مداخله دستوری در بازار در دوره تحریم کار را سخت می‌کند‌

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مداخله دستوری در بازار در دوره تحریم کار را سخت می‌کند‌ مناقصه‌مزایده‌ـ عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و به دنبال آن خروج شرکت‌های اروپایی از ایران اتفاق خوبی نیست، گفت: البته این اولین بار نیست که رییس‌جمهور آمریکا برخلاف اجماع جهانی […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

مداخله دستوری در بازار در دوره تحریم کار را سخت می‌کند‌

مناقصه‌مزایدهـ عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و به دنبال آن خروج شرکت‌های اروپایی از ایران اتفاق خوبی نیست، گفت: البته این اولین بار نیست که رییس‌جمهور آمریکا برخلاف اجماع جهانی عمل کرده و از معاهدات بین‌المللی خارج می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده بهادر احرامیان تصریح‌کرد: رویکرد متفاوت دونالد ترامپ در این باره باعث شده شرکت‌های تجاری اروپایی که با توجه به محافظه کاریشان بیش از گذشته به بقای خود فکر کنند، تصمیم به خروج از ایران بگیرند و همکاری اقتصادی با شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران را قطع کنند.

وی افزود: تا ۸ آگوست و برقراری دوباره تحریم‌ها نزدیک به دو ماه وقت داریم. تحریم‌های آینده می‌تواند عرصه بیمه، بانک و بازار بسیاری از محصولات از جمله فولاد را درگیر کند. نگرانی از شناسایی کانال‌های فروش نفت و ممانعت از آن هم این روز‌‌ها مسأله است. در شرایط کنونی به دلیل وضعیت ویژه‌ای که پیش روی ایران قرار گرفته به جای تمرکز بر توسعه کار بنگاه‌های اقتصادی باید بیش‌تر به ساماندهی پرداخت تا کمی از ابهام فضای موجود کم شود.

احرامیان ادامه‌داد: در این بین یک جنبه مثبت عدم همراهی ظاهری اروپایی‌‌ها با سیاست‌های آمریکاست که می‌تواند روزنه‌ای برای کاهش فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران باشد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: دولت ایران تلاش می‌کند با توسعه همکاری اقتصادی با کشورهایی مثل چین، روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا از منافع اقتصادی این ارتباط بهره‌مند شده و فشار تحریم‌ها را کم کند. در اتحادیه اروپا اکنون نگاه مثبتی از نظر سیاسی نسبت به ایران وجود دارد اما واقعیت این است که شرکت‌ها چقدر حاضر‌ند با ایران تجارت کنند و ماشین‌آلات و تکنولوژی به ما بفروشند؟

احرامیان یادآورشد: در شرایط تحریم‌ها معمولاً بخشی از بدنه تصمیم‌گیر اقتصادی در ایران تلاش می‌کند با مداخله در بازار و اعمال کنترل‌های بیش‌تر اقتصاد را جمع‌وجور کند اما به نظر من حتی در شرایط تحریم هر چقدر به اقتصاد بازار و آزاد توجه کرده با آن فرمان پیش برویم و از مداخله دستوری در بازار جلوگیری کنیم، به نتایج بهتری خواهیم رسید.