سامانه نیما نتوانسته انتظارات ارزی بخش اقتصادی را فراهم کند

عضو اتاق بازرگانی تهران سامانه نیما نتوانسته انتظارات ارزی بخش اقتصادی را فراهم کند یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: سامانه نیما نتوانسته انتظارات ارزی بخش اقتصادی را فراهم کند و زمینه ا‌ستفاده بسیاری از محتکران را فراهم کرده است. جمشید عدالتیان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز؛ […]

عضو اتاق بازرگانی تهران

سامانه نیما نتوانسته انتظارات ارزی بخش اقتصادی را فراهم کند

یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: سامانه نیما نتوانسته انتظارات ارزی بخش اقتصادی را فراهم کند و زمینه ا‌ستفاده بسیاری از محتکران را فراهم کرده است.

جمشید عدالتیان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز؛ در خصوص سامانه‌ نیما اظهارکرد: اولین سؤالی که در ذهن مردم شکل گرفته، این است که ارز کشور قبل از راه‌اندازی سامانه نیما به کجا می‌رفت و حالا که بعد از سال‌ها به این فکر افتاده‌ایم که بازار ارز را مدیریت کنیم باید ببینیم آیا روندی که در پیش گرفته‌ایم مثمرثمر بوده است یا خیر؟

وی افزود: من به عنوان یک تولیدکننده از دو ماه پیش در سامانه‌ نیما ثبت نام کرده‌ام اما هنوز ارز مورد نظر، به من تخصیص نیافته است و اگر بخواهم از بازار سیاه ارز بگیرم هم نمی‌توانم؛ چون در آخر گمرک اجازه‌ ترخیص نمی‌دهد، بنابراین مجبورم که تولید کارخانه را متوقف کنم و متحمل زیان شوم.

این اقتصاددان اظهارکرد: سوء‌استفاده‌ها و انحرافات زیادی در این سامانه اتفاق می‌افتد که راه درست آن را به بیراهه کشانده و موجب نارضایتی بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد و محصولات شده است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره بر عدم شفافیت در نظام اقتصادی و بازار ارز خطاب به مسؤولین اعلام‌کرد: من به عنوان یک اقتصاددان نمی‌خواهم مردم را ناامید کنم ولی اعتقاد دارم که اگر مسؤولین مربوطه با اخلالگران بازار ارز، برخورد سریع و مناسب نداشته باشند و این شرایط را کنترل نکنند، شاهد افزایش شدید قیمت دلار و نا ‌بسامانی بیش‌تر شرایط اقتصادی خواهیم بود.

وی افزود: مسؤولین می‌توانند به راحتی بسیاری از مشکلاتی که خودشان با تصمیمات و سیاست‌های اشتباهشان رقم زده‌اند، رفع کنند و من به عنوان عضو کوچکی از نظام اقتصادی آماده‌‌ هر کمکی برای بهتر شدن اوضاع هستم و قطعاً با همکاری دولت و مردم و نظارت بیش‌تر افراد خبره می‌شود بر مشکلات فائق آمد.

این عضو اتاق بازرگانی با تأکید بر این‌که مسؤولین درباره‌ سیاست‌های ارزی آدرس غلط می‌دهند، ادامه‌داد: ما نمی‌توانیم مردم را از سفرهای خارجی منع کنیم و بهتر است مسؤولین به جای پیگیری مسایل و سوء‌استفاده‌های جزیی، بر اخلالگرانی که میلیاردی شرایط اقتصادی کشور را بدتر کرده‌اند، تمرکز کنند و فکری به حال فسادهای بزرگ‌تر کنند و از سوء‌استفاده‌های بعدی جلوگیری کنند.