دارو از دایره گیرندگان ارز یارانه‌ای کنار رفت

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران دارو از دایره گیرندگان ارز یارانه‌ای کنار رفت عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در گذشته کالایی وارد شده یا اعتبار اسنادی و ال‌سی مدت دار گشایش یافته اما ۸۰ درصد از آن سررسید نشده است، گفت: کالا با نرخ سابق ارز وارد کشور شده، قیمت‌گذاری […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

دارو از دایره گیرندگان ارز یارانه‌ای کنار رفت

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در گذشته کالایی وارد شده یا اعتبار اسنادی و ال‌سی مدت دار گشایش یافته اما ۸۰ درصد از آن سررسید نشده است، گفت: کالا با نرخ سابق ارز وارد کشور شده، قیمت‌گذاری شده و به فروش رفته اما واردکننده هنوز پول آن را دریافت نکرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران‌، ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو تصریح‌کرد: براساس تصمیم جدید مسؤولان قرار است واردات دارو با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و یوروی ۵هزار و ۲۰۰ تومان انجام شود. مشکل کنونی واردکنندگان دارو اما گذشته از مسأله نرخ ارز، اصلاح قیمت‌هاست.

وی افزود: در گذشته دارو با یوروی حداکثر ۴هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی که نرخ مبادله‌ای آن بود وارد می‌شد. قیمت دارو هم براساس همین نرخ تعیین شد و البته هنوز در همان سطح باقی مانده است. در جلسه مشترک واردکنندگان با بانک مرکزی قرار شد دلار را با ۴۰۰ تومان یارانه به واردات دارو به عنوان یک کالای اساسی اختصاص بدهند اما به دلیل پیچیده بودن مکانیزم پرداخت و کافی نبودن بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی برای این منظور، شرایط به گونه‌ای دیگر پیش رفت.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه‌داد: شرط بانک مرکزی برای پرداخت یارانه به واردات دارو این بود که قیمت‌ها برای یک سال به روال سابق باقی بماند اما پیش از تغییر نرخ ارز، واردکنندگان دارو به قیمت‌ها و عدم افزایش آن در سال ۹۶ معترض بودند در نتیجه با چنین شرطی موافقت نشد.

ریاحی گفت: در نهایت تصمیم بر این شد که دارو را از دایره کالاهای اساسی که با دریافت یارانه وارد می‌شد خارج کنند و از سوی دیگر وزارت بهداشت قول داد که قیمت داروهای وارداتی را براساس نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای دلار اصلاح کرده و دوباره قیمت‌گذاری را انجام دهند. اکنون واردکنندگان دارو در انتظار عملی شدن این تصمیم وزارت بهداشت‌ هستند.

به گفته وی قیمت فروش و خرید دارو مشخص است و مسؤولان در جریان‌ هستند که واردکنندگان دارو را با چه قیمتی از طرف خارجی می‌خرند و با چه قیمتی در داخل کشور به فروش می‌رسانند. با توجه به این اصلاح قیمت دارو برای دولت مسأله نیست و قرار است به زودی قیمت‌ها را اصلاح کنند.

ریاحی با بیان این‌که واردکنندگان دارو در مورد دیگر هم بلاتکلیف‌ هستند، افزود: بزرگ‌‌ترین مشکل امروز کسانی که از ارز متقاضی استفاده می‌کنند، واردات گذشته است. در گذشته کالایی وارد شده یا اعتبار اسنادی و ال‌سی مدت‌دار گشایش یافته اما ۸۰ درصد از آن سررسید نشده است. کالا با نرخ سابق ارز وارد کشور شده، قیمت‌گذاری شده و به فروش رفته اما واردکننده هنوز پول آن را دریافت نکرده است.

‌رییس اتحادیه واردکنندگان دارو یادآورشد: این مسأله علی‌رغم مراجعات مکرر و حتی جلسه با معاون اول رییس‌جمهور همچنان پابرجاست و به بلاتکلیفی واردکنندگان دامن زده است. در جلسات به ما گفتند که فکری برای این مشکل می‌کنند اما در عمل و از اطلاعیه‌هایی که صادر می‌شود، این‌طور به نظر می‌رسد که هیچ تدبیری در این باره اندیشیده نشده است.