بهبود نظام تأمین و توزیع کالا با ورود شرکت‌های تعاونی

مشاور اتاق اصناف ایران مطرح‌کرد بهبود نظام تأمین و توزیع کالا با ورود شرکت‌های تعاونی مشاور اقتصادی ‌و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران گفت: تشکیل شرکت‌های تعاونی در کشور به بهبود جریان حلقه تأمین تا توزیع کالا کمک می‌کند. محمدباقر مجتبایی در گفت‌و‌گو با ‌پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران ا‌ظهارکرد: تعاونی‌‌ها در دوران جنگ تحمیلی‌، کارایی […]

مشاور اتاق اصناف ایران مطرح‌کرد

بهبود نظام تأمین و توزیع کالا با ورود شرکت‌های تعاونی

مشاور اقتصادی ‌و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران گفت: تشکیل شرکت‌های تعاونی در کشور به بهبود جریان حلقه تأمین تا توزیع کالا کمک می‌کند.

محمدباقر مجتبایی در گفت‌و‌گو با ‌پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران ا‌ظهارکرد: تعاونی‌‌ها در دوران جنگ تحمیلی‌، کارایی خوبی داشتند و در عرصه تأمین ‌و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم بسیار تأثیرگذار بودند.

وی ادامه‌داد: در ایام مورد اشاره، دولت ارز را به تعاونی‌‌ها می‌داد و تعاونی‌‌ها نیز با درصد سود بسیار ناچیز کالاهای مورد نیاز را وارد و توزیع می‌کردند.

مجتبایی اظهار‌کرد: مشارکت اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی در تأمین‌ و توزیع کالا الگوی بسیار خوبی بود که سبب شد شرکت‌های تعاونی مسکن نیز توسط بسیاری از دستگاه‌های دولتی از جمله فرهنگیان که اعضای فراوانی داشتند، شکل بگیرد.

مشاور اقتصادی‌ و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران گفت: در حوزه فعالیت‌های اقتصادی اصناف در بخش تولید و توزیع، اکنون در ۱۳۶ اتحادیه صنفی بیش از ۵۰ شرکت تعاونی در استان‌های مختلف کشور در حال فعالیت هستند که اعضای آنها را اصناف تشکیل می‌دهد و صرفاً در زمینه تأمین کالا برای صنوف تولیدی کار می‌کنند.

وی افزود: پیش از این عموم اتحادیه‌های صنفی، شرکت‌های تعاونی در سطح ملی داشتند؛ به عنوان مثال اتحادیه کشباف حدود ۲۶ تعاونی در سراسر کشور دارد که قادر هستند نیاز کشباف کل کشور را تأمین کنند.

مجتبایی اظهار‌کرد: در حال حاضر بهترین گزینه برای بهبود وضعیت نظام تولید تا توزیع، ورود شرکت‌های تعاونی در این عرصه است. با تحقق این موضوع دیگر رانت و یا انحصار در این حوزه را نخواهیم داشت.

وی با بیان این‌که اصناف تجربه خوبی با مردم در توزیع کالا دارند، بر لزوم اولویت‌بندی کالاهای وارداتی مورد نیاز مردم تأکید کرد و گفت: با اولویت‌بندی کالا‌ها تخصیص منابع نیز بهتر شکل می‌گیرد.

مجتبایی پیشنهاد کرد: چند گروه همگن دارای یک تعاونی باشند و بهتر است در چارچوب قانونی شرکت‌های فرایند شرکت‌های تعاونی که در سایت وزارت تعاون مشخص شده است، درخواست‌های خود را به این وزارتخانه اعلام کنند تا به ثبت برسد که قطعاً مورد استقبال قرار خواهد گرفت. این مسأله شامل همه استان‌ها می‌شود.