نیمی از درآمد کامیون‌داران به جیب واسطه‌ها می‌رود

رییس اتحادیه حمل‌ونقل برون شهری‌ نیمی از درآمد کامیون‌داران به جیب واسطه‌ها می‌رود رییس اتحادیه حمل‌ونقل برون‌شهری با گلایه از حضور واسطه‌ها و دلالان در حوزه حمل‌و‌نقل گفت: نیمی از درآمد کامیون‌داران به جیب واسطه‌ها می‌رود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران‌‌ حسین احمدی‌زاده در جلسه احصای مشکلات حمل‌ونقل که با حضور روسای اتحادیه‌های […]

رییس اتحادیه حمل‌ونقل برون شهری‌

نیمی از درآمد کامیون‌داران به جیب واسطه‌ها می‌رود

رییس اتحادیه حمل‌ونقل برون‌شهری با گلایه از حضور واسطه‌ها و دلالان در حوزه حمل‌و‌نقل گفت: نیمی از درآمد کامیون‌داران به جیب واسطه‌ها می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران‌‌ حسین احمدی‌زاده در جلسه احصای مشکلات حمل‌ونقل که با حضور روسای اتحادیه‌های مرتبط برگزار شد، اظهار‌کرد: دلال‌‌ها و و‌اسطه‌ها که حتی یک ریال نیز در این بخش سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، با رایزنی، بخشی از درآمد رانندگان را نصیب خود می‌کنند در صورتی که اگر رانندگان کرایه‌های واقعی خود را دریافت کنند، نیازی به کمک برای پرداخت بخشی از هزینه‌های بیمه تأمین اجتماعی ندارند‌.

وی تصریح‌کرد: افزایش قیمت لوازم یدکی، لاستیک، بیمه تأمین اجتماعی و حق بیمه رانندگان در سال‌های اخیر و پایین بودن نرخ کرایه از جمله مشکلات اصلی رانندگان است.

احمدی‌زاده افزود: با توجه به شرایط روز‌ و مشکلات اقتصادی موجود تنها با شعار نمی‌توان کار انجام داد و نیاز است تا حرکتی ملموس در حل مشکلات صنف رانندگان صورت بگیرد‌.

رییس اتحادیه حمل‌و‌نقل برون‌شهری تصریح‌کرد: دلالان و واسطه‌ها رقابت ناسالمی را در حوزه حمل‌و‌نقل ایجاد کرده‌اند و از رانندگان‌ و صاحبان کالا پورسانت دریافت می‌کنند تا بار را برایشان جابه‌جا کنند؛ به همین علت‌ تاکنون بیش از ۷۰ شرکت در حوزه حمل‌و‌نقل تعطیل و جریمه‌های سنگین شده‌اند‌.

وی با اشاره به اهمیت تأمین و همچنین قیمت لاستیک و قطعات مورد نیاز در حوزه حمل‌و‌نقل گفت: برای تأمین لاستیک ماشین‌های سنگین که تولید داخلی نداریم، باید واردات صورت بگیرد تا نیاز این بخش به‌طور کامل تأمین شود‌.

احمدی‌زاده افزود: پایانه نسیم شهر از مهم‌ترین پایانه‌های حمل‌و‌نقل کشور است که روزانه ‌بیش از ۷ تا ۸ هزار کامیون برای بار‌گیری تردد دارند و لذا باید مشکلات این پایانه حل شود.

دلالان و واسطه‌ها عامل اصلی ایجاد مشکل در حوزه حمل‌ونقل

حسین زندی، رییس اتحادیه حمل‌ونقل درون شهری از ایجاد مشکلات عدیده توسط دلالان‌ و واسطه‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل برون‌شهری خبر داد و گفت: مشکل اساسی حوزه حمل‌و‌نقل درون‌شهری شامل تن کیلومتر، واسطه‌ها و نداشتن سالن اعلام بار است و اختلاف‌‌ها و تنش‌های ایجاد شده در این حوزه در هفته‌های گذشته به همین علت بوده است‌.

وی تصریح‌کرد: پایانه نسیم شهر استان تهران که قلب کشور و پایتخت است، هنوز سالن اعلام بار ندارد تا رانندگان به راحتی بتوانند باربری داشته باشند و به همین علت دلالی ‌و دلال‌بازی به اوج خودش رسیده است، در صورتی‌ که کرایه ناچیزی دست رانندگان را می‌گیرد‌.

زندی تأکید‌کرد: به دلیل نداشتن سالن اعلام بار در اغلب استان‌ها، با مشکل دلالی ‌و واسطه بازی در حوزه حمل‌ونقل روبه‌رو هستیم. رییس اتحادیه حمل‌ونقل درون شهری اظهار‌کرد: مشکل بعدی اعضای صنف تن کیلومتر است که نیاز به‌کار کارشناسی شده دارد و این مسأله باید با هماهنگی سازمان پایانه بار انجام شود‌. بار‌ها این مشکلات را به مسؤولان امر گزارش کرده‌ایم و خواسته‌ها را گفته‌ایم ‌اما اقدامی صورت نگرفته است.

زندی افزود: در بحث تأمین لاستیک با مشکلات بسیار عدیده‌ای روبه‌رو بودیم که با مکاتباتی و مذاکراتی که انجام گرفت مشکل لاستیک با دادن حواله موجب شد تا کمی از تنش‌های موجود در بازار کم شود‌. اگر واردات لاستیک به حوزه حمل‌ونقل سپرده شود که خود مصرف‌کننده هستند، دلالی ‌و واسطه‌گری از این حوزه کنار خواهد رفت و روند افزایش قیمت را نخواهیم داشت‌.

وی یکی دیگر از مشکلات را شهرداری‌ها ذکر کرد و گفت: شهرداری‌ها از تمام اعضای صنف خواسته‌اند تا پروانه بهره‌برداری را از شهرداری بگیرند. همچنین برای طرح تردد خودروهایمان در شهر مشکل داریم. اکنون حدود ۷ هزار خودرو در این صنف فعال است که برای تردد در داخل شهر به رانندگان ما اجازه تردد نمی‌دهند و روزانه چند خودرو جریمه می‌شود؛ در صورتی که برای حمل اثاثیه بار و بارگیری از گمرکات و تحویل بار به درب پاساژ‌ها و مراکز دیگر در طول روز باید فعالیت داشته باشیم اما از ما می‌خواهند که شب‌ها کار کنیم که امکان‌پذیر نیست‌.

وی با بیان این‌که فضای مجازی نیز مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است، افزود: با تبلیغ در فضای مجازی و رعایت نکردن شرایط کسب‌وکار‌، رکود سنگینی در حوزه حمل‌ونقل شهری به وجود آمده است.

حوزه تأمین و توزیع کالا استراتژی ندارد

علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران گفت: در بحث تأمین ‌و توزیع کالا و همچنین اتصال کارگاه‌های تولیدی کوچک به صنایع بزرگ استراتژی وجود ندارد که نقطه ضعفی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

فاضلی اظهار‌کرد: ما استراتژِی تأمین ‌و توزیع را به هیچ عنوان در کشور نداریم و همچنین استراتژی اتصال کارگاه‌های کوچک به‌کارگاه‌ها و صنایع بزرگ نیز وجود ندارد و در این میان حلقه‌های مفقوده زیادی وجود دارد.

وی تصریح‌کرد: مسأله مهم دیگری که وجود دارد این است که جامعه آماری ایران بیمار است و ‌آمار دقیقی در حوزه اقتصادی ‌و صنایع نداریم. در حال حاضر باید با داشته‌هایمان صحبت کنیم و بدانیم در حوزه حمل‌و‌نقل، به چه میزان لاستیک و قطعات مورد نیاز وارداتی با نرخ ارز ترجیحی داریم‌.

فاضلی افزود: در شرایطی که واردات متوقف شود، بیش‌تر حجم تأمین بازار از طریق قاچاق انجام می‌شود که قطعاً مشکلات عدیده‌ای برای حوزه حمل‌و‌نقل ایجاد خواهد شد.

وی با بیان این‌که قاچاق ضربه سنگینی به تولید در همه بخش‌ها به ویژه صنوف تولیدی وارد کرده است، خواستار مبارزه قاطع با قاچاق کالا شد و تصریح‌کرد: همچنین لازم است همان‌طور که مسؤولان کشور اعلام کرده‌اند، به‌طور جدی با مفسدان اقتصادی برخورد شود.