توقف طرح‌های توسعه‌ای در پی ایجاد مشکلات دولت برای صنعتگران

رییس کمیسیون کشاورزی، آب ‌و صنایع غذایی اتاق تهران مطرح‌ کرد توقف طرح‌های توسعه‌ای در پی ایجاد مشکلات دولت برای صنعتگران مناقصه‌مزایده‌ـ رییس کمیسیون کشاورزی، آب ‌و صنایع غذایی اتاق تهران گفت: در چند ماه اخیر سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت؛ چه آنها که در قالب بسته‌ها ارایه ‌شده و چه صدور بخشنامه‌ها، به ‌اندازه‌ای متزلزل […]

رییس کمیسیون کشاورزی، آب ‌و صنایع غذایی اتاق تهران مطرح‌ کرد

توقف طرح‌های توسعه‌ای در پی ایجاد مشکلات دولت برای صنعتگران

مناقصه‌مزایدهـ رییس کمیسیون کشاورزی، آب ‌و صنایع غذایی اتاق تهران گفت: در چند ماه اخیر سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت؛ چه آنها که در قالب بسته‌ها ارایه ‌شده و چه صدور بخشنامه‌ها، به ‌اندازه‌ای متزلزل و غیرکارشناسی شده بوده که می‌توان گفت بخش خصوصی را ناامید کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده کاوه زرگران تصریح‌کرد: در شرایط کنونی تنها بسته سیاستی که می‌تواند به نفع بخش خصوصی و صنعت کشور عمل کند، بسته‌ای شامل تصمیم‌های مبتنی بر عقلانیت است. در واقع دولت باید با محور قراردادن عقلانیت تصمیم‌های گذشته را پایش کند چراکه سیاست‌های به اجرا درآمده در ۳تا ۴ ماه گذشته، صنعت کشور را دچار زیان کرده است.

وی افزود: تصمیم‌های دولت در ارتباط با تولید، صنعت و اقتصاد در زمانی که وضعیت کشور وخیم توصیف نمی‌شد، آن را به شرایط سخت‌تر از زمان جنگ تحمیلی تبدیل کرده است. کشوری که تحریم می‌شود باید دسترسی‌هایش را افزایش دهد، بر طرح‌های توسعه‌ای تمرکز کند و توان خودکفایی و خوداتکایی را بالا ببرد. این در حالی است که سیاست‌های اقتصادی در کشور ما جلوی توسعه صنعت را گرفته است.

زرگران با بیان این‌که تصمیمات اخیر دولت در مورد ارز در کشور از دو منظور عجولانه بود، گفت: این تصمیم یا زیان‌های هنگفتی به کشور وارد می‌کند یا پس از اثرگذاری کوتاه‌مدت در بازار دستخوش تغییر خواهد شد. در بسته ارزی، دولت صادرکننده را مکلف و مقید به فروش ارز در چارچوب‌های موردنظر دولت کرده که این مسأله باعث می‌شود فعال اقتصادی قید صادرات را بزند.

وی ادامه‌داد: تصمیم شتاب‌زده دیگر اخذ مابه‌التفاوت ارز فروخته‌شده از سوی دولت به واردکننده است. این دو تصمیم باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌ها قید کار را بزنند چراکه فعالیت آنها توجیه اقتصادی ندارد. با ادامه چنین تصمیماتی پس از یک بازه زمانی چندساله شاهد کاهش رشد اقتصادی خواهیم بود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب‌ و صنایع غذایی اتاق تهران یادآورشد: دولت از تنفس ۶‌ماهه در دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از تولید می‌گوید درحالی‌که تصمیمات دولت معضلات بزرگ‌تری برای تولید ایجاد کرده که به تعویق انداختن دریافت مالیات اثر چندانی در آن ندارد.

زرگران افزود: مثال بسیار بارز دراین‌باره تک‌نرخی کردن ارز در زمان و با در نظر گرفتن پایه ارزی نامناسب است. این تصمیم در حالی اجرا شد که در ۴ سال گذشته بخش خصوصی به‌طور مداوم تک‌نرخی کردن ارز را مطالبه کرده و رییس بانک مرکزی هر سال وعده عملی شدن آن را می‌داد.

وی با بیان این‌که دولت طی ۴ سال به خواسته‌های بخش خصوصی توجهی نکرد و ارز زمانی تک‌نرخی شد که حتی دولت نتوانست بر آن ایستادگی کند و مجبور به تغییر آن شد، گفت: تصمیم‌های فعلی تا زمانی که مبتنی بر عقلانیت نباشد پیامدی جز این نخواهد داشت. مشکلاتی که دولت برای صنعتگران ایجاد کرده به‌ اندازه‌ای سنگین و بزرگ است که اگر به‌ سرعت آخرین بخشنامه‌ها را اصلاح نکنند، شاهد توقف طرح‌های توسعه‌ای خواهیم بود.