راه‌اندازی بازار ثانویه نرخ ارز را کاهش می‌دهد

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران راه‌اندازی بازار ثانویه نرخ ارز را کاهش می‌دهد عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تأکید براین‌که راه‌اندازی بازار ثانویه و عرضه ارز در این بازار موجب کاهش نرخ ارز می‌شود، گفت: ارایه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید متوقف شود و دهک‌های درآمدی پایین نیز با روش‌های دیگری مور حمایت […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

راه‌اندازی بازار ثانویه نرخ ارز را کاهش می‌دهد

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تأکید براین‌که راه‌اندازی بازار ثانویه و عرضه ارز در این بازار موجب کاهش نرخ ارز می‌شود، گفت: ارایه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید متوقف شود و دهک‌های درآمدی پایین نیز با روش‌های دیگری مور حمایت قرار گیرند.

مهدی‌پورقاضی درگفت‌وگو با پانا تصریح‌کرد: وضع فعلی موجب شده است تا کسانی که نیاز واقعی دارند ارز را با نرخ‌های غیرواقعی خریداری کنند به‌طور مثال برخی واحدهای صنعتی برای ادامه تولید خود به لوازم یدکی یا مواد اولیه نیاز دارند و نتوانسته‌اند برای خرید آن از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند به همین دلیل نیازهای خود را از بازار غیررسمی ارز خریداری کرده‌اند.

وی ادامه‌داد: هدایت این دسته از تقاضا‌ها به بازار ثانویه و استفاده از ارز صادراتی موجب می‌شود تا بازار ارز به آرامش برسد و نرخ‌های غیررسمی ارز شکسته شود. البته شرط آن این است که واحدهای پتروشیمی یا فولادی ارز را با نرخ ۸هزارو۵۰۰ تومان به این بازار ارایه دهند.

پورقاضی اظهار‌کرد: نرخ ارز می‌تواند افت داشته باشد در صورتی که ارز با نرخ‌های معقول در بازار ثانویه عرضه شود و بازار ثانویه به محلی برای تأمین ارز واردات رسمی و قانونی شود و در کنار آن دولت باید عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی را متوقف کند و منابع ارزی را در بازار ثانویه عرضه کند تا بیش‌تر مصرف‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی را نیز به بازار ثانویه هدایت کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح‌کرد: تأمین‌نشدن ارز برای تولید به معنای قفل‌شدن اقتصاد است و تأمین ارز باید وضع مطلوب‌تری داشته باشد.

وی تأکید‌کرد: باید از روش‌های دیپلماسی سیاسی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور استفاده کرد و تصمیم‌هایی متناسب با وضع اقتصادی کشور اتخاذ شود.