احتکار در صنعت لوازم خانگی ناشی از دخالت دولت در قیمت‌گذاری است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌ خانگی احتکار در صنعت لوازم خانگی ناشی از دخالت دولت در قیمت‌گذاری است حبیب‌ا… انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌ خانگی ایران معتقد است دولت باید دخالت در روند قیمت‌گذاری در صنایع لوازم خانگی را متوقف کند. انصاری در گفت‌وگو با ‌پایگاه خبری اتاق ایران گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان […]

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌ خانگی

احتکار در صنعت لوازم خانگی ناشی از دخالت دولت در قیمت‌گذاری است

حبیب‌ا… انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌ خانگی ایران معتقد است دولت باید دخالت در روند قیمت‌گذاری در صنایع لوازم خانگی را متوقف کند.

انصاری در گفت‌وگو با ‌پایگاه خبری اتاق ایران گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حالی اجازه افزایش ۹٫۸ درصدی قیمت لوازم‌خانگی را به تولیدکنندگان می‌دهد که عملاً با توجه به هزینه‌های جاری برای تولیدکنندگان لوازم‌خانگی این مقدار افزایش قیمت به‌هیچ‌وجه مقرون به‌صرفه نیست.

وی افزود: همان‌طور که در جلسات متعدد با مسؤولین وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت مطرح کردیم این اجازه به تولیدکنندگان داده شود تا خودشان نحوه قیمت‌گذاری در بازار را مشخص کنند.

به اعتقاد دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، تولیدکنندگان برای این‌که بازار خود را از دست ندهند، قیمت‌ها را پلکانی بالا خواهند برد و این نحوه افزایش قیمت هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع تولیدکنندگان است.

عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به این‌که بلاتکلیفی در نحوه قیمت‌گذاری محصولات لوازم‌خانگی باعث سوءاستفاده و احتکار شده گفت: در همین مدت شاهدیم که چه تعداد انبار احتکار لوازم‌خانگی کشف‌شده و همین الآن هم اگر به برخی فروشندگان مراجعه کنید، ممکن است بگویند که جنس ندارند؛ درحالی‌که در انبار برخی فروشندگان کالا موجود است، اما برای کسب سود عرضه آن را به زمان دیگری موکول کرده‌اند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح‌کرد: طبیعی است که با توجه به این هزینه‌ها، تولید هم به نسبت کاهش پیدا کند و با افزایش تقاضا، چالش میان عرضه و تقاضا در بازار شکل بگیرد. البته باید گفت در همین زمینه بخشی از تقاضاهای موجود، به تقاضای کاذبی که از سوی محتکران شکل‌ گرفته برمی‌گردد و رکودی که در صنعت لوازم‌خانگی وجود دارد هم در بخش تولید و هم در بخش مصرف شکل‌گرفته است.

انصاری در ادامه با اشاره به برنامه راهبردی صنعت لوازم‌خانگی و هدف‌گذاری برای این صنعت تا افق ۱۴۰۴، گفت: در همان زمان‌ هم که این برنامه تدوین شد، با تشکیل تیم کارشناسی و تخصصی که نتایج آن‌ نیز به وزیر وقت ارایه شد، اعلام کردیم که برخی موارد اجرا شدنی نیست و الآن هم که در میانه سال ۹۷ قرار داریم، با اطمینان می‌گویم که با توجه به وضعیت فعلی، تحقق برنامه راهبردی وزارت صنعت در صنعت لوازم خانگی عملیاتی نیست.

به اعتقاد دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی در همان زمان که این برنامه راهبردی تدوین می‌شد، پیش‌بینی‌نشده بود که صنعت لوازم‌خانگی به چالشی که هم‌اکنون در سال ۹۷ گرفتار آن است، برسد. به همین دلیل برخی از مواردی که در این سند به آنها اشاره‌شده با اغراق همراه است.

به گفته انصاری برای نمونه در حال حاضر شاهدیم که سهم اشتغال در این صنعت طی ۳ ماه گذشته کاهش پیداکرده است. درحالی‌که قرار بود سهم اشتغال این بخش از ۱٫۷ درصد در سال ۹۴ به ۱٫۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ برسد.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان زمینه ورود سرمایه خارجی به کشور را در صنعت لوازم‌خانگی مهیا کرد، همان‌طور که در سند راهبردی هم بر تحقق آن تأکید شده است، تأکید‌کرد: کلید سرمایه‌گذاری خارجی، ثبات اقتصادی در کشور است.

انصاری افزود: بدون شک فعالان این صنعت علاقه‌ای ندارند که بازار خود را در اختیار کالاهای خارجی بگذارند، بلکه آنها خواستار فراهم شدن زمینه‌های همکاری برای تولید مشترک هستند. برای ورود این سرمایه‌گذاران باید به منافع طرف ایرانی توجه شود و از طریق انعقاد قراردادهای مشارکت انتفاعی (Joint Ventur)، منافع حاصل به نحو بهتری بین طرفین توزیع شود.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران، همکاری سرمایه‌گذاران خارجی برای تولید مشترک، صادرات را هم افزایش خواهد داد.

انصاری از مهم‌ترین راهکارهایی که در کوتاه‌مدت می‌تواند به بازار لوازم‌خانگی تعادل بخشد، یاد کرد و گفت: اعتقاد من جلوگیری از قاچاق لوازم‌خانگی یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.