد کرد و گفت: این نوعی آدرس غلط دادن است؛ خیلی از صادرکننده‌ها و فعالان اقتصادی رغبت چندانی به سامانه نیما ندارند و یا اصلاً شناخت کافی به آن ندارند.

موسی‌پور با بیان این‌که بیش‌تر بخشنامه‌های صادرشده در این مدت، به جای حمایت از صادرات، مانعی در مسیر توسعه صادرات بوده‌اند، افزود: تنها و مهم‌ترین عامل در افزایش صادرات، افزایش نرخ ارز بوده که بسیاری از هزینه‌ها را برای صادرکننده‌ها پوشش داده است.

وی درباره پایین آمدن ارزش واردات در دو ماه اخیر نیز گفت: مسأله واردات ارتباط مستقیمی با خروج آمریکا از برجام دارد؛ اگرچه بالا بودن نرخ ارز هم در این مسأله بی‌تأثیر نبوده است.