تغییر جریان مناقصات به سمت و سوی دولتی‌ها

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح‌ کرد تغییر جریان مناقصات به سمت و سوی دولتی‌ها مناقصه‌مزایده‌ـ عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: در شرایط کنونی توسعه اتوماسیون و قطع دست افراد از دخالت در پیشبرد پروژه‌های بزرگ باید در نظر گرفته شود. مطالبه جدی بخش خصوصی از دولت راه‌اندازی سایت شفافیت است که در آن […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح‌ کرد

تغییر جریان مناقصات به سمت و سوی دولتی‌ها

مناقصه‌مزایدهـ عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: در شرایط کنونی توسعه اتوماسیون و قطع دست افراد از دخالت در پیشبرد پروژه‌های بزرگ باید در نظر گرفته شود. مطالبه جدی بخش خصوصی از دولت راه‌اندازی سایت شفافیت است که در آن مقررات و قوانین به‌ طور روشن در دسترس قرار بگیرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده محمد امیرزاده تصریح‌کرد: شرایط امروز محصول سرعت بالای تحولات اقتصادی نیست بلکه باید اسم بحران را روی آن گذاشت و متناسب با این اسم رفتار کرد. یک علت مهم در بروز بحران اقتصادی کنونی به بازی نگرفتن بخش خصوصی است.

وی افزود: سرمایه‌های اقتصادی به دست افرادی در سال‌های گذشته رسید که مولد نبودند. این سرمایه به جای تقویت اقتصاد تبدیل به سیل نقدینگی شده است و تمام بخش‌های اقتصادی از جمله بخش خصوصی و دولت آسیب زده است.

امیرزاده از سوی دیگر عملکرد سازمان‌های دولتی نسبت به بخش خصوصی را مبهم دانست و گفت: می‌توان گفت هیچ شفافیتی بین این دو بخش وجود ندارد. حتی زمانی که مناقصاتی برای مشارکت بخش خصوصی شکل می‌گیرد، طرف دولتی قادر است جریان مناقصه را به سمت و سوی مورد نظر خود هدایت کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران ادامه‌ داد: در شرایط کنونی توسعه اتوماسیون و قطع دست افراد از دخالت در پیشبرد پروژه‌های بزرگ باید در نظر گرفته شود. مطالبه جدی بخش خصوصی از دولت راه‌اندازی سایت شفافیت است که در آن مقررات‌ و قوانین به‌طور روشن در دسترس قرار بگیرد. تا زمانی که دولت نتواند تهدید اعمال سلیقه فردی در اجرای طرح‌ها را از بین ببرد، امیدی به توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی وجود نخواهد داشت.

این فعال اقتصادی تأکیدکرد: مدت‌هاست که وقت روی خوش نشان دادن به بخش خصوصی فرا رسیده است اما نگرش غلطی که از ۴دهه گذشته بر اقتصاد سلطه یافته، همه چیز را به نفع دولت مصادره کرده است و امروز اثری از کارخانه‌های مولد گذشته دیده نمی‌شود. اکنون خبری از ارج و آزمایش نیست. مؤسسات تولیدی داخلی به تعطیلی کشانده شدند در حالی‌که اگر به حیاتشان ادامه می‌دادند و بازارهای منطقه حفظ می‌شد، در شاخص‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی از جمله درآمدهای مالیاتی، اشتغال و کاهش استرس‌های جامعه به امتیازات قابل توجهی می‌رسیدیم.

امیرزاده یادآور شد: دولت‌های مختلف در ۴دهه گذشته از همکاری بیش‌تر بخش خصوصی حرف زدند و این بخش تلاش کرده نگاه مثبتی به دولت‌‌ها داشته باشد. در دوره دولت‌های یازدهم‌ و دوازدهم رییس‌جمهور از کارخانه‌های سودده در بورس می‌گوید که حرکت خوب و مبارکی است. از سوی دیگر رییس‌جمهور به اختصاص منابع ارزی به صنایع داخلی معتقد است که می‌توان این را هم مایه رونق و رشد تولید داخلی در نظر گرفت اما باید دید در مرحله اجرا به کجا رسیده‌ایم.