فروش ۷۰ تن سکه، نقدینگی مردم را بلوکه کرد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان‌ و صادرکنندگان طلا و جواهر کشور‌ فروش ۷۰ تن سکه، نقدینگی مردم را بلوکه کرد رییس اتحادیه تولیدکنندگان‌ و صادرکنندگان طلا و جواهر کشور با اشاره به سیاست ذخیره‌سازی بانک مرکزی گفت: کجای دنیا حجم عظیمی از سکه در اختیار مردم قرار می‌دهند؟ فروش سکه به مردم بلوکه کردن پول مردم است. […]

رییس اتحادیه تولیدکنندگان‌ و صادرکنندگان طلا و جواهر کشور‌

فروش ۷۰ تن سکه، نقدینگی مردم را بلوکه کرد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان‌ و صادرکنندگان طلا و جواهر کشور با اشاره به سیاست ذخیره‌سازی بانک مرکزی گفت: کجای دنیا حجم عظیمی از سکه در اختیار مردم قرار می‌دهند؟ فروش سکه به مردم بلوکه کردن پول مردم است.

به گزارش ایمنا، حجت‌ا… شفاهی با بیان این‌که سیاست بانک مرکزی ذخیر‌ه‌سازی است و نه برون‌سپاری، اظهار‌کرد: در ماه‌های اخیر بانک مرکزی به بهانه تنظیم بازار ۷۰ تُن سکه را به مردم فروخت و پول و نقدینگی را که مردم با آن طلای ساخته شده می‌خریدند، بلوکه کردند.

وی در انتقاد به فروش سکه توسط بانک مرکزی افزود: ۷۰ تن سکه چیزی معادل ۸ میلیون سکه است و اگر این ۷۰ تن سکه عیار ۹۰۰ را به طلای ۱۸ عیار تبدیل کنیم اگر ۴۲ تن از این سکه‌ها را افراد خاص خریده باشند ۴۲ تن دیگر را مردم خریداری کرده‌اند که رقم بالایی است.

شفاهی با ابراز تأسف از تغییر ذائقه مردم از خرید طلا به خرید سکه گفت: کجای دنیا اینقدر سکه در اختیار مردم می‌گذارند؟ سکه برای یادبود است و هر سال تعدادی برای یادبود ضرب می‌شود سکه پول رایج مملکت نیست و این تعداد سکه در اختیار مردم گذاشتن واقعاً عجیب به نظر می‌رسد.

وی با تأکید بر این‌که خرید طلای ساخته شده به صرفه‌تر از سکه است، اظهار‌کرد: اگر مردم با همین اجرت و ارزش افزوده طلای ساخته شده بخرند قطعاً به نفع آنهاست چرا که هم از آن استفاده می‌کنند و هم پس از سال‌ها اصل پول آنها به‌طور قطع حفظ می‌شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان‌ و صادرکنندگان طلا و جواهر کشور‌ با بیان این‌که این یک واقعیت است که برخی مسؤولان در داخل کشور سیاست‌های غلطی در مورد طلا و جواهر داشته‌اند و این صنعت را مانند زاینده‌رود به مرده‌ای تبدیل کرده‌اند، افزود:

 صنعت طلای ایران هم همچون دیگر صنایع به مرگ رسیده است.

وی با بیان این‌که تا مسؤولان به این صنعت به عنوان صنعتی ارزآور نگاه نکنند اوضاع همین‌گونه است، گفت: اگرچه پتانسیل بسیار خوبی در این موضوع در ایران وجود دارد اما تولیدکنندگان به دلیل وجود بوروکراسی و وضع مالیات و بیمه رغبتی به شرکت در نمایشگاه‌های داخلی ندارند.

این فعال اقتصادی با ابراز تأسف از وجود نداشتن امنیت برای تولیدکنندگان گفت: مأموران مالیاتی همه جا دنبال تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا هستند و این امر وجود امنیت را از این صنف گرفته است.